Försäkra RR Tusing-kubikare el dylikt

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hej Bullen!

Jag är en kille på 33 vårar som gillar långa promenader på stranden m.m. Jag gillar också mekaniska maskiner på 2 hjul. För ett par år sedan köpte jag en Street triple R som är liksom väldigt bra på alla sätt. Lätt att leva med, kostar inte särskilt mycket att äga och är bekväm o.s.v. Typ som en väluppfostrad universitetsutbildad metrosexuell kille som gärna tar hand om disken.

Dock har mitt liv förändrats lite på senaste åren. Jag har köpt hus, flyttat ut på landet och börjat jobba väsentligt mycket mera. Det innebär bl.a. att det blir mycket mindre köra. Och när jag väl kör så behöver det inte vara så bekvämt och användarvänligt. Äktenskapet har gått lite i stå och jag söker lite mer spänning, så att säga :yoparty

Jag har börjat spana lite på effektmonster av olika slag för en stor del av tjusningen med motorcyklism är för mig är faktiskt att veta att när jag vrider på rullen så ska det uppstå en liten känsla av overklighet, den uppstår helt enkelt inte i samma utsträckning längre :rolleyes:


Jag kan tänka mig lite vad som helst med lite kåpor och en mätare som slutar uppdatera vid 299. Vet inte ens var jag ska börja fundera men jag vet i alla fall att jag inte är intresserad av 25 kkr i självrisk och över 10 kkr i försäkringspremie.

Halvförsäkring kan funka men då ska inte bågen kosta mer än ca 50 kkr.

Går det att lura systemet på nåt sätt eller är det bara att pay up or shut up? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Måste den se snabb ut? Annars, sätt ett 1371 kit plus masserad topp och insug på en tantcykel typ GSF1200. Sleeper à la grövsta för moderat peng.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För skoj skull slog jag på lite hojar på mig själv och ta mig FAN jag har råd med sporthoj igen :banana
Ok, det var ju iofs bara ett bolag som ville försäkra en sporthoj, men priset var ju bra ändå.
:crash

BMW S1000RR 2015
Bolag - Halvförsäkring - Helförsäkring

Trygg Hansa - 3 962 kr/år - 12 140 kr/år
Folksam - Vill inte lämna offert via webben
Länsförsäkringar - Vill inte lämna offert via webben
Moderna Försäkringar/Bilsport & MC - Vill inte lämna offert via webben
Svedea - Endast trafik och de vill inte lämna ut offert via webben
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kolla på Suzuki TL1000R, jag som är 25 och bor i mindre stad kan helförsäkra en sådan för under 10' om året.
Trygghansa var billigast för mig när jag kollade runt iaf.
Det är kanske inte en riktig supersport om man jämför med en fetkittad rETttA eller liknande men ändå en sjukt rolig hoj och kostar inte många kronor att köpa.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
BMW K1300S, Honda Blackbird, Hayabusa.

Tre hyfsat bekväma hojar med rätt bra tryck i.

Åtminstone BMWn brukar ha överkomliga premier på för folk över 30 som bor på landet.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Typ 6 tusen/år halvförsäkrat för en S1000RR... :brynad
Hayabusa är ännu billigare, synd att de väger flera ton.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hade en GSXS-1000F förra året. Exakt designad för din (och min) kundkategori (okejrå, kanske mer åt 40+hållet eftersom den var bekväm att sitta på).

Gick som ett skott, och kostade typ 5000 i helförsäkring för mig hos Svedea, dock född -72.

Sålde den i våras för att köra motard istället, men det är en annan historia.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Eftersom mätaren skulle sluta uppdatera vid 299 och försäkring skulle vara "billig" så är det nog bara S1000RR som funkar, iaf när jag sist kollade.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Suzuki GSXR 750 årsmodell runt 04-07. Billig att köpa, mätaren stannar vid 299 (beroende på hur stor du är) och de kostar bara runt 10k i avställbar försäkring hos TH.

1000 går också bra, årsmodell 06-07 men är dyrare i försäkring.

Annars valfri Aprilia Tuono V4. Billigre att försäkra, klarar inte 299 men skrämmer i övrigt byxorna av dig på ett sätt mjukistrajjan aldrig gör.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top