Försäkring innan regbesiktning

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Jag behöver Er hjälp med hur jag ska kunna försäkra min nyimporterade hoj från Tyskland.
Transportstyrelsen är precis klar med ursprungskontrollen och det är dags för regbesiktningen.
Problemet är att jag inte vet om det går att försäkra hojen pga att jag ännu inte fått något regnr som jag kan hänvisa till när jag pratar med försäkringsbolaget. Detta gör ju också att det blir olagligt att kör hojen till besiktningen utan att ens ha en trafikförsäkring. Har Ni några tips på hur man kan få en trafikförsäkring och kan det räcka med att uppge ramnummer till försäkringsbolaget om man saknar regnr.

Tacksam för svar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Så vitt jag vet går det inte att lösa försäkring utan regnummer utan det enda lagliga sättet att transportera hojen till besiktningen är på ett släp eller i en buss.

Det är ju också olagligt att köra utan nummerplåt, obesiktat osv så försäkringen är inte enda problemet...

Mvh,
Ingvar
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har försäkrat importerade bilar på ramnummer, och kört på de utlöndska plåtarna till besiktningen.
Men ring till ditt försäkringsbolag och fråga dem, här får du gissningar de borde veta.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har försäkrat importerade bilar på ramnummer, och kört på de utlöndska plåtarna till besiktningen.
Men ring till ditt försäkringsbolag och fråga dem, här får du gissningar de borde veta.
Dito. När det gäller bilar har jag tagit in dem på en importförsäkring som gällt en vecka i Sverige också. Därefter ansöker man om tillfällig registrering.


Allt detta hade varit bra att ta reda på innan du åkte till Tyskland.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Tack för svar
Hittade denna info i kjellper.s länk till transportstyrelsen.
Ska kontakta mitt försäkringsbolag i morgon som gundj föreslår för att se om det går att fixa en trafikförsäkring med hjälp av ramnumret.
 

Bifogat

  • 78BE8FFC-0CE0-4EB1-AEB2-E1505A030FC0.jpeg
    78BE8FFC-0CE0-4EB1-AEB2-E1505A030FC0.jpeg
    391.2 KB · Visningar: 19

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tack för svar
Hittade denna info i kjellper.s länk till transportstyrelsen.
Ska kontakta mitt försäkringsbolag i morgon som gundj föreslår för att se om det går att fixa en trafikförsäkring med hjälp av ramnumret.
Där ser man!

Jag frågade mitt försäkringsbolag när jag ville stöldförsäkra banhojen som är oreggad men fick till svar att det inte gick att försäkra den utan ett regnummer.

Så lärde man sig något i dag också!

Mvh,
Ingvar
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Pratade med Svedea idag och jag kunde fixa en trafikförsäkring med hjälp av ramnummer genom dom som skulle gälla en månad till en kostnad av 3000 SEK. Den jag pratade med sa att Trygg-Hansa och Länsförsäkringar förmodligen skulle vara billigare på detta. Bra ändå att det går att lösa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Pratade med Svedea idag och jag kunde fixa en trafikförsäkring med hjälp av ramnummer genom dom som skulle gälla en månad till en kostnad av 3000 SEK. Den jag pratade med sa att Trygg-Hansa och Länsförsäkringar förmodligen skulle vara billigare på detta. Bra ändå att det går att lösa.
Det är väl bara att teckna försäkringen samma dag som du ska besikta, och sen åberopa distansköpslagen och häva köpet när du kommit hem?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
3000kr för att tillfälligt försäkra hojen bort till besiktningen?
Hmm…i min logik så verkar det smartare och billigare att hyra ett släp för att få bort hojen till besiktningen.
Ingen mening att finna svåra och dyra lösningar när man kan lösa det på ett rationellt sätt.
En halvdags släphyra kan väl kosta kanske 300-400kr, och klarar man sig på två timmar så blir det ännu mindre.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Tack för Era svar.
Ska ringa Länsförsäkringar och Trygg Hansa för att lyssna av vad dom ska ha. Inte omöjligt att det blir kärra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top