Försäkra utomlands

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
Är det någon som provat att teckna en försäkring i ett annat land?
Jag tror det räcker med att skaffa sig ett personnummer i det landet för att det ska gå.

Ho ho, tjena ba'! Du kan väl hojta till när du lyckats skaffa dig ett personnummer i något annat land är det du är medborgare i. Sverige är dessutom ett av få länder som har personnummer.

En kollega har svenskt personnummer men är norsk medborgare. Han har förövrigt försäkrat sin motorcykel i Sverige.

Det borde gå nu när vi e med i eu...varor och tjänster får ju gå fritt inom området

RGV_250 skrev:
En kollega har svenskt personnummer men är norsk medborgare. Han har förövrigt försäkrat sin motorcykel i Sverige.

Förmodligen av den anledningen att han bor och arbetar i sverige, samt betalar skatt och har sina skattade försäkringar här och inte i norge. På samma sätt kan jag få ett national insurance number i england om jag bor där, för att få tillgång till deras försäkringssystem, det statliga då alltså. Men jag kan fortfarande inte försäkra en svensk bil i ett engelskt företag och köra med den här hemma.

Det låter som min idé inte var så lysande trots allt då. :(

Men om man registrerar fordonet i det landet istället. Får man inte framföra fordonet i Sverige då, eller är det bara under en viss tid??

RGV_250 skrev:
Det låter som min idé inte var så lysande trots allt då. :(

Men om man registrerar fordonet i det landet istället. Får man inte framföra fordonet i Sverige då, eller är det bara under en viss tid??

Du får ju t.ex inte köra en tyskreggad bil i Sverige om du är svenskmedborgare. Det är väl därför man ska skaffa tillfälliga skyltar i tullen och sånt tjafs.

Men den tanke med hur man kan komma undan billigare med försäkringar är bra. Går det inte att knäcka systemet får man gå runt det :D

Man kanske kan teckna trafikförsäkring här i Sverige, och sen komplettera med helförsäkring i vilket land som helst. Det borde ju inte spela någon roll så länge man har trafikförsäkringen i Sverige.

Någon som kan landsnummret till Thailand?? :rolleyes:

Läste i en tidning som hadlade om emu att när vi har gått med där så kommer utländska f-bolag vilja börja försäkra oss, antar att det gäller fordon också!! Varför vi måste gå med i emu först stog inte...

En granne från Skottland har fått svenska plåtar till sin bil då han kommer att vara i landet i ett par år...

Frågade en kille på ett försäkringsbolag om detta . Han blev rätt sur och ville först inte svara eftersom jag självklart skulle välja hans eminenta bolag. Lyckades i alla fall dra ur honom att det är svårt men inte omöjligt att lägga halv/helkaskot i ett annat EU land men att trafik måste ligga på ett svenskt bolag.

Problemet är att när det då sker en skada så kan olika länder ha olika lagar så att du kan anses vållande i t.ex England och icke vållande i sverige vilket ställer till lite bekymmer. Vidare så skulle det vara en massa papper, språkbekymmer och annat strul innan det går att försäkra i ett annat land men helt omöjligt skulle det inte vara.

Jag har inte dubbelkollat detta och kan inte säga något om sanningshalten i detta uttalande utan refererar enbart till vad killen sade till mig.

Teddy skrev:
Ho ho, tjena ba'! Du kan väl hojta till när du lyckats skaffa dig ett personnummer i något annat land är det du är medborgare i. Sverige är dessutom ett av få länder som har personnummer.

Jag har ett Svenskt, Finskt, Norskt leg alla med personnummer :crash

Har iof bott i dom länderna.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!