Försäkra när två pers använder mc?

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Till att börja med är det ingen fråga om att skenförsäkra här och mygla om att jag inte ska köra hojen utan bolaget ska vara fullt medveten om att jag kör hojen.

Jag bor hemma fortfarande, därav den naturliga anledningen att det går att skriva bågen på morsan så försäkringen fortfarande gäller. Om hon står som borgensman (kvinna) på mitt banklån så har ju hon ett ekonomiskt intresse i hojen fram tills att jag har betalat den.

Hon är ju den som blir drabbat om jag inte kan betala, inte jag. Då är det ju hon som ska vara ägare på hojen också enligt mig. Den är ju trots allt inte min.

Är det bolaget man har hemförsäkringen i som man bör vända sig till? Båda ska ju köra hojen är det tänkt, sen hur mycket hon kör det vet jag inte.

Moralpredikan om skenförsäkring undanbedes.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hemförsäkring??? :confused:

Nä, du tar det bolag som e billigast och som går med på att de villkor att ni är två som brukar hojen..
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Rasorblade skrev:
Hemförsäkring??? :confused:

Nä, du tar det bolag som e billigast och som går med på att de villkor att ni är två som brukar hojen..

Tanken från hemförsäkring kom för att ha både villa och hoj i samma bolag. Kanske spelar mindre roll. Jag är ju försäkrad här hemma också.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Försäkra hojen på dig så slipper du stå med arslet bart om det skulle hända något. :arsele
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Bolagen brukar se genom fingrarna på den här varianten av bedrägeri just för att du bor hemma.
Men det du ska göra i så fall är att när du ringer till bolaget, så uppger du allt du sagt ovan, om dom då går med på detta så måste du få det på print.
Alltså inskrivit i ditt försäkringsbrev, annars så är risken stor att du står utan stålar när det väl hänt någonting.
Det hjälper alltså inte att dom svarar i telefon att detta är OK... DU MÅSTE FÅ DET PÅ PRINT!!!!!!!!
Känner flertalet killar som blivit blåsta på detta, när en kåt försäkringsförsäljare har lovat både det ena och det andra.

Lycka till.
 
Last edited:

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Esquire skrev:
Försäkra hojen på dig så slipper du stå med arslet bart om det skulle hända något. :arsele

Det kommer inte att bli någon helförsäkring heller förresten. Hennes körstil är ju naturligt defensiv, min är ju lite värre men skulle det hända något när jag kör så kan hojen kvitta.

Det är ju mig den ska gälla. Hojen är ju inga bekymmer med då jag skulle köra halv på mig själv också och har alltid gjort. Kläder går ju redan på hemförsäkringen. Bara eventuella personskador kvar och motpartens fordon.

wheelieman skrev:
Känner flertalet killar som blivit blåsta på detta, när en kåt försäkringsförsäljare har lovat både det ena och det andra.

Lycka till.

Känner du till något bolag som gått med på att göra en sådan försäkring till en början? Sen kan man ju gå på pappret.
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
Grrrooov skrev:
Till att börja med är det ingen fråga om att skenförsäkra här och mygla om att jag inte ska köra hojen utan bolaget ska vara fullt medveten om att jag kör hojen.

Jag bor hemma fortfarande, därav den naturliga anledningen att det går att skriva bågen på morsan så försäkringen fortfarande gäller. Om hon står som borgensman (kvinna) på mitt banklån så har ju hon ett ekonomiskt intresse i hojen fram tills att jag har betalat den.

Hon är ju den som blir drabbat om jag inte kan betala, inte jag. Då är det ju hon som ska vara ägare på hojen också enligt mig. Den är ju trots allt inte min.

Är det bolaget man har hemförsäkringen i som man bör vända sig till? Båda ska ju köra hojen är det tänkt, sen hur mycket hon kör det vet jag inte.

Moralpredikan om skenförsäkring undanbedes.


även med rabatt behöver det inte vara billigare att försäkra på samma bolag som hemförsäkringen. Ring runt till flera innan du bestämemr dig
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Grrrooov skrev:
Känner du till något bolag som gått med på att göra en sådan försäkring till en början? Sen kan man ju gå på pappret.

Nix! Har inte hört någon ännu som är villig att skriva in detta i försäkringsvillkoret.

Men som sagt någon måste ju vara först, lycka till.
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
jag ringde precis till folksam o kollade upp en försäkring på en gsxr 1000 -02:a som skall stå på min far...
Självklart fick ALLA PÅ SAMMA ADRESS OCH ÖVER 24 ÅR bruka hojjen.....
Det finns tillomed på deras hemsida sa hon...
Har inte kkollat deras sida än men det va ett fint villkor tycker jag..det lönar sig att bo /stå skriven på samm adress som övriga familjen ibland*ler*
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
a_xc skrev:
även med rabatt behöver det inte vara billigare att försäkra på samma bolag som hemförsäkringen. Ring runt till flera innan du bestämemr dig

Hur är en ZX6RR att köra? Eller är det bara ett R du har? Har inte ens suttit på dom.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
En annan ful grej med att försäkra i mitt fall är ju datum för körkort. Mitt första mc-kort tog jag 2001 och borde ju rimligtvis få bonus ifrån det med skadefria år sedan dess. Men så räknar visst inte många bolag utan dom går på sist tagna körkortet. I mitt fall är det då lastbil med släp som togs 2005, då gjordes sista uppdateringen i körkortsregistret så jag har inga skadefria år längre.

Någon mer som varit med om samma störande sak? Ganska mycket pengar man går miste om när dom gör så. Det var ju helt meningslöst att ta mc-kortet före bil och lastbil då. Enda fördelen var ju att prövotiden försvann 3 månader efter att jag fick mitt bilkort.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Grrrooov skrev:
Hur är en ZX6RR att köra? Eller är det bara ett R du har? Har inte ens suttit på dom.

Har kört en -98 över en helg och tyckte att den var tung, slö och trögstyrd. Satt illa gjorde jag också (är 178cm) Hade en gsxr 600 -99 som enligt min mening är en mycket bättre och roligare cykel.

Körde en zx6r-03 över en dag, helt klart den bästa 600 jag har kört.

zx6rr kom -03 om jag inte missminner mig och är ett racingmaterial = inte bra för gata då r-en har mer effekt orginal pga av 636cc.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Min son som är 20 år bor hemma och jag står som ägare på vår gemensamma supermotard. Vi har den försäkrad i Folksam och det finns inga restriktioner sa de, alla i hushållet med A-körkort får köra den. Däremot får vi(jag) ju betala lite mer för om jag hade använt den ensam skulle jag ha haft +35-försäkring.
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
bikerwomen: Helt det jag var inne på ang FOLKSAM oxo....
Jävligt fint o bra försäkringsbolag....
I det fallet så låter man ju den som har haft kortet längst o e äldst med mest bonus försäkra hojjen...givetvis...bara plus med andra ord..
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Grrrooov skrev:
Till att börja med är det ingen fråga om att skenförsäkra här och mygla om att jag inte ska köra hojen utan bolaget ska vara fullt medveten om att jag kör hojen.

Jag bor hemma fortfarande, därav den naturliga anledningen att det går att skriva bågen på morsan så försäkringen fortfarande gäller. Om hon står som borgensman (kvinna) på mitt banklån så har ju hon ett ekonomiskt intresse i hojen fram tills att jag har betalat den.

Hon är ju den som blir drabbat om jag inte kan betala, inte jag. Då är det ju hon som ska vara ägare på hojen också enligt mig. Den är ju trots allt inte min.

Är det bolaget man har hemförsäkringen i som man bör vända sig till? Båda ska ju köra hojen är det tänkt, sen hur mycket hon kör det vet jag inte.

Moralpredikan om skenförsäkring undanbedes.

Då premierna är beräknade med den risk som föraren innebär för bolaget så är det den som har tänkt att använda fordonet mest enligt min mening som skall stå som ägare.

Risken att den som brukar motorcykeln kör ihjäl någon annan med miljonbelopp som efterföljder är större om du brukar fordonet mest än om din mamma gör det.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
bikerwoman skrev:
Min son som är 20 år bor hemma och jag står som ägare på vår gemensamma supermotard. Vi har den försäkrad i Folksam och det finns inga restriktioner sa de, alla i hushållet med A-körkort får köra den. Däremot får vi(jag) ju betala lite mer för om jag hade använt den ensam skulle jag ha haft +35-försäkring.

Ringde du eller din son och täcknade försäkringen? Jag pratade med en kille där innan men han lät osäker på om det täcker om något skulle hända när jag kör, en jag pratade med tidigare sa att det gick bra. Väldigt konstigt.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Grrrooov skrev:
En annan ful grej med att försäkra i mitt fall är ju datum för körkort. Mitt första mc-kort tog jag 2001 och borde ju rimligtvis få bonus ifrån det med skadefria år sedan dess. Men så räknar visst inte många bolag utan dom går på sist tagna körkortet. I mitt fall är det då lastbil med släp som togs 2005, då gjordes sista uppdateringen i körkortsregistret så jag har inga skadefria år längre.

Någon mer som varit med om samma störande sak? Ganska mycket pengar man går miste om när dom gör så. Det var ju helt meningslöst att ta mc-kortet före bil och lastbil då. Enda fördelen var ju att prövotiden försvann 3 månader efter att jag fick mitt bilkort.

Så gjorde de åt mig på LF också tills jag sa till att jag tog mitt första mc kort år 2000 och fick tung 2002. Först tog de från år 2002 tills jag sa att 2000 är det rätta året"räkte med att jag vissade kör kortet m.m står på det". Märkte det felet när jag helt plötsligt fick betala mera fast jag hade haft kortet längre :huvet , Det bästa är att alltid gå och se till att allt blir rätt på försäkringen varje år innan man ställer på m.m.
 

Snowman89

Guest
Grrrooov skrev:
Till att börja med är det ingen fråga om att skenförsäkra här och mygla om att jag inte ska köra hojen utan bolaget ska vara fullt medveten om att jag kör hojen.

Jag bor hemma fortfarande, därav den naturliga anledningen att det går att skriva bågen på morsan så försäkringen fortfarande gäller. Om hon står som borgensman (kvinna) på mitt banklån så har ju hon ett ekonomiskt intresse i hojen fram tills att jag har betalat den.

Hon är ju den som blir drabbat om jag inte kan betala, inte jag. Då är det ju hon som ska vara ägare på hojen också enligt mig. Den är ju trots allt inte min.

Är det bolaget man har hemförsäkringen i som man bör vända sig till? Båda ska ju köra hojen är det tänkt, sen hur mycket hon kör det vet jag inte.

Moralpredikan om skenförsäkring undanbedes.
jag har 125an försäkrad hos mc & bilsport (kmr inte ihåg exakt vad de heter) och då får alla under samma tak köra motorcykeln, så et funkar ju skitbra så länge du bor hemma
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Snowman89 skrev:
jag har 125an försäkrad hos mc & bilsport (kmr inte ihåg exakt vad de heter) och då får alla under samma tak köra motorcykeln, så et funkar ju skitbra så länge du bor hemma

Där har jag haft mina tidigare hojar men dom tar tyvärr inte klass 7 hojar. (Bilsport & Mc)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top