Försäkring - Diskriminering?

Eldur

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Honda CBR 125 -05, Kawasaki ZX6 C -88
Som vi alla vet så blev det vid årsskiftet förbjudet med olika priser hos frisörn för män och kvinnor. Detta för att det var diskriminering att kvinnor fick betala mer.
Varför hade frisörerna olika priser? Jo, för att kvinnor brukar ha längre hår, och brukar ta längre tid att klippa.
Detta är diskriminering eftersom alla kvinnor inte tar längre tid att klippa, och alla män inte kortare.

Som vi alla vet så tar försäkringsbolagen ut olika premier beroende på om man är ung/ gammal, kön, var man bor, med mera.
Varför gör dem det? Jo, för att det är större risk att en ungdom brukar krascha oftare, för att motorcyklar brukar bli stulna mer sällan på vissa platser.
Detta borde alltså också vara diskriminering eftersom alla ungdomar inte krashar ofta, och alla äldre inte mer sällan.

Slutsats: Är detta konsekvent? nej, förbjud olika försäkringspremier eftersom de är diskriminerande!!

(någon liten ton av ironi, men medge att det är inkonsekvent? :va )

BTW, jag är ny, hälsa mig välkommen :hihi

Har tänkt det samma, men det är fel. Enligt den nya lagen i varje fall.

I den står det nämligen att man får fortsätta att skilja på kvinnor och män när det gäller försäkringar. Konsekvent? Inte direkt.

Någon kan säkert hitta en länk till rätt paragraf i rätt stycke i lagboken.

EDIT: välkommen :p

Sur över din premie?

Jag vill inte att en massa snorisar ska köpa retta och höja min premie med 500% på 1 år.

MattE. skrev:
Sur över din premie?

Jag vill inte att en massa snorisar ska köpa retta och höja min premie med 500% på 1 år.

Snorisar?

Hur gammal är du? :7peta

Jag pröjsar 2100 hel/hel för min 10:a, så jag är nog för åldersdiskriminering... :tummenupp

Lugn skrev:
Snorisar?

Hur gammal är du? :7peta

Jag pröjsar 2100 hel/hel för min 10:a, så jag är nog för åldersdiskriminering... :tummenupp

Snoris behöver iinte ha med ålder att göra :mattias

jag snackar om personlig mognad, okej det har jag inte mängder utav, ska inte ljuga :hihi

Men på hojen så är det allvar.

Helt ologiskt att jag som övningskör och har tjejförsäkring får betala 4500 mot min kille som har kört fläckfritt i 15 år får betala 11000 om han hade haft en likadan hoj. Jag är 26 och han 31. Att det kunde skilja ngt hade vi räknat med men inte att det kunde skilja så pass mycket.

2fast4hjo skrev:
Helt ologiskt att jag som övningskör och har tjejförsäkring får betala 4500 mot min kille som har kört fläckfritt i 15 år får betala 11000 om han hade haft en likadan hoj. Jag är 26 och han 31. Att det kunde skilja ngt hade vi räknat med men inte att det kunde skilja så pass mycket.

Helt ologiskt är det nog inte med tanke på att killar är i majoritet när det gäller att kosta FB pengar, tjejer kör helt enkelt försiktigare.

Vad jag tycker är ologiskt är Yamahas försäkring som tillåter alla folkbokförda på samma adress köra en tjejförsäkrad hoj utan högre självrisker m.m.

Har kollat noga och frågat om det är ok att min tjej står som ägare trots att hojen är min och det var det = halva priset på premien och 3k i självrisk.

Stephan = Försäkringsrisk enl FB.

StephanD skrev:
Helt ologiskt är det nog inte med tanke på att killar är i majoritet när det gäller att kosta FB pengar, tjejer kör helt enkelt försiktigare.

Vad jag tycker är ologiskt är Yamahas försäkring som tillåter alla folkbokförda på samma adress köra en tjejförsäkrad hoj utan högre självrisker m.m.

Har kollat noga och frågat om det är ok att min tjej står som ägare trots att hojen är min och det var det = halva priset på premien och 3k i självrisk.

Stephan = Försäkringsrisk enl FB.
Dom lär inte tycka att det är lika ok när du ska hämta ut pengar...

Logik har inget med ämnet att göra :mattias

HanneZ skrev:
Dom lär inte tycka att det är lika ok när du ska hämta ut pengar...

Logik har inget med ämnet att göra :mattias

Jo jag har fått skriftligt på det då frågeställningen som du har även slått mig.

Make, maka och sambo är inte skenförsäkring enl. Länsförsäkringar.

/S

StephanD skrev:
Jo jag har fått skriftligt på det då frågeställningen som du har även slått mig.

/S
Vad står det _exakt_ på det pappret du fått?

:corn detta kan vi nog alla diskutera,vända och vrida på hur länge/mycket som helst.

Det suger att det är dyrare försäkring för män. Visst det kan kännas diskriminerande, men tyvärr bara att inse fakta att män suger fett med pengar av försäkringsbolagen.:3freak

Nån som har senaste statistiken på kvinnor vs män?

StephanD skrev:

/S

Sambos/makar får köra familjens hoj, är precis som du skriver inte skenförsäkring. Är dock hojen försäkrad som en s.k "tjejförsäkring" får sambon inte under nga omständigheter köra hojen, därav att det är så pass mycket billigare.

Kollade upp detta noga då min hoj skulle köras hem från butiken och då jag inte hade börjat att övningsköra än så ville jag att han skulle köra hem den. Hade vi haft möjligheten så hade det ju varit enklast o (billigast) att sätta den som tjejförsäkrad på mig direkt o så ta den eve ökade självrisken om ngt eve skulle hända när han körde hem den men det fick vi inte enligt han vi pratade med i tfn.

Fick lösa en tillfällig försäkring o ställa den på honom den första veckan.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Sambos/makar får köra familjens hoj, är precis som du skriver inte skenförsäkring.

Självklart får vem som helst köra vilken hoj som helst, trafikförsäkringen gäller! Däremot får ingen stå som ägare som inte äger den.

2fast4hjo

Finns olika tjejförsäkringar med olika krav, jag kan bara tala för Yamaha Power och deras villkor.

HanneZ skrev:
Vad står det _exakt_ på det pappret du fått?

Står klart och tydligt att den endast får köras av personer folkbokförda på samma adress, åldersgräns på 30 år.

StephanD skrev:

/S

Länsförsäkringars tjejförsäkring gäller när motorcykeln framförs av tjejer eller män över 40 som bor i samma hushåll.
Sen kanske de har nån annan försäkring men så gäller tjejförsäkringen iaf.

Emmi skrev:
Länsförsäkringars tjejförsäkring gäller när motorcykeln framförs av tjejer eller män över 40 som bor i samma hushåll.
Sen kanske de har nån annan försäkring men så gäller tjejförsäkringen iaf.

Som jag skrivit ovan "Yamaha Power Insurance" reggad på en tjej.
Kanske inte är en ren tjejförsäkring men premien sjönk kraftigt mellan mig och min :tuttar

Saxat ur vilkoren:
"Vi ordnar så att du alltid har en gällande försäkring.
Delkasko- (brand, stöld, räddning och rättsskydd) och vagnskadeförsäkring,gäller bara under förutsättning att motorcykeln körs av dig, eller annan person som är folkbokförd på samma adress som du."

länk

/S

Antar att frisörerna får införa en minuttaxa eller något.

5 kr/minut, de 30 minuter det tar för en kille att bli klippt summeras upp till 150 kr. Tjejen som tar 45 minuter på sig får betala 225 kr.

Jämlikt och bra, men krångligt att räkna ut vad det kommer att kosta för en del

StephanD skrev:
2fast4hjo

Finns olika tjejförsäkringar med olika krav, jag kan bara tala för Yamaha Power och deras villkor.

Står klart och tydligt att den endast får köras av personer folkbokförda på samma adress, åldersgräns på 30 år.
Det betyder ju fortf. inte att ni får skriva den på den som det blir billigast på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg