Försäkra en strypt hoj?!

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Tjaa!

En fråga......säg att jag försäkrar min ZX6-R hos tex. IF med strypt effekt, 44KW (77KW orginal). Jag tar en helförsäkring och kör omkull så hårt att hojjen måste skrotas.....
Kollar då besiktningsman om hojjen verkligen är strypt?
Låt säga att han gör det och konstaterar att det är orginaleffekt, kan de neka ersättning helt och hållet eller ersätts en viss del av värdet? :confused:

Tack på förhand!

Lion skrev:
Tjaa!

En fråga......säg att jag försäkrar min ZX6-R hos tex. IF med strypt effekt, 44KW (77KW orginal). Jag tar en helförsäkring och kör omkull så hårt att hojjen måste skrotas.....
Låt säga att han gör det och konstaterar att det är orginaleffekt, kan de neka ersättning helt och hållet eller ersätts en viss del av värdet? :confused:

Tack på förhand!

Inget bolag försäkrar med strypt effekt.

swejen skrev:
Inget bolag försäkrar med strypt effekt.

Jodå, IF Skadeförsäkringar i Gbg tog emot en ZX6-R med 44KW....
Så visst gör de det! :tummenupp

Ingen som kan svara på frågan? :confused:

Har också en ZX-6r med 44kw i regbeviset. Då generalagenten importerade dessa hojar regades dom med just denna effekt.

Jag försäkrar på TH, fulleffekt, inga problem vad jag vet. Har dock halvförsäkring så det spelar väl föga roll... Har dock inget bra svar på din fråga...

Lion skrev:
Tjaa!

Tack på förhand!

Du kanske åker dit för bedrägeri?

Lion skrev:
Tjaa!

Tack på förhand!

OM jag inte tar helt fel så, Ja- de kan neka dig ersättning för vagnsskada helt eller delvis.

Ring o fråga eller be en kompis...

mts skrev:
Du kanske åker dit för bedrägeri?
Frågan är hur det kan vara bedrägeri om hojen är importerad av GENERALAGENTEN med denna effekt. Det står tillochmed i instruktionsboken att svenska modellen har 44kw...

Sen hurvida f.bolagen står gentemot detta vet jag inte riktigt, men bedrägeri är nog inte rätt ord...

REnt logiskt så kommer du bli nekad ersättning. Har du försäkrat för 44kw och klotar med en hoj som har 77kw så är de ju inte den hojen som det står i försäkrings papprena...ja vet inte till 100% men om det testas och de visar sig att du åker ostrypt så har ja svårt att tänka mig att du får några pengar.....men ring och kolla med bolaget! Du får troligen bättre svar än våra spekulationer :tummenupp

Lion skrev:
Jodå, IF Skadeförsäkringar i Gbg tog emot en ZX6-R med 44KW....
Så visst gör de det! :tummenupp

Ingen som kan svara på frågan? :confused:

Då har handläggaren gjort ett stort misstag. Du är som försäkringstagare
skyldig att kontrollera att uppgifterna på försäkringsbrevet är korrekta.
Har du otur kan fbolaget neka ersättning helt eller delvis.

Å andra sidan så är ju ZX6 som en eu-moped och därmed inte
så stor risk för fbolaget :tungan

swejen skrev:
Då har handläggaren gjort ett stort misstag. Du är som försäkringstagare
skyldig att kontrollera att uppgifterna på försäkringsbrevet är korrekta.
Har du otur kan fbolaget neka ersättning helt eller delvis.

Å andra sidan så är ju ZX6 som en eu-moped och därmed inte
så stor risk för fbolaget :tungan

Ska ta o ringa bolaget för att se hur det verkligen ligger till.....men låter ju som man inte får köra med orginaleffekt eftersom jag tydligen betalar en lägre premie när den är strypt...
Lägger in ett inlägg om hur det verkligen är lite senare.... :fyllisar

Lion skrev:
Ska ta o ringa bolaget för att se hur det verkligen ligger till.....men låter ju som man inte får köra med orginaleffekt eftersom jag tydligen betalar en lägre premie när den är strypt...
Lägger in ett inlägg om hur det verkligen är lite senare.... :fyllisar
Ja gör det! Verkligen intresserad...

teroretiskt borde man ju få ut försäkringen om man har halvförsäkring, varför skulle dom då bry sig om hojen när dom ändå inte behöver ersätta något för den? man måste ju försäkra på full effekt iaf :confused:

det enda bolaget som försäkrar strypt effekt fortfarande är salus ansvar.

Var i kontakt med en handläggare på IF skadeförsäkringar som klargjorde min fråga.

Om cykeln är importerad av en generalagent och registreras som 44KW vid importtillfället i bilregistret så går de på den effekten, och därmed en lägre premie.....skulle du vurpa med den i orgilaneffekt (77KW) så påverkar detta inte försäkringen, dvs. full utbetalning.

MEN....om man försäkrar cykeln på strypt effekt och står som orginaleffekt i bilreg. på 77KW och besiktingsman märker att man vid olyckstillfället körde med orgilaneffekt så kan man nekas ersättning!

eh...har halvförsäkring....tänkte ta bort strypningen....å har bara för A begränsad...va händer...hört att man får 3 varningar el böter om man blir stoppad av polisen...därefter fängelse...

Spelar det roll om jag klotar när jag kör halvförsäkring?....tänker på övriga saker...om ansvarsfrågor kan krånglas till?

Lion skrev:
MEN....om man försäkrar cykeln på strypt effekt och står som orginaleffekt i bilreg. på 77KW och besiktingsman märker att man vid olyckstillfället körde med orgilaneffekt så kan man nekas ersättning!

Ja det är ju skillnad på en strypt MC och en direktimporterad/sidoimporterad MC med en viss inreggad effekt.

Om så är fallet så är det helt rätt som handläggare sa på If andra gången du
ringde.

kasjo skrev:
teroretiskt borde man ju få ut försäkringen om man har halvförsäkring, varför skulle dom då bry sig om hojen när dom ändå inte behöver ersätta något för den? man måste ju försäkra på full effekt iaf :confused:

det enda bolaget som försäkrar strypt effekt fortfarande är salus ansvar.

Är det någon sam har nummret till Salus Ansvar?!
Letat som en dåre på nätat utan resultat :(

Effekten spelar nog roll på även på halv eller trafikförsäkring med tanke på personskadorna som är dom stora utgifterna för försbolagen!

Frågade en st gubbe på trygg hansa. Om de gett ut försäkring på den strypta effekten så sa han att de stod för felet.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8