Försäkra egen hoj i USA?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Japp, nu har jag möjligheten att kunna åka till USA i sex månader. Hade tänkt att man kanske skulle skaffa sig en ny hoj medans man är där (iom att dollarn ligger så lågt). Men hur gör jag med förs? Är det lika dyrt att försäkra en sporthoj där som det är här? Kan man ha typ bara trafik? Måste man ha fler förs som tex rättsskydd och liknande?

Hade varit jäkligt fräckt att kunna bo där i sex månader och veta att man kan köra båge i stort set varje dag :yoparty

twinner skrev:
Du bodde väl där förut? hade du inte hoj då?

Nej, jag hade aldrig det. Men om jag skall åka igen så vägrar jag vara utan hoj!! Blir lite väl länge att vara utan hoj åkning från Jun tom när säsongen börjar året efter. Abstinensen blir ju inte mindre när vädret nästan alltid är bra :gnissla

Edit; jag hyrde hoj några dagar men det var ju bara en liten aptit retare :huvet

Du vill åka med maximal försäkring i USA, inte minimal. Ta reda på vad det kostar vid olika olycksfall, inklusive att du kör på någon och gör denne till invalid. Det funkar inte alls som i Sverige.

bebbe skrev:
...Är det lika dyrt att försäkra en sporthoj där som det är här? Kan man ha typ bara trafik? Måste man ha fler förs som tex rättsskydd och liknande?

Det är normalt sätt mycket billigare. Generellt är försäkring för MC billigare än för bil. Vissa stater med få försäkringsbolag kan ev ha löjligt dyra försäkringar.

"Full coverage" och "liabillity" brukar vara det vanligaste. "Liability" är vad lagen kräver och det gör att du kan mosa andra mäniskor, bilar, hus etc. Det täcker inte dig själv eller fordonet.

"Full coverage" täcker ovan + dig själv och ditt fordon.

Grov redogörelse. Läsa detaljer gäller såklart.

Var inne på Geicos hem sida. Där står det lite om vad man kan behöva. Finns en 9 olika (tror jag det var) klasser/steg som man kan ingå i. Det är dessutom olika pris tak som gäller vid dessa klasser. Får nog läsa på lite bättre. Antar att det är precis som här hemma. Att vissa delar igenkligen är för dyra gentemot vad det ger. Skickade även ett mail till Geico och dessa skrev tillbaka att det inte skulle vara några problem för mig att försäkra en hoj hoss dom. Skall ringa dit på måndag och få lite mer kött på benen :banana

bebbe skrev:
...Skickade även ett mail till Geico och dessa skrev tillbaka att det inte skulle vara några problem för mig att försäkra en hoj hoss dom....

Jag har inte hunnit fixa varken social security number eller amerikanskt korkort an och jag har min Mustang (GT, -05) forsakrad hos Geico. Landar pa ca $1200 / ar.

Inte svar pa din fraga, men de borde iaf inte neka dig att bli kund eller ge dig en orimlig premie enbart for att du inte ar amerikan.

Lugn skrev:
Jag har inte hunnit fixa varken social security number eller amerikanskt korkort an och jag har min Mustang (GT, -05) forsakrad hos Geico. Landar pa ca $1200 / ar.

Inte svar pa din fraga, men de borde iaf inte neka dig att bli kund eller ge dig en orimlig premie enbart for att du inte ar amerikan.

Det låter bra. Lät inte som om det var något problem alls när jag mailade dom. Skall ringa imorgon och kolla.

Edit; vilken typ utav förs har du? När jag kollade så var det ju en hel del man kunde välja ang tex personskada, om någon med dålig täckning kör på dig mm mm.

Last edited:
bebbe skrev:
Det låter bra. Lät inte som om det var något problem alls när jag mailade dom. Skall ringa imorgon och kolla.

Edit; vilken typ utav förs har du? När jag kollade så var det ju en hel del man kunde välja ang tex personskada, om någon med dålig täckning kör på dig mm mm.

Valde det hogsta pa allt, eftersom det inte blev sa dyrt iaf. Kunde kanske sparat nan krona pa att minska ersattningsbeloppen, men jag fragade inte ens.
Personligen sa har jag amerikansk olycks/sjukforsakring, men om jag skjutsar nagon som inte har det sa vill jag att min forsakring ska tacka sa mycket som mojligt vid en ev olycka.

Innan jag flyttade hit sa brukade jag lagga till en olycksfallsforsakring som galler i USA till min hemforsakring nar jag akte hit. Landade pa ca 300 kr/manad, inkl stamningsskydd mm.

Som nagon sa tidigare; las igenom villkoren! Man vill inte bli stamd och betalningsskyldig bara for att man trodde att det fungerade som i Sverige.

Red skrev:
Nice bil.. får man fråga vad den gick lös på i staterna? :)

Det far man, $26800 +skatt (6%).
Priset ar under rekommenderat pris och aterfinns i tabellen for x-plan (specialpris for anstallda inom bla GE...)
Knappt 200k och i Sverige saljs den for runt 360k, helt otroligt hur mycket mer folk ar beredda att betala dar.
Da har den all utrustning, forutom storsta basladan och sido airbags.

Vill du ha detaljpriser kan du "bygga" din egen pa ford.com

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...