Försäkrad hoj och utan körkort! Olycka

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej!

Jag har funderat över en grej.

Ett exempel nedan:
(En grabb köper en EXC 500 och antecknar trafikförsäkring och sen kör gata med hojen utan körkort och råkar smälla in i en Rolls Royce.

Täcker försäkringen skadan på Rolls Roycen pga att han har trafikförsäkring? Eller nekar försäkringsbolaget ersättningen på Rolls Roycen pga att han ej har körkort? Och han måste betala ur egen plånbok? Vad händer vid ett sådant situation?)

Hur gör Ungdomar som kör trimmad moppe? När man trimmat en moppe så räknas den som en A1 istället för moped? Därav blir det Olovlig körning pga att den är trimmad? Om man krockar en trimmad moppe i en Rolls Royce täcker skadorna på bilen även om moppen är trimmad om man har trafikförsäkring?

Jag kör fult ut lagligt och har även körkort till vattenskoter och skateboard.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blir som på en fylle körning. Försäkringsbolaget ersätter skadan fultut för motparten. Parten får ingen ersättning för sin skada på sitt fordon. Dock är jag osäker på hur försäkring täcker typ bruten rygg på exc500 föraren.

Dock VET jag att om försäkringsbolaget kan komma undan så gör dom det.

Har som tidigare berättat en granne som för ca 10 år sedan råkade ut för en olycka o bröt ryggen. Inte en spänn ännu från i detta fall länsförsäkringar. Mannen är förlamad från mitten på bröstkorgen o nedåt.

Kör lagligt med lagligt fordon med bra kläder/utrustning såär det troligtvis enklare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju trafikförsäkringen som täcker den andra parten, oavsett om föraren har körkort, är drogad eller på annat sätt inte borde köra.

Finns inte trafikförsäkring så täcks det av trafikförsäkringsföreningen, och har man missat att teckna försäkring några dagar så vet man hur dom har råd med det :huvet
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
försäkring täcker motpartens skador... men däremot kan försäkring kräva in summan från den vållande (du utan körkort) då du ej uppfyllt kraven för försäkringen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
försäkring täcker motpartens skador... men däremot kan försäkring kräva in summan från den vållande (du utan körkort) då du ej uppfyllt kraven för försäkringen.
Det sägs så ja, men jag har aldrig hört talas om att det har gjorts, och då vet jag både fyllon och körkortslösa som har krockat, och även folk som har krockat med oförsäkrade fordon.

Ingen har betalat tillbaka
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det sägs så ja, men jag har aldrig hört talas om att det har gjorts, och då vet jag både fyllon och körkortslösa som har krockat, och även folk som har krockat med oförsäkrade fordon.

Ingen har betalat tillbaka
Hoppsan, vilka kretsar du verkar att beblanda dig med ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det sägs så ja, men jag har aldrig hört talas om att det har gjorts, och då vet jag både fyllon och körkortslösa som har krockat, och även folk som har krockat med oförsäkrade fordon.

Ingen har betalat tillbaka
Stämmer verkligen det?
Har en bekant som på midsommar festen skulle backa undan en bil så en annan bil skulle komma fram.
Denna backningen ca 10 meter i låg fart kostade 53000 spänn i om lackering o lite detaljer på en Mercedes. Dessa pengar krävde FB av honom pga promille, och han fick stå för sina egna kostnad på sin Volvo.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Stämmer verkligen det?
Har en bekant som på midsommar festen skulle backa undan en bil så en annan bil skulle komma fram.
Denna backningen ca 10 meter i låg fart kostade 53000 spänn i om lackering o lite detaljer på en Mercedes. Dessa pengar krävde FB av honom pga promille, och han fick stå för sina egna kostnad på sin Volvo.
Jag är mest nyfiken på hur polisen blev inblandad i en backningsolycka i låg fart ? Om han inte vart stupfull och motparten inte tillhörde festen?

jag träffade en kille som på firmafesten i industriområdet blev tvungen att flytta sin bil från grannfirmans parkering, osis att polisen precis patrullerade förbi ?

ontopic: Jag har hört om folk som blivit krävda på stora pengar från f-bolag efter de klantat sig.

var det inte en kille i Göteborg för nåt eller ett par år sedan som ”lånade” pappas Tesla på fyllan och krascha in i en dyr båt i hamnen. Undrar hur det gick för honom ?‍♂️
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag är mest nyfiken på hur polisen blev inblandad i en backningsolycka i låg fart ? Om han inte vart stupfull och motparten inte tillhörde festen?

jag träffade en kille som på firmafesten i industriområdet blev tvungen att flytta sin bil från grannfirmans parkering, osis att polisen precis patrullerade förbi ?

ontopic: Jag har hört om folk som blivit krävda på stora pengar från f-bolag efter de klantat sig.

var det inte en kille i Göteborg för nåt eller ett par år sedan som ”lånade” pappas Tesla på fyllan och krascha in i en dyr båt i hamnen. Undrar hur det gick för honom ?‍♂️
Berusade personer agerar sällan intelligent utan mera direkt och obetänksamt. Så Mercedes ägaren som satt vid samma bord tog mobilen o ringde polisen direkt och anmälde fylle körning.

Dom kunde löst detta mycket enklare dagen efter o behållit vänskapen intakt.

Dock hade du o jag då burit kostnaden gemensamt med alla andra försäkringstagare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hoppsan, vilka kretsar du verkar att beblanda dig med ?
Jag jobbade i många år med en alkoholist, och en grannes unge krockade mammans bil som han tjuvlånat när han var 16-17. (han hade i vart fall inget körkort)

Ingen av dom fick någon ersättning för egna fördon, men ingen av dom betalade något för det fordon dom krockade med.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top