Försäkring cbr 600 RR/Yamaha R6

Ellivar

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Yamaha yzf R-6
tjenare alla,

som ni ser så är jag ny här på forumet, och jag skulle behöva eran hjälp :)

det är så att jag är riktigt sugen på antingen en cbr 600 rr eller en yamaha R6

det ända som står i vägen för mig är såklart försäkringen,,

ska jag vara ärlig så har jag inte koll för fem öre när det gäller försäkringar så därför tänkte jag att jag kunde vända mig till er,,

vilket bolag ska jag välja, och vad kommer det ungefär att kosta för mig,, tänkte ha den påställd sommaren ut bara,, för det går väll av ställa av den beroende på vilken föräkring man tar? det blir en halvförsäkring,

ja nån av er kanske vill lära upp mig :P

är 24 år och nyss tagit körkort,

hoppas ni kan hjälpa mig
MVH
/Elle!

Ellivar skrev:
tjenare alla,

det ända som står i vägen för mig är såklart försäkringen,,

ska jag vara ärlig så har jag inte koll för fem öre när det gäller försäkringar så därför tänkte jag att jag kunde vända mig till er,,

vilket bolag ska jag välja, och vad kommer det ungefär att kosta för mig,, tänkte ha den påställd sommaren ut bara,, för det går väll av ställa av den beroende på vilken föräkring man tar? det blir en halvförsäkring,

ja nån av er kanske vill lära upp mig :P

är 24 år och nyss tagit körkort,

hoppas ni kan hjälpa mig
MVH
/Elle!

De e bara att ringa runt priserna varierar enormt IF och TH brukar inte tillåta bankörning.
Bilsport och MC tar inte i klass7 hojar med tång.
Vad finns kvar LF , Folksam etc.
Varianten är att att ställa på och av försäkring vilka vissa bolag erbjder vet dock ej vilka. :tummenupp

sålde min CBR600RR -03 igår.... UDN204

ring runt o kolla.... du kan ringa flera gånger till samma bolag.... du får nya priser varje gång.

jag fick "billigast" försäkring av IF. (020-655655 tror jag)

ok tack för det snabba svaret,,

jag tänkte mest på om det fanns nått bolag som var " bättre än dom andra"

jag kommer inte att köra på bana,,

är det inte if som har en sån skyhög självrisk för oss yngre förare?

då jag aldrig hållt på med försäkringar så är jag lite rädd att ta kontakt med dom olika bolagen så man inte åker på nått svindyrt,,

därför jag skrev här så man kunde få lite mer kött på benen innan man tar kontakt,,

Har inte Honda en märkesförsäkring av något slag?

//Eric

Folksam var absolut billigast när jag körde R6 och hade nytaget kk för 3 års sen....

Jag (20år i en by) skulle få betala 63000:- hos if helförsäkring/år. Det var på en cbr 600rr, då fick det va.

det är ett lotteri.. ring alla.. o gärna en gång på måndag morgon o en gång på fredageftermiddag..

If har en speciell försäkring för Hondas motorcyklar (ny för i år) och som inom vissa typer av motorcyklar är överlägset billigast. På andra modeller ligger de inte billigast men bra nära. För mig personligen är Mc och Bilsport i Växjö billigast men så är jag också gammal gubbe!

Ring runt och kolla eller kika runt lite på Internet där man hos många bolag kan göra en premieundersökning via ett formulär på "nätet".

När det gäller bankörning!
Om du åker på en broms & kurvkurs som arrangeras av SMC så GÄLLER försäkringen för 99,9% av sveriges samtliga mc-bestånd i och med att SMC har ett avtal med de 7 största försäkringsbolagen (vilket bla. inkluderar Trygg & Hansa, IF, Länsförsäkringar mfl.).

Att köra på bana behöver INTE innebär att man kör så mycket tygen håller med risk för krash. Det finns en hel hög med utbildningar som arrangeras på bana och som är till för att man skall lära sig att framföra sin motorcykel på ett säkrare sätt.

Har man dessutom köpt ny hoj är det extra lämpligt att lära känna denna just på bana eftersom det tar LÅNG tid att lära sig sin nya hoj och bäst övar man upp den förmågan på avlyst område så slipper man en massa otrevliga situationer ute på vägen bara för att man är ovan vid sin "nya" hoj.

Lycka till!
// Niklas

du måste ringa till alla bolag och kolla vad de kan erbjuda för det skilljer massa var man bor o sånt så man kan aldrig jämföra med en annan. De brukar byta premier ca. 2 gånger i månaden så det skiljer hela tiden. Om du bara får dyra premier kan du ju veta att trygg-hansa har en max-kostnad på 45000:-/år helförsäkring. :banana "jippi"

Betalar 6600 halv/helår hos IF. Skulle kostat 9000 på folksam. (27 år i hbg)
Har en honda 900 rr. IF har ju en speciell honda försäkring.
Som sagt...man måste ringa runt och kolla.
Lycka till :)

hejan alla, tack för alla svaren,,

ringde iallafall till IF

för en Yamaha R6 03 skulle dom ha 26-27 tusen per år, (halvförsäkring)

och när den va avställd 3000 kr per år,,

som sagt, för mig lät det dyrt om man då har påställd 6 månader så blir det 2200 kr i månaden, var lite saftigt,, (om jag nu har räknat rätt :)

ja sktiv gärna om priserna ligger där eller om jag fick ett högt pris,, folksam stängde tydligen kl 16.00

så dom har jag inte hunnit ringa än

försäkring

Som sagt if har en speciell honda försäkring dock inte så bra før sporthojar och folk under 25 år... :huvet http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Själv så har jag if den ligger på 4000:- i månaden (helförsäkring 600rr 23år) och går att ställa av och på med några enkla klick på internet, bra om du vet att du är borta periodvis. Du får även 10% rabbat om du tecknar en till försäkring tex till hemmet, har själv inte gjort det ännu...

Lycka till med allt!

har iallafall betsämt mig för vilken hoj det blir,,

det blir en Yamaha R6

då dom verkar vara något billigare,,,

får köra med den denna sommar och kanske byta till en honda i början på nästa,,,

vill kunna njuta av den tid som är kvar av sommaren,,

ska ringa till flera bolag imorgon sen får det väll kosta det det kostar,, ska ändå inte ha den påställd sålänge eftersom det gått ett par månader på säsongen,,

tack för hjälpen hörni,,

Någon som har reg nr på en R6:a??? 03:a, 04:a eller 05:a ???

Ska kolla färsäkring

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...