Försäkring, dyrt eller billigt (CBR900RR -96)

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Funderar på att sälja min gamla VFR för en mer sportig hoj. Dessvärre så tog jag körkortet först -05, så försäkringarna är ganska dyra för mig. En CBR900RR (-96) skulle kosta mig ca 7000 kr att ha halvförsäkrad/år (6 aktiva månader). Med tanke på jag betalar under 2000 för min VFR så blir det lite dyrare.

Min fråga är, anser ni att det är dyrt att betala 7000 för en halförsäkrad Fireblad från -96, eller är det vad det kostar?

Det står mellan en Blade (-96) eller en ZX9R (96-97).
/Thelinski

Last edited:
"7000 kr att ha halvförsäkrad/år (6 aktiva månader)"

Tänk på att du inte kan dela en försäkring på hälften bara för att du har den avställd halva tiden.

Försäkringarna är säsongsberoende, så att ha den försäkrad på vintern är billigare än sommaren, som om försäkringen kostar 14 halv/helår, så blir inte premien 7 för sommarhalvåret.

Nu vet inte jag om det är det du menar, men iaf...

Jag har min 929 halvförsäkrad hos salus-ansvar för 5600 om året. Så jag tycker nog att 7000:- för en 96a är lite väl mycket! har du prövat att ringa runt?
Ps snyggt efternamn ds
Mvh Martin Thelin

Jodå, jag är medveten om hur försäkringsbiten fungerar, 7000 kr är vad jag tillsammans med en försäkringsperson (trygghansa) kom fram till.

Men anser ni att det är rimligt att betala 7000 för försäkring för en 10-år gammal hoj?
/Thelinski

"7000 kr att ha halvförsäkrad/år (6 aktiva månader)"

Tänk på att du inte kan dela en försäkring på hälften bara för att du har den avställd halva tiden.

Försäkringarna är säsongsberoende, så att ha den försäkrad på vintern är billigare än sommaren, som om försäkringen kostar 14 halv/helår, så blir inte premien 7 för sommarhalvåret.

Nu vet inte jag om det är det du menar, men iaf...

Nja, det är väl bara Trygghansa och nån mer som kör den modellen, dom flesta tar väl samma summa varje månad (t.ex. folksam och IF gör så)

Till trådskaparen: Ring samtliga bolag och kolla, jag tycker det låter lite dyrt...
Edit: Iof beroende på din ålder men fick du Viffern så billigt så borde du ha lite ålder...

Last edited:
Jag har polare som har den hojen försäkrad bra mkt billigare än några 7 lax, hel/helår dessutom.

Jag betalade 5000:- för hel/hel avställningsbar hos Folksam för min Fireblade -93 i Stockholm.

Jag fick nyligen 10000 per år för en R1-98, halvförsäkring hos T-H och det var billigt jämfört med alternativen. 7000 för en Blade 96 låter ganska rimligt tycker jag.

Jag (kille snart 23, uppsala) har en året-runt försäkring (folksam) på min blade -94 (står som 38 kw), jag betalar 4115:- om året och slipper allt strul med att ställa av och på hojen! Kan köra den när jag vill!! Tycker jag är riktigt bra!

Jag (kille snart 23, uppsala) har en året-runt försäkring (folksam) på min blade -94 (står som 38 kw), jag betalar 4115:- om året och slipper allt strul med att ställa av och på hojen! Kan köra den när jag vill!! Tycker jag är riktigt bra!

Folksam är billiga på strypta Fireblades.:tummenupp

Min gamla fireblade -96 betalade jag 6000 Halv/helår.
Märkesförsäkring på IF.
Dock blev den påbackad och föraren smet när jag var inne o handla men IF trodde inte på mig fast där var solklara märken efter den vält. :mad:
Så har väl inte mkt gott o säga om dem.
Trygghansa e väl överlag en av dem dyraste för mc?
Som alla andra trådar om försäkringar så blir rådet här oxå..ring runt o kolla!
Det låter ändå hyffsat rimligt i och med att du bor i Sthlm.

Last edited:
Svårt att jämföra, jag betalar 7400 på min hos IF, avställningsbar/halv.
Jag 28 år kort i 4

Ring runt hos alla skriv ner o jämför.

Jag betalade strax över 300 kr i månaden för en på pappret strypt fireblade på sockenbolagen

Min blade -96 kostar mig 7000 halv/år nu.. hade tur förra året då dom tog den som strypt, då kostade den 3500 halv/ år

Jag betalar 2600:- inklusive en hemförsäkring på 800:- som man var tvungen att ta hos salusansvar.... halv/helår

Har en blade 96

Själv har jag Länsförsäkringar och betalar 2803:- Helförsäkrad helår för min cbr 900 -97:a. Är 36år och har haft kort i 18år.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back