Försäkring Honda Cbr 600F

PeterC

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Cbr 600F 98
Tjena. Har kollat runt och ringt lite nu till olika försäkringsbolag. Söker efter den billigaste försäkringen till en Honda CBR 600f Årsm:98. Den billigaste jag har hittat hittils är IF:s Märkesförsäkring för honda, och den ligger på 6660 för halvförsäkring.

Är det någon som har tips om något annat försäkringsbolag som eventuellt skulle kunna vara billigare?

Vet inte om det är fel forum kanske, men jag hoppas ni har överseende med det och kan hjälpa mig ändå? :rolleyes: ..

Ha det bra

Mvh Peter

Billigast för mig var Länsförsäkringar med 4200kr för trafikförsäkring, men detta var iofs förra året med en helt färsk lapp och CBR600F2 -91. Haninge var det också.

Det är bara att ringa runt och kolla. :)

Jepp bara att ringa runt.
Hade en CBR600F -95 tidigare och för mig blev folksam billigast (medlem i SMC). När jag precis hade fått lappen och va 18 betalade jag 950/mån för trafik. Säsongen efter betalade jag 400/mån trafik.

/paco

Ok, låter ganska hyfsat. Jag bor ju hemma fortfarande så jag tänkte sätta hojjen på farsan. Han har kört i 30 år utan en enda olycka, så det drar ju ner priset en hel del. Länsförsäkringar har jag dock inte kollat upp ännu, tack för tipset!
Vad gäller för att bli medlem i SMC?

Kan löna sig att kolla lite med salusansvar också, har dock fattat det som att de inte vill ha alla som kunder där, men jag fick iaf en snuskigt billig premie beräknad av den snälla tanten i andra ändan tråden.

Lycka till!
/perris

Suck, du vet själv vad du gör, men tänk ett steg längre än du verkar göra för tillfället. Även jag tycker det är svindyrt att åka hoj och det hela betyder att man måste göra val. Val som "ska jag köpa en 'mindre farlig' hoj eller ska jag betala dyrt för försäkringen". Skenförsäkring slutar ofta illa, och den som kommer drabbas är du och din far. Tänk efter före.

:)

Ok, låter ganska hyfsat. Jag bor ju hemma fortfarande så jag tänkte sätta hojjen på farsan. Han har kört i 30 år utan en enda olycka, så det drar ju ner priset en hel del. Länsförsäkringar har jag dock inte kollat upp ännu, tack för tipset!
Vad gäller för att bli medlem i SMC?

bäst du gömmer dej nu :hihi nu kommer moralen hagla över dej här på sp :lol

Skriv hojen på farsan, självrisken kanske blir lite högre om du skulle klota, men premien på farsan e nog oslåbar. Har själv länsförsäkringar, helnöjd. Speciellt eftersom försäkringtanten placerade in 1000RR i en custom försäkring, och dom tog på sig detta. Fick billig försäkring i ett år. Hade trygghansa innan, skillde ett par hundringar. Bara att ringa runt o fråga...

Hehe, jo men vad jag har hört och kollat upp så ska det inte vara några problem med det? Har pratat med 2 försäkringsbolag och båda säger att det inte ska vara några problem om man är bokförd på samma address. ? Jag menar, farsan kommer ju också han att använda hojen så...?

Självklart kollar jag upp med försäkringsbolaget innan att det är okej, jag tänker inte chansa på skenförsäkring.

Skriv hojen på farsan, självrisken kanske blir lite högre om du skulle klota, men premien på farsan e nog oslåbar. Har själv länsförsäkringar, helnöjd. Speciellt eftersom försäkringtanten placerade in 1000RR i en custom försäkring, och dom tog på sig detta. Fick billig försäkring i ett år. Hade trygghansa innan, skillde ett par hundringar. Bara att ringa runt o fråga...

Haha hur lyckades du med konsstycket att förvirra försdäkringstanten så pass mycket att hon satte dig i en custom försäkring? Men men är man len i käften så lyckas man väl med det mesta eller hur? Haha

Last edited:
pratar man tillräckligt fort på skånska o skojar till det kan man komma undan med det mesta...

Tjena. Har kollat runt och ringt lite nu till olika försäkringsbolag. Söker efter den billigaste försäkringen till en Honda CBR 600f Årsm:98. Den billigaste jag har hittat hittils är IF:s Märkesförsäkring för honda, och den ligger på 6660 för halvförsäkring.

Är det någon som har tips om något annat försäkringsbolag som eventuellt skulle kunna vara billigare?

Vet inte om det är fel forum kanske, men jag hoppas ni har överseende med det och kan hjälpa mig ändå? :rolleyes: ..

Ha det bra

Mvh Peter

Inte för att vara den som är den, men

1) Hondas märkesförsäkring som If har är helförsäkring. Går inte ställa av årstidsvis och inte att få som halv.

2) 6600 ? hittar inte någon hoj med denna summa alls.
Hoj från 98 borde räknas som 4-10 år. och cbr 600 räknas som sport**

3) Eftersom du är under 25 så får du då betala dubbelt så mkt som en som är 35 och om vi antar att haninge är i zon 1/2 så blir din premie på den hojen 22 200

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$file/Honda07.pdf

Så det känns inte som om Hondas märkesförsäkring är särdeles prisvärd för dig på en cbr 600 och ca 30-40 000 i inköpspris.

lycka till

Jo, men samtidigt bor du uppe i dalarna också.. :).. Lär nog inverka en hel del på priset? Kanske dags att flytta upp haha

Inte för att vara den som är den, men

1) Hondas märkesförsäkring som If har är helförsäkring. Går inte ställa av årstidsvis och inte att få som halv.

2) 6600 ? hittar inte någon hoj med denna summa alls.
Hoj från 98 borde räknas som 4-10 år. och cbr 600 räknas som sport**

6660 var det pris som hojen skulle kosta om jag hade den halvförsäkrad på farsan, så jag förstår att du inte fann den prisklassen på den bifogade länken.

Det där om att hojen inte går att ställa av årstidsvis är ganska intressant.. Diskuterade det med If, och om jag ville ha så att jag skulle kunna ställa av den under vintern så skulle jag ändå gå back på det några hundralappa? Verkade konstigt.. Är det oftast så att man inte tjänar på att bara ha hojjen påställd under sommarhalvåret?

Fan det är en hel del med försäkringar måste jag säga.. Ett jäkla jobb innan man finner det mest prisvärda! Tur att jag har er här iaf som jag kan bolla lite mot. Antar att de flesta med hoj går igenom samma procedur med försäkringsfrågor :huvet

Last edited:
Inget att gråta över. Du får väl dra ner på onödiga utgifter så du har råd med försäkringen. Köra mcn är nog bland det roligaste man kan göra sommartid, värt varenda krona.

Jo, men samtidigt bor du uppe i dalarna också.. :).. Lär nog inverka en hel del på priset? Kanske dags att flytta upp haha

6660 var det pris som hojen skulle kosta om jag hade den halvförsäkrad på farsan, så jag förstår att du inte fann den prisklassen på den bifogade länken.

Det där om att hojen inte går att ställa av årstidsvis är ganska intressant.. Diskuterade det med If, och om jag ville ha så att jag skulle kunna ställa av den under vintern så skulle jag ändå gå back på det några hundralappa? Verkade konstigt.. Är det oftast så att man inte tjänar på att bara ha hojjen påställd under sommarhalvåret?

Tja jag vet inte, stockholm ligger väl inte i dalarna :-)

OK
Då är det en vanlig MC försäkring från If inte Märkesförsäkringen som din pappa har fått pris på. If har förutom sina "vanliga" mc försäkringar även en SK märkesförsäkring för honda, det var den jag skickade länken till ovan.

Om jag vore du skulle jag ta och kolla vad det kostar om du tar en försäkring i folksam, och blir medlem i smc så att du får smc rabatten som folksam har, lär vara en bra affär för dig även om du "bara" gör det av det rent ekonomiska skäl och inte ideologiska.

Går du dessutom en broms o kurv kurs för smc så tror jag du är berättigad till ännmer rabatter.

Har man en avställningsbar försäkring så ställer man bara på den när man skall ut och åka. och så har man en garage försäkring när hojen står i garaget.
Det betyder att du bara använder försäkringen när du kör.
dvs kör du lördag söndag ändrar du på försäkringen på lördagen, innan du ger dig av, och när du kommer hem på söndagen efter att ha varit ute o åkt så ställer du om försäkringen till att bara omfatta garage försäkring igen.
försäkringen är förmodligen dessutom säsongsbetonad vilket innebär att du betalar mer för en dag i juni än en dag i december.

vissa bolag har begränsningar för hur många ggr du får ställa av o på cykeln, andra har inte dessa begränsningar.

De som kör sällan/har en väldigt kort säsong gynnas av en sådan försäkring.

Om du istället skulle ha en försäkring som inte går att ställa av så slipper du allt strul med av o påställning av försäkringen dvs den gäller alltid med samma villkor. bara att ge sig ut o köra när det är fint väder för det. Då får du ett pris som är årsbaserat.
Gynnar de som kör ofta/har en lång säsong.

som exempel

Jag ger 3000 kr halv/helår på min cbr 600f 95- är 20 år bor i kalmar.
Helt klart det billigaste jag hittade och det var länsförsäkringar.
hade trygghansa innan dom var 2 000 kr dyrare

Jag ger 3000 kr halv/helår på min cbr 600f 95- är 20 år bor i kalmar.
Helt klart det billigaste jag hittade och det var länsförsäkringar.
hade trygghansa innan dom var 2 000 kr dyrare

Okej.. Har ringt runt idag till alla försäkringsbolag jag har kommit över i princip och ironiskt sett så är det faktiskt länsförsäkringar som gav mig det dyraste anbudet :tungan ..

Billigaste jag har funnit hittils är Salusansvar! Tror jag har hittat det bästa alternativet nu. :yoparty

Har en Honda hornet 600 98- och bor mölndal(göteborg), 25år

Kör med If's märkesförsäkring = binder upp sig 1 år (går ej att ställa av)

Hel försäkring 5700:- för ett helår.

Har en CBR -91 , är 23 och haft kortet i en några dagar , bor i uppsala ,
Pejjar 5000 kr , helår , halvförsäkring via trygg-hansa......sjunker nog lite när ja blir 24 om en vecka....hoppas ja :)

Förövrigt tycker ja att CBR600 e en sjukt skojig hoj....om man varvar satan vill säga....:)

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard