försäkring enduro

stiffmaster

roligast på ett hjul
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
honda crf450 motard-04 och yama 426-02a
hallå tänkte höra hur det funkar med en försäkring om man skall köra enduro .. e det en speciel försäkring eller e det typ som att ha trafik försäkring på gatan eller? e det nån här som vet skall nämligen köra lite enduro i vinter ....:tummenupp

Är hojjen E-reggad eller Lv-regggad? är den e-reggad så måste man ju ha licens för att få köra den på vägen, och då bara till/från träning/tävling. Försäkring där vet jag itne hur man löser men antar att det är knutet till licensen.. Annars är det en vanlig trafik försäkring som gäller.. dock har vissa bolag en speciell enduro försäkring som är billigare!

Den billigare enduroförsäkringen med speciella krav har jag inte sett till någonstanns längre. Överallt jag varit och raggat premier så har det inte funnits någon särskiljning vad gäller LV och E regg utan det är helt och hållet samma försäkringsform, varken billigare eller dyrare eller några andra vilkor som gäller vad man kan läsa och fråga sig till hos bolagen. Sen att allt låter som en dans på rosor när man ringer och ska teckna försäkring det vet vi ju alla. Och hur de kan bli sen när de försöker slingra sig för att slippa betala ut ersättning. Men de båda går ändå under samma försäkring.

Bilsport&mc har en enduroförsäkring.Kostar 3410:- eller 2385:- om året beroende på var du bor.

Busaberg skrev:
2463281 Bilsport&mc har en enduroförsäkring.Kostar 3410:- eller 2385:- om året beroende på var du bor.

Den kräver även en licens som sagt.. Länsförsäkringar t ex har en offroadförsäkring för lv reggade hojjar om det var en sån..

Lånar den här tråden då det kanske ligger i trådstartarens intresse oxå :rolleyes:

Om man kör e-reggat på gatan och råkar bli tagen för det, vilken brottsrubricering kan man vänta sig? Samt vilket straff? Har någon blivit fälld för det som kan berätta, inga spekulationer utan bara fakta tack.

wolfpakk skrev:
2463829 Lånar den här tråden då det kanske ligger i trådstartarens intresse oxå :rolleyes:

Om man kör e-reggat på gatan och råkar bli tagen för det, vilken brottsrubricering kan man vänta sig? Samt vilket straff? Har någon blivit fälld för det som kan berätta, inga spekulationer utan bara fakta tack.
olovlig körning. Jag trod det går på 800kr i böter och vid 2a företeelsen indraget körkort?

philsson skrev:
2463837 olovlig körning. Jag trod det går på 800kr i böter och vid 2a företeelsen indraget körkort?

Är du helt säker på rubriceringen? För isåfall låter det ju inte särskilt roligt... kan ju iofs vara värt 800:- men sen är det nog slut på det roliga om man riskerar indragning av körkorten...

jag får väl kolla upp det då? hojen idag e regad för gatan så har försäkring redan men det verkar som det kanske e lättast att bara ha en trafik försäkring på den då? man får väl köra enduro med en vanlig trafik försäkring med antar jag:confused: nåja jag tackar för alla svar så får vi se vad som händer hehe skoj skall det bli i alla fall:yoparty

wolfpakk skrev:
2463876 Är du helt säker på rubriceringen? För isåfall låter det ju inte särskilt roligt... kan ju iofs vara värt 800:- men sen är det nog slut på det roliga om man riskerar indragning av körkorten...
Nej det är en egen gissning. Jag har för mig sen att det är följderna utav olovlig körning.

philsson skrev:
2463902 Nej det är en egen gissning. Jag har för mig sen att det är följderna utav olovlig körning.

Okej, men det är det som är problemet.. ingen verkar veta 100% vad som gäller!? Inte ens polisen ibland, men man kanske ska bli en testpilot o se vad som händer _om_ man nu skulle bli stoppad :tummenupp

wolfpakk skrev:
2463941 Okej, men det är det som är problemet.. ingen verkar veta 100% vad som gäller!? Inte ens polisen ibland, men man kanske ska bli en testpilot o se vad som händer _om_ man nu skulle bli stoppad :tummenupp
Kanske just därför ingen vet för att det är så ovanligt att man åker dit? Vem vet. Enligt min uppfattning så vet inte ens de flesta poliserna vad E regg är för något. Har du bara blinkers typ så är ju inget konstigt, reggplåt, skattemärke osv. Varför bry sig då? Det dumma är ju om du skulle hamna i en situation där du skadat dig eller någon annan. Hur försäkringen skulle gälla där.

philsson skrev:
2464001 Kanske just därför ingen vet för att det är så ovanligt att man åker dit? Vem vet. Enligt min uppfattning så vet inte ens de flesta poliserna vad E regg är för något. Har du bara blinkers typ så är ju inget konstigt, reggplåt, skattemärke osv. Varför bry sig då? Det dumma är ju om du skulle hamna i en situation där du skadat dig eller någon annan. Hur försäkringen skulle gälla där.

Precis! Tror säkert att man i rutinkontroll har stor chans att få köra vidare pga okunskap, förutsatt att hojen är gatmässigt utrustad i övrigt... Har man bara fått den trafikförsäkrad så borde den gälla iaf.. kanske kan bli mer disskutioner om man klotar o vill ha ut något för vagnskada. Dyker rätt e-reggade hoj upp så kanske man slår till o chansar... :yoparty

philsson skrev:
2463837 olovlig körning. Jag trod det går på 800kr i böter och vid 2a företeelsen indraget körkort?
Det där var ju bara spekulation och inga fakta:rolleyes:

philsson skrev:
2464001 Har du bara blinkers typ så är ju inget konstigt, reggplåt, skattemärke osv.

Jag har dispans från blinkers på min RMX 250 (enduroreggad)

Så är man ute och kör så stannar polisen en och frågar var blinkerna tagit vägen , öhh öhh .... jag har enduroregg , polisen kollar reggnummert i datorn.. , jaha..

stiffmaster skrev:
2463888 jag får väl kolla upp det då? hojen idag e regad för gatan så har försäkring redan men det verkar som det kanske e lättast att bara ha en trafik försäkring på den då? man får väl köra enduro med en vanlig trafik försäkring med antar jag:confused: nåja jag tackar för alla svar så får vi se vad som händer hehe skoj skall det bli i alla fall:yoparty

Trafikförsäkringen gäller väl aldrig på inhägnat område såsom motorbanor etc?

Jösse skrev:
Jag har dispans från blinkers på min RMX 250 (enduroreggad)

Så är man ute och kör så stannar polisen en och frågar var blinkerna tagit vägen , öhh öhh .... jag har enduroregg , polisen kollar reggnummert i datorn.. , jaha..
Det är just det jag menar. Att om man har en enduroregistrerad hoj MED blinkers så är det inget "konstigt" med hojen. Och instrumentering också dvs.

Last edited:
Jösse skrev:
2466164 Orka slänga på blinkers om man inte behöver det.
Sen får man ju inte köra den som motard heller.. :hojsmilie
Du kan ju ha dem där utan några kablar. :D för syns skull fattar du väl. :pannkyss

Cervantes skrev:
2463760 Den kräver även en licens som sagt.. Länsförsäkringar t ex har en offroadförsäkring för lv reggade hojjar om det var en sån..

Mc & Bilsport kräver ingen sådan på sin försäkring.

Bra val , om du har åldern inne dvs.
Året man fyller 25 tror jag det är som gäller.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back