Försäkra utomlands?

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Någon med koll på reglerna som vet huruvida det är tillåtet att försäkra sin hoj i ett annat land. Såg någonstans på forumet att en som köpt en CBR600F i Tyskland fick av säljaren höra att denne betalade ca 2800 kr (300 Euro) hel/hel. Betydligt mer human premie än de gällande i Sverige.

Borde inte vara något hinder att man försäkrar hojen i ett bolag utanför rikets gränser.
Det väsentliga är att man är registrerad på sin vanliga bostadsadress i Sverige, samt att trafikförsäkring är gällande i Sverige.
Kanske bolaget måste vara kopplat till någon myndighet eller liknande i Sverige, t.ex. via ombud här.
Vet dock inte exakt hur detta går till.

Jag känner en kille som gjorde precis så för ca 10 år sedan med en GSXR1100R.
Han försäkrade den i ett Portugisiskt bolag, via ett ombud här i Sverige.
Han fick ungefär en tredjedel i premie mot vad som det kostade här i landet...

Magnus_RF900 skrev:
Borde inte vara något hinder att man försäkrar hojen i ett bolag utanför rikets gränser.
Det väsentliga är att man är registrerad på sin vanliga bostadsadress i Sverige, samt att trafikförsäkring är gällande i Sverige.
Kanske bolaget måste vara kopplat till någon myndighet eller liknande i Sverige, t.ex. via ombud här.
Vet dock inte exakt hur detta går till.

Jag känner en kille som gjorde precis så för ca 10 år sedan med en GSXR1100R.
Han försäkrade den i ett Portugisiskt bolag, via ett ombud här i Sverige.
Han fick ungefär en tredjedel i premie mot vad som det kostade här i landet...

I så fall skulle jag tro att det krävs att det utländska bolaget har koncession för att bedriva trafikförsäkringsverksamhet i Sverige. Det är inte tillåtet för vem som helst att sälja trafikförsäkringar till svenska konsumenter.
Även om så var möjligt skulle jag fundera väldigt noga innan jag tecknade försäkring hos ett bolag i Övre Volta eller dylikt. Mängder av potentiella problem finns. T ex kommer ersättning att utbetalas och om så sker, vilket lands lagstiftning skall då tillämpas etc.

Ankan skrev:
I så fall skulle jag tro att det krävs att det utländska bolaget har koncession för att bedriva trafikförsäkringsverksamhet i Sverige. Det är inte tillåtet för vem som helst att sälja trafikförsäkringar till svenska konsumenter.
Även om så var möjligt skulle jag fundera väldigt noga innan jag tecknade försäkring hos ett bolag i Övre Volta eller dylikt. Mängder av potentiella problem finns. T ex kommer ersättning att utbetalas och om så sker, vilket lands lagstiftning skall då tillämpas etc.

Jo, ingen har sagt att det skulle bli lätt... :p

Helt rätt, visst finns det en del problemställningar.
Men som sagt, killen jag känner lyckades med det vid det tillfället, så det bolaget måste varit "godkänt" för att bedriva försäkringsverksamhet i Sverige vid den tidpunkten.

Om man nu skulle nöja sig med premierna i tex Tyskalnd så skulle det vara ett alternativ. Vet ej om det är "säkrare" än Övre Volta men det känns så. Skulle man sen gå ihop en hel grupp så kanske premien bli lägre eller försäkringshandahavandet både för försäkringtagare och bolag bli enklare. Det skulle vara kanon med ett alternativ, dessutom skulle nog de svenska f-bolagen helt plötsligt "hitta" orsaker till att sänka sina premier som i sin tur gagnar de som väljer att försäkra i Sverige. Om nu det sprider sig vill säga.

Svane skrev:
Om man nu skulle nöja sig med premierna i tex Tyskalnd så skulle det vara ett alternativ. Vet ej om det är "säkrare" än Övre Volta men det känns så. Skulle man sen gå ihop en hel grupp så kanske premien bli lägre eller försäkringshandahavandet både för försäkringtagare och bolag bli enklare. Det skulle vara kanon med ett alternativ, dessutom skulle nog de svenska f-bolagen helt plötsligt "hitta" orsaker till att sänka sina premier som i sin tur gagnar de som väljer att försäkra i Sverige. Om nu det sprider sig vill säga.

Kan du få Provinzial eller annat tyskt bolag, som saknar tillstånd att meddela trafikförsäkring i Sverige, att försäkra en svensktreggad och i Sverige "skriven" MC är du bara att gratulera. :bow Meddela i så fall omgående den goda nyheten. Den bör intressera alla sporthojare mycket.

Har nu kontaktat ett Österikist och ett Tyskt bolag. Återkommer med deras svar... :öl

Försäkring av CBR 600 F

Jag har en Hel förs. / Helår på min CBR 600 F -96 som ligger på 1500:- hi hi
OBS: Svenskt bolag ... hi hi

:tummenupp

Je je ... man måste kunna snacka för sig, om man ska få till en låg premie ...

Lycka till ...

Hmmm... Låter inte bra, första svaret nedan...

- Dear Mr. Svane, They requested on our homepage (www.zuritel.at) information about a motor vehicle insurance. Thank you for your interest. Due to different taxation variants within Europe, it is unfortunately not possible for us, for persons, who do not have their domicile in Austria to count an offer...

Synd men väntat :(

Re: Försäkring av CBR 600 F

Bauer skrev:
Jag har en Hel förs. / Helår på min CBR 600 F -96 som ligger på 1500:- hi hi
OBS: Svenskt bolag ... hi hi

:tummenupp

Je je ... man måste kunna snacka för sig, om man ska få till en låg premie ...

Lycka till ...

Jo jag har en polare som också är väldigt smord i käften. Han har en CBR1000F -99 i Folksam för 3500 kr hel/hel...

Svane skrev:
Hmmm... Låter inte bra, första svaret nedan...

- Dear Mr. Svane, They requested on our homepage (www.zuritel.at) information about a motor vehicle insurance. Thank you for your interest. Due to different taxation variants within Europe, it is unfortunately not possible for us, for persons, who do not have their domicile in Austria to count an offer...

Synd men väntat :(

Det är nog som sagt inte heller hela sanningen att det bara skulle vara skattefrågor som lägger hinder ivägen, tyvärr.

Ankan skrev:
Det är nog som sagt inte heller hela sanningen att det bara skulle vara skattefrågor som lägger hinder ivägen, tyvärr.

Kanske inte, är inte så insatt i det. Jag fick iaf svar från det tyska bolaget också. De sa kort o koncist att de inte försäkrade fordon utanför Tyskland. Jaja, nu har man kollat upp iaf! Jevla skitt alltså...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman