Försäkring för 2st hojar 1st förare?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Vet att jag tidigare läst om en specialförsäkring där man fick rabatt på premien när man hade 2st hojar men endast var en person som använde dem. Funderar på att köpa en till hoj och det känns ju lite lustigt att stå och betala full premie på båda hojarna då det bara kommer vara jag som kör dem..

Vilka f-bolag är det som kan ha något liknande?

på Bilsport & MC kan du ha flerförsäkring. Inga begränsningar vem som kör, men bägge hojarna får INTE rulla samtidigt.

på Bilsport & MC kan du ha flerförsäkring. Inga begränsningar vem som kör, men bägge hojarna får INTE rulla samtidigt.

Njae, helt utan begränsningar om vem som får köra är där inte. Du får inte lov att låna ut någon av motorcyklarna till någon som inte tillhör hushållet. Var inne på den försäkringen men då jag ibland lånar ut mina hojar så sket det sig.

Kan bli svårt att lösa. En bättre väg är att samla ihop sina fordon, det kanske finns bil i hushållet, kanske hemförsäkring och knalla iväg till olika försäkringsbolag och begära en offert på rubbet. Du blir då intressantare som försäkringstagare. Har du sedan inte behövt använda dina försäkringar blir du ännu mer intressant för bolagen. jag har gjort så i många år. Har 3 bågar samt 2 bilar "på mig" och ett och samma försäkringsbolag. Just nu är det Folksam. Har även haft Länsförsäkringar (Linköping) och inga restriktioner. Jo, en. Bågarna skall vara låsta, jag skall ha MC-ställ plus hjälm. Olika bolag har ringt och velat räkna på min premie men ingen tar hittills Folksam.Så mitt tips: Samla ihop vad som skall försäkras och bygg sedan upp en långvarig relation med bolaget i fråga....

Man får ofta rabatt om man har flera försäkringar i ett bolag. T ex IF erbjuder upp till 20% rabatt. Men det är ju en rätt klen tröst om man har flera fordon och bara kan använda ett åt gången. Det är väl bara att teckna en av och påställningsbar försäkring helt enkelt och ha den hojen som används oftast påställd hela tiden, medan man ställer på den andra hojen vid behov.

Bilsport & mc får man 45% billigare på den billigaste hojen..
Pröjsar själv 6000kr för min fz1a och 1200kr för min ktm:tummenupp

Bilsport & mc får man 45% billigare på den billigaste hojen..
Pröjsar själv 6000kr för min fz1a och 1200kr för min ktm:tummenupp

Last edited:
BMW's märkesförsäkring via IF ger också stor rabatt på andra BMW'n... MEn man kanske inte vill ha två tyska lok...

Kan bli svårt att lösa. En bättre väg är att samla ihop sina fordon, det kanske finns bil i hushållet, kanske hemförsäkring och knalla iväg till olika försäkringsbolag och begära en offert på rubbet. Du blir då intressantare som försäkringstagare. Har du sedan inte behövt använda dina försäkringar blir du ännu mer intressant för bolagen. jag har gjort så i många år. Har 3 bågar samt 2 bilar "på mig" och ett och samma försäkringsbolag. Just nu är det Folksam. Har även haft Länsförsäkringar (Linköping) och inga restriktioner. Jo, en. Bågarna skall vara låsta, jag skall ha MC-ställ plus hjälm. Olika bolag har ringt och velat räkna på min premie men ingen tar hittills Folksam.Så mitt tips: Samla ihop vad som skall försäkras och bygg sedan upp en långvarig relation med bolaget i fråga....
Tyvärr är det inget jag kan göra då jag bara "kan" ha min hoj försäkrad hos Svedea eller Bilsport och MC.
Hos de kostar min hoj ca 8-9000:- hel/hel medans den kostar 15-20k hos andra bolag.. :död
Samt att valfri skitbil (Typ en Audi 80 från -90 eller kanske en Skoda Fabia) kostar minst 8000:- per år...

Betalar du 8-9000:- för en 690 enduro?

Japp... Helförsäkringen skulle kosta 9400:- hos Svedea efter jag flyttat in lite mer centralt i Linköping.
Har haft hojkort i 7år, är 23år gammal och bor skapligt centralt i Linköping.

Som jag skrev tidigare så är det här ändå det billigaste jag hittade.
Andra bolag ville ha 15-20000:-..

Vad betalar du för din 690 SMC?

Last edited:
Japp... Helförsäkringen skulle kosta 9400:- hos Svedea efter jag flyttat in lite mer centralt i Linköping.
Har haft hojkort i 7år, är 23år gammal och bor skapligt centralt i Linköping.

Som jag skrev tidigare så är det här ändå det billigaste jag hittade.
Andra bolag ville ha 15-20000:-..

Vad betalar du för din 690 SMC?
Betalar 1796:- trafik/helår i Svedea. Har eget garage o hojen tål att vurpas med, KTM-delar är ju relativt billiga, så jag tycker att mer än trafik är onödigt! 34 år mitt i Borås

Betalar 1796:- trafik/helår i Svedea. Har eget garage o hojen tål att vurpas med, KTM-delar är ju relativt billiga, så jag tycker att mer än trafik är onödigt! 34 år mitt i Borås
Aha okej. Jo visst är det så, har bara halv på min just nu men det kostar ändå ca 6000:- ..
Skulle aldrig våga ha endast trafikförsäkring på hojen, oavsett om jag kunde låsa fast den i golvet i mitt egna garage eller ej..

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...