Försäkring Cross Motard?

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Jodå, undrar ju då givetvis var man bäst försäkrar sina crossar samt motarder, eller om man utökar hemförsäkringen??

Nu finns det väl inte så många försäkringsbolag som försäkrar rena crossar (eller?) Men för nått år sen när jag ringde runt var det bara ett FB som accepterade crossar, och det var TryggHansa, men det var så jävla dåliga villkor så jag skulle inte änns tjäna på det om den vart stulen 25 gånger om!

Det är nog inte många som kan säga att det eller det försäkringsbolaget är billigast, Trygghansa skulle ha 16 000 på min SM, IF skulle ha 3400, du får nog använda telefonen som är gjord för detta ändamål eftersom ingen kan säga exakt vad du får för försäkringskostand!

Länsförsäkringar har en variant på "trafikförsäkring" för crossar, så att om det sker en olycka utanför tävlingsområde (där man oftast har andra försäkringar), så går försäkringen in och betalar skador. Gällde förstås också stöld, brand m.m. De behövde då ha ramnummer. Jag kollade upp detta för ca 1,5 år sedan...

Trygghansa och Länsförsäkringar försäkrar oregistrerade motorcyklar. Man måste dock halvförsäkra, det går ej att bara ha en delkaskoförsäkring. (Men det beror väl på vem man lyckas få tag på, min 450 är halvförsäkrad och min 125a är bara delkaskoförsäkrad, så har man tur så...)

Som Tom sa så försäkrar man på ramnumret.

Tror jag har 3000 kr i självrisk för stöld på båda hojarna, upp till 5000 kr i självrisk om hojen inte är låst med två godkända lås.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN