Försäkra på en förälder?

Så om man är både dum och begåvad så skall man se till att odla sin näthistoria.

Skriva om gammelfarmor som kör som ett jeffla svin. Runt 1000 mil om året.
(Dessutom se till att hon har en komplett skyddsutrustning med skrapade puckar och allt.)
Skriva att man längtar till den dagen då man eventuellt skall få äran att provköra farmors hoj.
Och så den dagen man klotat skriver man om att man äntligen fått testköra.
Och klotat.:crash
Om man nu lever och kan skriva. :rolleyes:

Och egentligen borde man väl även köra stulet och utan kort när man ändå håller på? :fakta
Har man inte råd med försäkringen så fuskar man bort den.
Har man inte råd med hoj stjäl man en.
Har man inte råd med kortet så skiter man i det.

Rent ekonomisk är det väl knasigt att bara försöka fuska bort den billigaste delen? :va

Eller, så pröjsar man bara? :fakta

:Moralkärring med pms + :sjuk

:hihi
/e

Det bästa är väl att vara ärlig på nätet eller helt enkelt hålla inne med info om man nu ska kringå dyra försäkringar.
 
Detta var allt en tråd som många kunde hävda sig.


Nä jag tycker allt tvärt om. Tycker föräldrana skulle försäkra sinna motorcyklar på oss ungdomar istället bara för att rädda alla oss fartsyndare från giriga bolag som lever på våran livsstil
 
Hade det inte varit smartare av försökringsbolaget att:
Ta samma månadsbelopp om man var 10 år eller 100år.
Skillnaden skulle ligga i självrisken, hur gammal man var, hur mycket "utbilning tex smc", skadefria år mm
Säg att man börjar på 150K i självrisk, lägger man sig med hojen så betalar man själv sina skador utan att blanda in försäkringen, den blir först aktuell den dag det är större skador involverat?
 
sitter och funderar på alla som inte ha råd att ha en R hoj men skriver den på sina föräldrar för att få ner kostnaden.
vad händer om du själv blir skadad vid en krash och har skenförsäkrat.
mycket möjligt att du får en ny mc av fb och att dom inte kollar upp det hela,men om du skadar dig vad händer då.
ett år efter kraschen så är det dags för invalidsbedömning på sjukhuset så att jag skall kunna få ersättning från fb.
vad händer då om johan dyker upp och inte janne som är ägaren till motorcykeln......
det handlar ju om en hel del pengar man kan riskera att stå utan pga man vill ha en hoj man inte har råd med.
 
Man kan ju dock prata med försäkringsbolagen, t.ex. så är min hoj försäkrad på farsan men dem har gått med på att jag ska få använda den. Kör Bilsport-MC basförsäkring.
 
sitter och funderar på alla som inte ha råd att ha en R hoj men skriver den på sina föräldrar för att få ner kostnaden.
vad händer om du själv blir skadad vid en krash och har skenförsäkrat.
mycket möjligt att du får en ny mc av fb och att dom inte kollar upp det hela,men om du skadar dig vad händer då.
ett år efter kraschen så är det dags för invalidsbedömning på sjukhuset så att jag skall kunna få ersättning från fb.
vad händer då om johan dyker upp och inte janne som är ägaren till motorcykeln......
det handlar ju om en hel del pengar man kan riskera att stå utan pga man vill ha en hoj man inte har råd med.


finns fall där en olycka inträffat och hojen var skenförsäkrad där FB vägrade betala ut ersättning.

undrar dock vad som händer om mc är vållande till en olycka där någon annan blir allvarligt skadad och mc är skenförsäkrad ?
 
Det blir jävligt dyrt...

finns fall där en olycka inträffat och hojen var skenförsäkrad där FB vägrade betala ut ersättning.

undrar dock vad som händer om mc är vållande till en olycka där någon annan blir allvarligt skadad och mc är skenförsäkrad ?
 
Jisses vilken skön tråd :näsblod

Nu kan jag bara dela med mig av mina egna erfarenheter när det gäller försäkring!

Jag och min far köpte min första hoj tillsammans, dvs vi betalade 50-50 var på allt som rörde hojen!
I och med att min pappa fick bättre premie på försäkringen rådde inga tvivel om vem som skulle stå som ägare och försäkringstagare! Jag var vid tillfället helt grön på 2 hjul och haft kortet i ca 1 vecka ska tilläggas!
Under samtalet med FB lade vi fram korten på bordet och berättade att vi köpt hojen tillsammans och kommer att användas ungefär lika mycket av båda!
Detta kallar många i tråden nu för "skenförsäkring" men vårt FB hade inga problem med att handskas med villkoren utan höjde avgiften några 1000-lappar för en "ökad risk" (= jag).

Hojen levde och kördes skadefritt under 3 år varav försäkringspremien sänktes varje år (marginellt men är ändå tanken som räknas) :)

Köpte sedan min nuvarande MC på samma sätt och samma upplägg hos FB! :tummenupp
Men efter sommaren löpte på och min gamle gubbe inte hade riktigt samma intresse av att köra nu som förr bestämde vi oss för att skriva hojen på mig istället! Så numera är jag ägare och huvudsaklig brukare på hojen och betalar 17.000:- Hel/hel vilket jag tycker är överkomligt för en 2007- års Kawa ZZR 1400 :banana

Så om vi nu vänder på steken...
Om min farsa nu lånar hojen sporadiskt lite då och då, och skulle ha oturen att vurpa nu när jag står som ägare, så menar ni på fullaste allvar att FB skulle neka mig försäkring???
Just för att han inte står som huvudsaklig brukare? eller är den delen helt som bortblåst bara för att någon äldre skulle smälla en MC? :va
 
Så om vi nu vänder på steken...
Om min farsa nu lånar hojen sporadiskt lite då och då, och skulle ha oturen att vurpa nu när jag står som ägare, så menar ni på fullaste allvar att FB skulle neka mig försäkring???
Just för att han inte står som huvudsaklig brukare? eller är den delen helt som bortblåst bara för att någon äldre skulle smälla en MC? :va

Tänk efter lite nu.
 
finns fall där en olycka inträffat och hojen var skenförsäkrad där FB vägrade betala ut ersättning.

undrar dock vad som händer om mc är vållande till en olycka där någon annan blir allvarligt skadad och mc är skenförsäkrad ?

Personer är alltid försäkrat genom personskadeförsäkringen. Det är fordonet som är försäkrat som kan utebli ersättning på.
 
Jisses vilken skön tråd :näsblod

Nu kan jag bara dela med mig av mina egna erfarenheter när det gäller försäkring!

Jag och min far köpte min första hoj tillsammans, dvs vi betalade 50-50 var på allt som rörde hojen!
I och med att min pappa fick bättre premie på försäkringen rådde inga tvivel om vem som skulle stå som ägare och försäkringstagare! Jag var vid tillfället helt grön på 2 hjul och haft kortet i ca 1 vecka ska tilläggas!
Under samtalet med FB lade vi fram korten på bordet och berättade att vi köpt hojen tillsammans och kommer att användas ungefär lika mycket av båda!
Detta kallar många i tråden nu för "skenförsäkring" men vårt FB hade inga problem med att handskas med villkoren utan höjde avgiften några 1000-lappar för en "ökad risk" (= jag).

Hojen levde och kördes skadefritt under 3 år varav försäkringspremien sänktes varje år (marginellt men är ändå tanken som räknas) :)

Köpte sedan min nuvarande MC på samma sätt och samma upplägg hos FB! :tummenupp
Men efter sommaren löpte på och min gamle gubbe inte hade riktigt samma intresse av att köra nu som förr bestämde vi oss för att skriva hojen på mig istället! Så numera är jag ägare och huvudsaklig brukare på hojen och betalar 17.000:- Hel/hel vilket jag tycker är överkomligt för en 2007- års Kawa ZZR 1400 :banana

Så om vi nu vänder på steken...
Om min farsa nu lånar hojen sporadiskt lite då och då, och skulle ha oturen att vurpa nu när jag står som ägare, så menar ni på fullaste allvar att FB skulle neka mig försäkring???
Just för att han inte står som huvudsaklig brukare? eller är den delen helt som bortblåst bara för att någon äldre skulle smälla en MC? :va

Vad står det i ditt försäkringsvilkor? Får andra köra fordonet?
 
Tänk efter lite nu.

På vad? Är ju denna eviga fråga som daltas fram och tillbaka i tråden?!
Så när jag är i Thailand nu och farsan är ute och åker så brukar han hojen mer än mig då jag inte kört en mil ännu iår! Då borde dom ju sätta sig på tvären och neka ersättning om man ser på historik vad som skrivits i tråden :va
Eller är det annorlunda nu bara för att det helt plötsligt är en äldre person som kör på nån annans försäkring? Beskriv skillnad och sluta be mig tänka...
 
if:s märkesförsäkring är ju ett jävla skämt, iaf vad gäller sport.
Min honda är både dyrare i månadspremie och och typ 6ggr dyrare självrisk än hos folksam. "förmånlig märkesförsäkring" haha skulle det vara roligt.
 
På vad? Är ju denna eviga fråga som daltas fram och tillbaka i tråden?!
Så när jag är i Thailand nu och farsan är ute och åker så brukar han hojen mer än mig då jag inte kört en mil ännu iår! Då borde dom ju sätta sig på tvären och neka ersättning om man ser på historik vad som skrivits i tråden :va
Eller är det annorlunda nu bara för att det helt plötsligt är en äldre person som kör på nån annans försäkring? Beskriv skillnad och sluta be mig tänka...

Skillnaden är väl ändå den att han då LÅNAR hojen och inte kör med den större delen av tiden, inte som när en 50-årig MS-sjuk morsa står som ägare på en Fireblade...
 
Försäkrade min hoj genom min pappa men då vi pratade med försäkringsbolaget om detta att den största delen kommer köras utav mig höjde dem årskostnaden från 960kr om året till 2800kr om jag skulle köra den men till samma självrisk. Detta var helt ok från deras sida.
 
Försäkrade min hoj genom min pappa men då vi pratade med försäkringsbolaget om detta att den största delen kommer köras utav mig höjde dem årskostnaden från 960kr om året till 2800kr om jag skulle köra den men till samma självrisk. Detta var helt ok från deras sida.

Vad skulle det kosta att ha den på dig då?
 
Jag kan inte begripa mig på alla moraltanter i denna tråd som ska hoppa på andras sandslott. Vad är ert problem, är ni sura för att ni gör en dålig deal med försäkringsbolaget och därför ska dumförklara de som gör en bra? :confused:

Man ska alltid ha en ärlig dialog med FB där man berättar hur ägarstrukturen ser ut för aktuellt föremål. Precis på samma sätt som när man sitter på banken och ska låna pengar till en bostad. Ljuga ägnar sig förlorare åt. :fakta

Om man sedan lyckas skapa sig själv en bra deal för att man duckar för några uppenbara hinder som FB har satt upp och de fortfarande går med på det, STORT GRATTIS!! :Bugar

Till alla Paradpissare: Sluta gnälla, gå till ert FB och förhandla istället. :tummenupp
 
På vad? Är ju denna eviga fråga som daltas fram och tillbaka i tråden?!
Så när jag är i Thailand nu och farsan är ute och åker så brukar han hojen mer än mig då jag inte kört en mil ännu iår!

Nej, du har ju det ekonomsika intresset/ägandet i hojen och då ska den vara försäkrad på dig. Alltså helt enligt avtalet.
Utlåning regleras i andra delar av avtalet och kan skilja sig mellan olika försäkringsbolag.
 
Skillnaden är väl ändå den att han då LÅNAR hojen och inte kör med den större delen av tiden, inte som när en 50-årig MS-sjuk morsa står som ägare på en Fireblade...

Är ju precis det han gör dock! Jag har själv inte kört en mil ännu så då kör han ju den större delen utav tiden? eller hur?
Morsan har oxå MC-kort, 48 år fyllda och är förtidspensionär pga Kronisk muskelsjukdom! Men nog fan har hon tagit en sväng med hojen för det :yoparty
(men är med på din poäng :näsblod)

Nej, du har ju det ekonomsika intresset/ägandet i hojen och då ska den vara försäkrad på dig. Alltså helt enligt avtalet.
Utlåning regleras i andra delar av avtalet och kan skilja sig mellan olika försäkringsbolag.

Hur ska försäkringsbolaget veta det?
De kan ju lika väl misstänka skenförsäkring och neka ersättning? Det har ju framkommit i ca 100 inlägg tidigare i tråden :arsele

Men om jag hade lagt hojen på den tiden då min pappa stod som ägare hade det inte varit några frågor alls om vilket snålt jeffla dumarsle jag hade varit som åker snålskjuts på andras premier och förstör statistiken för -60 och -70 talisterna! :huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top