försäkring 25 kw

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hej hej

ska skaffa mellan nästa år. och enda problemet är ju försäkringen=)

om jag tex köper en 600cc 25kw får jag betala för full effekt eller för bara 25kw :)

Tack för svar :banana

Mvh tomas

Estremo skrev:
Samtliga bolag går på ursprungseffekten.

UTOM Bilsport & MC mej vetligt. Jag har min TRX 850 reggad som 25Kw och har deras mellan försäkring. Det ger ungefär halva premien för mej. Fast den försäkringen får man bara ha om man har ett A-begränsad kort och en 25kw reggad hojj. :)

Phr33k skrev:
UTOM Bilsport & MC mej vetligt. Jag har min TRX 850 reggad som 25Kw och har deras mellan försäkring. Det ger ungefär halva premien för mej. Fast den försäkringen får man bara ha om man har ett A-begränsad kort och en 25kw reggad hojj. :)
Sedär, det var mer än vad jag visste. De ville nämligen inte försäkra min hoj pga att den är av nyare årsmodell än -95, så jag kom aldrig riktigt så långt i diskussionen.

Estremo skrev:
Sedär, det var mer än vad jag visste. De ville nämligen inte försäkra min hoj pga att den är av nyare årsmodell än -95, så jag kom aldrig riktigt så långt i diskussionen.

Konstigt, min hojj är en 96a.

25 kw!!!!!!

Jag har en sv 650 -04 uttagen -05 till salu 25 kw.Helkåpa,slip-on,tonat kåpglas,annan bakdel. Kostar mej 4200 hel/helår hos bilsport mc, jag är 20 år. :) dom tar vissa cyklar som 25 kw!

En bekant til mig har en 1000 som är reggad som 25 och han betalar inte för ursprungseffekten...

En bekant till mig har en 1000 som är reggad som 25 och han betalar inte för ursprungseffekten...

Phr33k skrev:
Som granath_ säger så har du säkert haft försäkringen ett tag?

Det är säkert ett någorlunda nytt påfund från Bilsport & MC som de kommit på efter att du redan tecknat din försäkring. Min hoj ville de inte ha att göra med iaf.

Edit: Vid närmare eftertanke var det nog bara sportcyklar detta gällde, de kanske inte räknar din dit? Eller så är det bara vissa i försäkringsklasser som de inte försäkrar hojar nyare än -95.

Last edited:
Estremo skrev:
Som granath_ säger så har du säkert haft försäkringen ett tag?

Det är säkert ett någorlunda nytt påfund från Bilsport & MC som de kommit på efter att du redan tecknat din försäkring. Min hoj ville de inte ha att göra med iaf.

Jag tog körkort i sommar och tecknade försäkringen i juli/augusti.

Ja där kan du ha en poäng, jag tror TRX precis hamnar i försäkringsklassen under sportklassen. kan bero på det.

Last edited:
2hjul skrev:
Hej hej

om jag tex köper en 600cc 25kw får jag betala för full effekt eller för bara 25kw :)

Mvh tomas
Länsförsäkringar Jönköping försäkrade både min RF 600R och min GsxR 600 på 24 kW.

Phr33k skrev:
Och det är inte en klass 7 hoj, därför försäkrar de den.

Dregen skrev:
En bekant till mig har en 1000 som är reggad som 25 och han betalar inte för ursprungseffekten...
Han kommer få problem när olyckan är framme och hojen är ostrypt.

Är den reggad som 25 så är det billigare, men står det att den endast är strypt på pappret så går dom efter ursprungseffekten.

Dregen skrev:

Alicia skrev:
Är den reggad som 25 så är det billigare, men står det att den endast är strypt på pappret så går dom efter ursprungseffekten.

Var mer står det att hojar är strypta på pappret mer än i annonser?
Försäkringsbolaget vet ju inte ifall hojen i fråga är strypt tekniskt och teoretiskt eller bara teoretiskt.

Jag ströp hyffsat nyligen min hoj och försökte försäkra därefter men bilsport & mc sa att R-hojar försäkras ALLTID på fulleffekt

Förmodligen som Estremo säger

Mitt bolag (folksam) frågade om min hoj va strypt, jag svara vet ej!?
OK då går vi på vad det står i reg pappret!!
Så jag fick billigare pga det!! :tummenupp

Men det verkar som om det blir olika pris varje gång man ringer :kocko

2hjul skrev:
Hej hej

Mvh tomas

Detta är hämtat från Bilsport & MC´s hemsida:

""Mellanklass" är försäkringen för dig som är 18-21 år, mc-ägare och innehar ett mellanklasskörkort (A-körkort med begränsning). Effekten på mc:n ska vara högst 25 kw. Detta gäller även om mc:n lånas ut till någon med tungt mc-körkort."

Detta är vad som gäller för att få teckna mellanklass försäkring hos dom.
Har själv försäkrat min hoj där och det blve billigare för min del :)
Ring och prata med dom så får du svar direkt :tummenupp

Nicks skrev:
Men det verkar som om det blir olika pris varje gång man ringer :kocko

Tyvär verkar det som om man kan få lite olika svar beroende på vem man pratar med.
Har fått två olika svar från samma försäkringsbolag (ställde exakt samma fråga) när jag pratade med två olika personer :huvet

Phr33k skrev:
Hur mycket betalar du? Har själv kollat lite på TRX:en (håller på att övningskör nu)..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park