Försäkra din racehoj

Magnus skrev:
Jo det är nog så. Även om den aldrig är "tagen i bruk". Känns bara surt att betala 1200kr extra för en sämre försäkring. (om jag fattat det rätt så ingår inte transportförsäkringen i en vanlig garageförsäkring)

Vet faktiskt inte, men du har väl alternativet att avregistrera din cykel om du vill. Det påverkar väl såvitt jag vet försäljningsvärdet, men om du ändå tänkt använda cykeln enbart till rejs så spelar det ju inte så stor roll.

Antar att avställningsförsäkring också skulle innebära problem om cykeln blev stulen på väg till och från banorna.

oscar skrev:
Om den tappar 10% per år så är den..

år 1 efter inköp värd 250000*0,9=225000

år 2 225000*09=202500 osv...

Om man som du tog 10% av ursprungspriset så får man ju betala 25000 kr för att bli av med den efter 11 år...

Oscar och Nyteknik..av ren nyfikenhet....

Hur menar ni att ni skulle behöva betala 25 000 kr för att bli av med hojen om elva år? Den sjunker ju knappast med 25 000 per år om du fortsätter att räkna som du har gjort.

Om f-bolaget anser att den tappar 10% per år såsom du/ni räknat kommer du efter tio år ha ett värde på 0,9^10*250000 = 87 170 kr. Så länge något sjunker i värde med en procentsats som är under 100% så kan ju värdet aldrig bli negativt.

Ni vet säkert detta och menar något annat men jag kunde inte låta bli att förvissa mig om att så var fallet. :)

/Olzki

Olzki skrev:

Hur menar ni att ni skulle behöva betala 25 000 kr för att bli av med hojen om elva år? Den sjunker ju knappast med 25 000 per år om du fortsätter att räkna som du har gjort.

Om f-bolaget anser att den tappar 10% per år såsom du/ni räknat kommer du efter tio år ha ett värde på 0,9^10*250000 = 87 170 kr. Så länge något sjunker i värde med en procentsats som är under 100% så kan ju värdet aldrig bli negativt.

Ni vet säkert detta och menar något annat men jag kunde inte låta bli att förvissa mig om att så var fallet. :)

/Olzki
Du har givetvis rätt, Oscar är kass på matte.

Olzki skrev:

/Olzki
Jag räknade kallt med att Oscar som arbetar med att värdera fastigheter hade koll på hur man räknade.

Nyteknik skrev:
Jag räknade kallt med att Oscar som arbetar med att värdera fastigheter hade koll på hur man räknade.
HSB kommer att gå omkull med Oscar som rådgivare, folk kommer att få betalt för att flytta in i gamla fastigheter.

En ny motorcykel sjunker mer i värde än en gammal. Första året kanske 30% andra året kanske 20% i värdeminskning. Men sånt vet väl försäkringsbolagen bättre hur man ska räkna ut. Sen går dom väl på hur värdet är på liknande årsmodeller osv.

Axxexs skrev:
En ny motorcykel sjunker mer i värde än en gammal. Första året kanske 30% andra året kanske 20% i värdeminskning. Men sånt vet väl försäkringsbolagen bättre hur man ska räkna ut. Sen går dom väl på hur värdet är på liknande årsmodeller osv.
Ja det låter mera rimligt, allt som är nytt sjunker oftast mest i värde dom första åren, förutom fastigheter då.

Olzki skrev:

/Olzki

Det var ju precis detta jag försökte förklara för Nyteknik! :fatta!

Läs om läs rätt!!!!

Last edited:
oscar skrev:
Sjukaste är att puckot GSXR1100RRRRRR bara hakar på... :D Tro fan att han får nobben på Glorias! :hihi
Ähh bara för att du fick napp en gång, du vågade ju inte ens att följa henne hem, det hade blivit fina ungar med dom kranarna.
:lol

GSXR1100R skrev:
Ähh bara för att du fick napp en gång, du vågade ju inte ens att följa henne hem, det hade blivit fina ungar med dom kranarna.
:lol

Hellre det än så som dina kom till! Ditt (h)ex har visat mig receptet...

4 liter ormblod
3 råttsvansar
834 taxben
vårtan (hon menade den som satt på hennes näsa)
3 kilo tånaglar

...sen orkade jag inte läsa mer!

oscar skrev:
Det var ju precis detta jag försökte förklara för Nyteknik! :fatta!

Läs om läs rätt!!!!

Jag läste och tolkade det hela såsom mitt tidigare inlägg antytt dock med förbehållet att ni troligen menat rätt. Gjorde visst flera. Trevligt att mattekunskaperna på racingforumet visade sig hålla en högre nivå en vad som initialt tycktes framgå. ;)

/Olzki

Olzki skrev:
Jag läste och tolkade det hela såsom mitt tidigare inlägg antytt dock med förbehållet att ni troligen menat rätt. Gjorde visst flera. Trevligt att mattekunskaperna på racingforumet visade sig hålla en högre nivå en vad som initialt tycktes framgå. ;)

/Olzki

Tack!

Hjälp nu till att hacka på GSXR1100R! :fyllisar

oscar skrev:
Tack!

Hjälp nu till att hacka på GSXR1100R! :fyllisar

Appappapp...ge nu fan i att hacka på gsxr1100r´...förstår ni inte att han blir sårad och ledsen? Och framförallt inte hacka på han utan mitt deltagande.. :tummenupp

thundrace skrev:
Appappapp...ge nu fan i att hacka på gsxr1100r´...förstår ni inte att han blir sårad och ledsen? Och framförallt inte hacka på han utan mitt deltagande.. :tummenupp
Tack du är en kompis du, Oscar kommer att simma i bollhaven på alla banor hela detta år, bakom Oscars husbil kommer det att växa högar av brända kolvar och skurna cylindrar.

:D

Macke skrev:
Jag gjorde just detsamma.
Ringde LF och garageförsäkrade min avställda ZX10-R -04. Kostar 900:-/år :tummenupp

Till mig sa de "nä en sån mc vill vi inte ha att göra med" (R6) kunde endast på en basförsäkring på 45000kr om jag ville ha någon stöldförsäkring överhuvudtaget.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa