Försäkra utan körkort

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Jag ber om ursäkt om det finns 1000 sånna här trådar men det funkade inte när jag försökte söka.

Jo jag undrar om man kan försäkra ett fordon tex, en motorcykel utan att man har själv körkort för att köra den typen av fordon?

Många bolag vill ju ha bort alla mc så varför inte börja där det är enklast.. :gnissla

Men visst kan du teckna försäkring på ett eller annat sätt.

Last edited:
Jag ber om ursäkt om det finns 1000 sånna här trådar men det funkade inte när jag försökte söka.
Jo jag undrar om man kan försäkra ett fordon tex, en motorcykel utan att man har själv körkort för att köra den typen av fordon?

Det ska inte vara några problem, jag försäkrade min 1400:a inför övningskörningen till normal premie.

Varför inte bara ringa något försäkringsbolag och fråga vad du får för premie. För att svara på frågan: Ja det går:tummenupp

Försäkrade min VTR -97:a för humana priser när jag övningskörde privat.

En detalj bara....

Jag tror inte det spelar någon roll vilken behörighet du har men du måste fyllt 18 för att få försäkra fordon numera (ber om ursäkt om du är 18, är osäker i och med att du kör 125a). Jag vet att det låter knäppt men damen på försäkringsförlaget jag pratade med var säker.

Hon rekommenderade att skriva hojjen på en förälder fram tills man fyllt (skenförsäkring?:va ).

En detalj bara....

Jag tror inte det spelar någon roll vilken behörighet du har men du måste fyllt 18 för att få försäkra fordon numera (ber om ursäkt om du är 18, är osäker i och med att du kör 125a). Jag vet att det låter knäppt men damen på försäkringsförlaget jag pratade med var säker.

Hon rekommenderade att skriva hojjen på en förälder fram tills man fyllt (skenförsäkring?:va ).

Vv ändrade ju rätt nyligen så att man inte får stå som ägare på ett fordon när man är under 18 om man inte har körkort(det för att förhindra att föräldrar ställer bilen på barnen o låter dom ta skiten med skatt o böter o grejor), Och därför antar jag att föräskringsbolagen kan bli lite tjuriga...

Vv ändrade ju rätt nyligen så att man inte får stå som ägare på ett fordon när man är under 18 om man inte har körkort(det för att förhindra att föräldrar ställer bilen på barnen o låter dom ta skiten med skatt o böter o grejor), Och därför antar jag att föräskringsbolagen kan bli lite tjuriga...

Oki, detaljen med att "om man inte har körkort" hade jag visst missat. Det är därför man blev nekad när man skulle försäkra hojen för övningskörning då:gnissla

VA? de va ingen skillnad på premien på min Husaberg innan som efter att jag skaffade A beörigheten!

Finns flera faktorer som spelar in på premien. Till ex ålder, antal år med kk, skadefria år, motorcykeltyp, motoreffekt osv. Alltid vänder de det mot dig, antingen är du för ung eller så har du för stark hoj för att få ut en hög premie. Gällande din Husaförsäkring så gissar jag på att du har folksams "lätt mc" försäkring som utgår från hojens effekt och där har inte ålder eller kk någon betydelse. Till ex bilsports klassikförsäkring är bara beroende av att hojen är äldre än 20 år, utan hänsyn till kk eller ålder. Samma för många andra försäkringar också.

Ok tack för alla svar:)

Som ni sa innan i tråden, jag fick också hem ett brev i höstas tror jag de va från försäkringen om de att man inte kunde försäkra längre om man inte hade körkort för den behörligheten om man är under 18. Så den skulle sättas över på min mamma eller pappa 2 dagar efter fick jag kortet så de hände inget:)

men somsagt dom verkar ju be om att man ska skenförsäkra?:va

Sen när jag börjar köra för Mellan hojj och har köppt en sådan och ska övningköra så måste den ju stå på pappa isåfall. Men vad händer om det skulle ske någon olycka och det är mitt fel, förlorar han all sin bonus på försäkringen då?

Och för att skippa snacket om att jag ska börja skrenförsäkra så är det något jag inte kommer göra det för alla i familjen har deras fordon stående på sig själva och det är inget vi kommer ändra på:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park