Försäkra hojen på annan plats än folkbokföringsadressen?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Ja men att du har ett kontrakt på ett garage säger ju inte FB någonting egentligen. Ponera att jag vill ha billig premie. Hyr in mej på ett billigt garage nånstans i obygden men förvarar hojen hemma ändå. Då är hojen inlåst på natten men inte på adressen min billiga premie är beräknad på.

Samma sak med sommarställe. Ska försäkringen då bara gälla om bilen används där? Hur nära sitt ordinarie hem får man köra innan försäkringen slutar gälla? Ska man skicka in årliga intyg att bilen servas och besiktigas där för att försäkringen ska fortsätta gälla?

Förmodligen har FB bara gjort det enkelt för sej och bestämt att folkbokföringsadressen är det som ligger till grund. No exceptions..

Som sagt jag förstår anledningen och dilemmat försäkringsbolaget har. Jag tror dock att de om viljan fanns hade kunnat ta fram olika speciallösningar för sina kunder.

Som sagt jag förstår anledningen och dilemmat försäkringsbolaget har. Jag tror dock att de om viljan fanns hade kunnat ta fram olika speciallösningar för sina kunder.

Jo..men det kan vi nog se i stjärnorna efter att dom skulle specialanpassa en sån sak. Varför skulle dom liksom? Dom skulle ju enbart förlora pengar på det.

Jo..men det kan vi nog se i stjärnorna efter att dom skulle specialanpassa en sån sak. Varför skulle dom liksom? Dom skulle ju enbart förlora pengar på det.

Nej, de skulle inte förlora pengar på det. De skulle höja premierna för att kompensera kostnaden för allt administrativt arbete. Och vad har vi vunnit då?

Nej, de skulle inte förlora pengar på det. De skulle höja premierna för att kompensera kostnaden för allt administrativt arbete. Och vad har vi vunnit då?

Ja jo det är ju sant. Framförallt tänkte jag på att alla som kan få billigare försäkring kommer ju anmäla den billiga adressen men det lär knappast hända att någon anger adressen till garaget som försäkringsplats om den är dyrare än folkbokföringsadressen.

Flytta till garaget?

Flytta till garaget?

Haha försökte faktiskt det men tydligen går det inte då skatteverkat måste ha ett lägenhetsnummer om det inte är en villa. Vilket det kan vara lite besvärligt att få fram på ett garage :D

Efter lite strulande så fick jag ner garageförsäkringe från 2900kr/helår till 1200kr/helår genom att byta från Svedea till Trygg-hansa. Men nu ska jag lösa det ursprungliga problemet genom att sälja hojen..

Ja men att du har ett kontrakt på ett garage säger ju inte FB någonting egentligen. Ponera att jag vill ha billig premie. Hyr in mej på ett billigt garage nånstans i obygden men förvarar hojen hemma ändå. Då är hojen inlåst på natten men inte på adressen min billiga premie är beräknad på.

Samma sak med sommarställe. Ska försäkringen då bara gälla om bilen används där? Hur nära sitt ordinarie hem får man köra innan försäkringen slutar gälla? Ska man skicka in årliga intyg att bilen servas och besiktigas där för att försäkringen ska fortsätta gälla?

Förmodligen har FB bara gjort det enkelt för sej och bestämt att folkbokföringsadressen är det som ligger till grund. No exceptions..
Jo jag förstår ditt resonemang men just i mitt fall så är det så att jag bodde först på adress A och flyttade sedan till adress B medans hojen står kvar på adress A. Så det är inte så enkelt att jag hela tiden bott på adress B och sedan hyrt ett garage på adress A för att få en lägre premie..

Va fan:va. Min erfarenhet av försäkringsbolag är att det störta intresset ligger vart fordonet står/förvaras, inte vart du bor.. Strange..

Jo jag förstår ditt resonemang men just i mitt fall så är det så att jag bodde först på adress A och flyttade sedan till adress B medans hojen står kvar på adress A. Så det är inte så enkelt att jag hela tiden bott på adress B och sedan hyrt ett garage på adress A för att få en lägre premie..

Det säger dom alla :7peta

Nej men skämt åsido så förstår du nog att försäkringsbolaget inte kommer kolla upp din folkbokföringshistorik för att kunna ge dej en lägre premie.
Visst vore det skönt om man kunde få specialanpassade försäkringar för ens egna specifika behov och förutsättningar men det funkar ju inte.

Det säger dom alla :7peta

Nej men skämt åsido så förstår du nog att försäkringsbolaget inte kommer kolla upp din folkbokföringshistorik för att kunna ge dej en lägre premie.
Visst vore det skönt om man kunde få specialanpassade försäkringar för ens egna specifika behov och förutsättningar men det funkar ju inte.

Nej jag förstår det helt och hållet.
Men jag hade samma hoj samt samma försäkringsbolag på båda platserna.

Men jag löste det hela genom att byta försäkringsbolag och sälja hojen..
2900kr i garageförsäkring är ju lite väl saftigt för en 690 Enduro.. :död

Nej jag förstår det helt och hållet.
Men jag hade samma hoj samt samma försäkringsbolag på båda platserna.

Men jag löste det hela genom att byta försäkringsbolag och sälja hojen..
2900kr i garageförsäkring är ju lite väl saftigt för en 690 Enduro.. :död

Ja det är ju i överkant när man inte använder hojen.
Och tyvärr en av sakerna man inte direkt tar i beaktning när man flyttar. Har själv precis flyttat och hade inte ens tänkt på att försäkringen förändras. I mitt fall blev den nog billigare dock.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti