Försäkra din racehoj

SM i trådlyftning tar ny fart. Jag ringde Trygg Hansa för att försäkra min Honda RS 250 R som står i gemensamt garage med endast en kedja runt framhjulet. Skulle kännas enormt kymigt att komma ner en vacker dag och bara se dammet på marken där den brukar stå. 1.597 kr / år för stöld, brand och transportskydd kostade det att slippa oroa sig för det. Jag nämnde inte att det var en roadracinghoj utan endast en oregistrerad mc, märke, modell etc. De var nöjda med det. Undrar dock hur de skulle beräkna värdet på den vid ev. stöld. Ny -97 kostade den ca 250.000 kr. På åtta är skulle den kunna ha förlorat 10% per år och i så fall ha kvar 50.000 kr av sitt ursprungliga värde. Låter det som ett rimligt sätt att beräkna värdet?

Nyteknik skrev:
På åtta är skulle den kunna ha förlorat 10% per år och i så fall ha kvar 50.000 kr av sitt ursprungliga värde. Låter det som ett rimligt sätt att beräkna värdet?

Nja, snarare drygt 107.000 kr...

Om man räknar så som du har gjort så blir man ju till slut tvungen att betala för att bli av med den!

Tennant ska ha 140.569:- för att försäkra min nya supersport 600 honda - klart prisvärt *not*

Nyteknik skrev:
Hur ser din uträkning ut?

Om den tappar 10% per år så är den..

år 1 efter inköp värd 250000*0,9=225000

år 2 225000*09=202500 osv...

Om man som du tog 10% av ursprungspriset så får man ju betala 25000 kr för att bli av med den efter 11 år...

oscar skrev:
Om den tappar 10% per år så är den..

år 1 efter inköp värd 250000*0,9=225000

år 2 225000*09=202500 osv...

Om man som du tog 10% av ursprungspriset så får man ju betala 25000 kr för att bli av med den efter 11 år...

Du har förstås rätt.

Nyteknik skrev:
SM i trådlyftning tar ny fart. Jag ringde Trygg Hansa för att försäkra min Honda RS 250 R som står i gemensamt garage med endast en kedja runt framhjulet. Skulle kännas enormt kymigt att komma ner en vacker dag och bara se dammet på marken där den brukar stå. 1.597 kr / år för stöld, brand och transportskydd kostade det att slippa oroa sig för det. Jag nämnde inte att det var en roadracinghoj utan endast en oregistrerad mc, märke, modell etc. De var nöjda med det. Undrar dock hur de skulle beräkna värdet på den vid ev. stöld. Ny -97 kostade den ca 250.000 kr. På åtta är skulle den kunna ha förlorat 10% per år och i så fall ha kvar 50.000 kr av sitt ursprungliga värde. Låter det som ett rimligt sätt att beräkna värdet?

Jag ställde denna fråga till TH förra veckan och fick till svar att den värderas enligt marknadsvärde. Gathoj värderas mot gathoj och rejshoj värderas mot andra likvärdiga rejshojar. Eventuell extrautrustning bör dokumenteras med foto samt kvitto för att det ska ersättas.

Frågan var dock inte helt enkel att få svar på, det krävdes ett samtal till chef/ansvarig för att få ett svar och även där var det lite tvekan... I mitt fall är det dock solklart att försäkringen avser tävlingshoj eftersom de frågade efter licens och klubbtillhörighet då jag tecknade den.

Jag tog en vanlig garageförsäkring 800:-/halv år. Det går väll lika bra, täcker ju både brand och stöld.

Medin skrev:
Jag tog en vanlig garageförsäkring 800:-/halv år. Det går väll lika bra, täcker ju både brand och stöld.

Den försäkringen kräver väl att hojen är registrerad?

Medin skrev:

Går inte alls "lika bra" eftersom en racer inte är registrerad. Det är själva bakgrunden till tråden. Om man kör en avställd gathoj är ju frågan obefogad; bara att teckna em delkaskoförsäkring.

Nyteknik skrev:
Går inte alls "lika bra" eftersom en racer inte är registrerad. Det är själva bakgrunden till tråden. Om man kör en avställd gathoj är ju frågan obefogad; bara att teckna em delkaskoförsäkring.

Jo vi kom fram till det i föregående inlägg, som du ser :tummenupp

Lyfter tråden lite.

Kollade med LF och de kan bara trafikförsäkra en R6:a även om den inte är inreggad eller skall köras på gata :kocko

Kollade även med TH och deras "SVEMO" försäkring och då skall de ha ca 2800kr/år. Om man däremot skulle ta en vanlig garageförsäkring så kostar det ca 4000kr/år.

Sen undrar jag vad man kallar Oregistrerad MC??? Min hoj är ju en vanlig svensksåld gathoj (R6:a), men den har ju aldrig varit inreggad. Dock har jag en nummerplåt till den.

Last edited:
Medin skrev:

Jag gjorde just detsamma.
Ringde LF och garageförsäkrade min avställda ZX10-R -04. Kostar 900:-/år :tummenupp

Magnus skrev:
Lyfter tråden lite.

Kollade med LF och de kan bara trafikförsäkra en R6:a även om den inte är inreggad eller skall köras på gata :kocko

Kollade även med TH och deras "SVEMO" försäkring och då skall de ha ca 2800kr/år. Om man däremot skulle ta en vanlig garageförsäkring så kostar det ca 4000kr/år.

Sen undrar jag vad man kallar Oregistrerad MC??? Min hoj är ju en vanlig svensksåld gathoj (R6:a), men den har ju aldrig varit inreggad. Dock har jag en nummerplåt till den.

En hoj som du har nummerplåt till måste väl vara registrerad ? Du har ju ett registreringsnummer som finns med i registret.

Min R6 är en tyskimport som är avregistrerad i tyskland och sen införd i sverige, så den har aldrig haft något svenskt registreringsnummer.

Den är försäkrad via Svemo-försäkringen. Har inte fått några nya villkor, men förra året var det 2400 kr/år, dvs 200 per månad.

Tom skrev:
Den är försäkrad via Svemo-försäkringen. Har inte fått några nya villkor, men förra året var det 2400 kr/år, dvs 200 per månad.
"Svemoförsäkringen" - vad är det? Jag ringde Trygg Hansa för att försäkra min Honda RS 250. Det gick bra och kostar 1800 kr / år. Omfattar förutom stöld också transportskador.

Tom skrev:
En hoj som du har nummerplåt till måste väl vara registrerad ? Du har ju ett registreringsnummer som finns med i registret.

Min R6 är en tyskimport som är avregistrerad i tyskland och sen införd i sverige, så den har aldrig haft något svenskt registreringsnummer.

Jo det är nog så. Även om den aldrig är "tagen i bruk". Känns bara surt att betala 1200kr extra för en sämre försäkring. (om jag fattat det rätt så ingår inte transportförsäkringen i en vanlig garageförsäkring)

Nyteknik skrev:
"Svemoförsäkringen" - vad är det? Jag ringde Trygg Hansa för att försäkra min Honda RS 250. Det gick bra och kostar 1800 kr / år. Omfattar förutom stöld också transportskador.

TH's försäkring för Oregistrerad MC.

Macke skrev:
Jag gjorde just detsamma.
Ringde LF och garageförsäkrade min avställda ZX10-R -04. Kostar 900:-/år :tummenupp

Skummt :va
Jag ringe nyss till LF och då sa de att min hoj hade ett för högt EC-värde (eller nåt) och då kan de endast ge mig en trafikförsäkring.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa