Försäkra Sporthoj i Stockholm :(

Thåmpa

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Ingen
Hej!

På grund av svårigheten att hitta bostad i Stockholm och att hon som hyr ut inte vill att jag är skriven hos henne, är jag skriven hos mina föräldrar i lilla Växjö. Detta gör att en försäkringspremie på en ZX-10R -05 hamnar på väldigt rimliga nivåer.

Men om hojen blir snodd (min största oro), kommer inte bolagen kolla upp att jag egentligen är felaktigt folkbokförd o därmed betalat för låg premie o vägra att betala ut något överhuvudtaget??? Citat från ett bolag "Premien beräknas efter det premieområde (län, kommun, församling) där försäkringstagaren (vid leasing: brukaren) med tillämpning av bestämmelserna i folkbokföringsförordningen är bosatt."

Denna min oro (det kan inte vara särskilt svårt att bevisa att jag arbetar i Stockholm o därmed helt säkert borde vara skriven här) gjorde att jag förklarade saken för bolaget ifråga. Han sa att jag skulle försäkra den i Stockholm och så fick han mitt postnummer i innerstan. Premien steg från rimliga 10 000 kr/år halvf till 34 000 kr/ år halvf. Av dessa 34' var 13' trafik och 21 papp delkasko, dvs inkl stöld...

Vågar man "halv-skenförsäkra" eller ska man punga ut 3000 kr/mån för att känna sig trygg över ersättning för sin blivande ZX-10:a???

Ni som har sporthoj i Stockholm: Hur har ni råd att försäkra era sporthojar? Går det egentligen? Eller betalar ni typ 3000 kr/månad för en halvförsäkring och är glada sedan? :)

Tacksam för kommentarer! / Mvh Thomas

så är det. det kostar att ligga på topp.

Jag är dock skriven i falun men bor i stockholm alla månader utom sommaren då jag är i falun. därav tänker jag fan inte betala sthlmpremier på min måppe.

psykomotard skrev:
så är det. det kostar att ligga på topp.

Jag är dock skriven i falun men bor i stockholm alla månader utom sommaren då jag är i falun. därav tänker jag fan inte betala sthlmpremier på min måppe.

Ok. Det är ju precis samma sak...Så länge inget händer funkar alla lösnignar alltid...

Dubbelt boende har jag haft pga av jobbet.
Inte ändrar man f-premien bara för man inte sover hemma på en månad.

Thåmpa skrev:
Hej!

På grund av svårigheten att hitta bostad i Stockholm och att hon som hyr ut inte vill att jag är skriven hos henne, är jag skriven hos mina föräldrar i lilla Växjö. Detta gör att en försäkringspremie på en ZX-10R -05 hamnar på väldigt rimliga nivåer.

Men om hojen blir snodd (min största oro), kommer inte bolagen kolla upp att jag egentligen är felaktigt folkbokförd o därmed betalat för låg premie o vägra att betala ut något överhuvudtaget??? Citat från ett bolag "Premien beräknas efter det premieområde (län, kommun, församling) där försäkringstagaren (vid leasing: brukaren) med tillämpning av bestämmelserna i folkbokföringsförordningen är bosatt."

Denna min oro (det kan inte vara särskilt svårt att bevisa att jag arbetar i Stockholm o därmed helt säkert borde vara skriven här) gjorde att jag förklarade saken för bolaget ifråga. Han sa att jag skulle försäkra den i Stockholm och så fick han mitt postnummer i innerstan. Premien steg från rimliga 10 000 kr/år halvf till 34 000 kr/ år halvf. Av dessa 34' var 13' trafik och 21 papp delkasko, dvs inkl stöld...

Vågar man "halv-skenförsäkra" eller ska man punga ut 3000 kr/mån för att känna sig trygg över ersättning för sin blivande ZX-10:a???

Ni som har sporthoj i Stockholm: Hur har ni råd att försäkra era sporthojar? Går det egentligen? Eller betalar ni typ 3000 kr/månad för en halvförsäkring och är glada sedan? :)

Tacksam för kommentarer! / Mvh Thomas

Det märker du når hojen blir stulen eller smäller vad försäkrings bolagen säger då har hört att dom ut reder vissa fall pg av detta men testa lycka till kostar det så smakar det :) kostar att ligga på topp kolla din hem försäkring dom samm kör ju snart register :tummenupp hur gammal e du ?

Risken är ju självklar att det kan bli knas om något händer.

Ja det kostar sannslösa pengar att åka sporthoj i Stockholm, ja jag har betalat över 3000kr/mån för att åka tex min 929:a jag hade.

Mitt råd till dig är i så fall att ställa på och av som en dåre om bolaget tycker det är okej och du orkar. Många bäckar små..

Det kostar att ligga på topp :tummenupp :huvet :3freak

säg att du jobbar i stockholm o pendlar hem på hojen på helgerna
då borde du få den försäkrad i din stad:tummenupp

Thåmpa skrev:
Hej!
/ Mvh Thomas

Jadu det är sketa dyrt, men grym skillnad på i stan och utanför...

Mellan Sickla och Kungsholmen skulle det skilja över 10k och mellan Sickla och Lindesberg ( som är mindre än växjö ) skiljer det 2k alltså rätt lagom skillnad!

Ett annat ex. är Ekerö och Söder ca 7k skillnad... Så tar man sig bara utanför tullarna så är det rätt ok... Svårt nu om du fått en lya innanför :huvet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti