förnedrad :(

SH i ett nötsskal, 0% sjukdomsinsikt :D

Uppdrag granskning hade ju citerat någon av oss här på SH "jag köpte ju inte en 1000cc sporthoj för att köra lagligt". Kan säkert ligga något i det, för vissa. :D
 
Hög toppfart i en bil är nog inga problem, visst det blir svårare och svårare att öka farten ju fortare det går. Men om våran Audi på 140 hästar gör 220 (mätarfart) så borde det säga något om vad man kan köra med t.ex. 300 hästar i en bil. En bil med 300 hästar har fortfarande ganska dålig acceleration i motorcykel mått mätt.

Koenigsegg CCX 09 (4,25*10^6kr) - 0-200km/h = 9,05s - toppfart = 400+km/h
Ducati 1198S 09 (~220 000kr) - 0-200km/h = 8,0s - toppfart = 285km/h
Honda Fireblade 09 (156 900kr) - 0-200km/h = 7,5s - toppfart = 290km/h

Så för pengarna man lagt på bilen får man ju skämmas lite när det dyker upp en hoj bredvid, men jag hade ändå föredragit att vara han som sitter i bilen... lättare att plocka upp brudar med :tuttar :tungan

Hög toppfart får man med hög effekt och lågt luftmotstånd, vikten spelar ingen roll = bilen vinner förmodligen.

varför ta en svindyr Koenigsegg då man kommer undan mycket billigare med en ultima gtr?
vikt: ca 990kg
hk: 641
0-100: 2.7s
0-160: 5.5s
0-200: 9.5s
topfart: 371km/h
pris: kring 1.5millar skulle jag tro färdigdbygg o klar
 
Nja där har du fel. gå in på www.autopower.se som gammalt BMW freak så har man läst lite ang detta och de flesta byter bara till orginal parametrar då det finns så många som rasat motor hävdar de med optimistiska värden i den nya lådan... Iofs finns det säkert seriösa firmor som kan fixa detta men en effekt ökning med andra värden kanske ger max 5hp...

///micke

Då är BMW annorlunda än dom flesta andra bilmärken. Vanligen när man byter chipet så sätter man i ett som är optimerat så att man får ur lite mer effekt även om det är högst begränsat för sugmotorer. Man brukar prata om i storleksordningen 5% ökning vilket ger ca 5-10 hk över för dom flesta standardbilar med sugmotor.

Men det är klart. Om det är många som har erfarenhet av att BMW:s motorer rasar så kanske dom är lite mer sparsamma. Men jag fattar inte varför någon skulle byta chipet bara för att få bort toppfartspärren. Den är ju inte något större problem då den befinner sig vid 250 km/h. Det är ju trycket i ryggslutet när man trampar ner gasen som man vill åt.

Måste fråga här, här tänker du när du säger att den inte är original? Du vet att bilen SPÄRRAS pga en lag? Inte pga att bilen inte orkar mer...

Jag skulle snarare kalla det "nedtrimmad", då bilens verkliga toppfart hämmas.

Vilken lag då? Det finns väl inte någon lag som säger att bilen inte får gå fortare.
Dom tyska tillverkarna gör så med sina bilar helt utan lagkrav. Förutom exempelvis Porsche som inte spärrar sina bilar då.
 
Last edited:
Vilken lag då? Det finns väl inte någon lag som säger att bilen inte får gå fortare.
Dom tyska tillverkarna gör så med sina bilar helt utan lagkrav. Förutom exempelvis Porsche som inte spärrar sina bilar då.


Jag hittar inte sidan nu, läste om det redan 2004 att tillverkarna kom överens om detta med gröna partiet i Tyskland.
 
Jag hänger inte riktigt med i resonemanget. Vi är nog alla överens om att en värstingbil har övertaget vad det gäller topphastighet. Men i accelerationen är det ju ingen match om man kör en någorlunda stark hoj. Vem fan vill ha en torpedbil som har en maxfart efter 5 km? Och när det kommer till att rejsa på allmän väg (vilket jag är emot, är väl bäst att påpeka för protokollets skull), där de flesta utmaningar antas, så kan man väl i så fall utmana bilen på en sträcka annat än 3 mil på E4:an? Säg, en sträcka på 20 mil? Man hade varit tvungen att göra en massa regelvidriga omkörningar, men min gissning är att man vunnit.

Visst är det så. En hoj med bra acceleration är något man alltid kan utnyttja och en toppfart på 290km/h räcker fint för mig. Har aldrig blivit frånkörd. Visst har jag kört mot bilar som haft högre toppfart men börjar man från kanske 100km/h så hinner man accelerara ifrån dom så dom nästan försvinner i backspegeln och dom har aldrig kunnat köra ikapp sedan.

Att dra upp en bil i 320km/h kräver väldigt speciella vägar och går knappast för de flesta att göra till tex. jobbet eller träningen, så många ger mycket för en bil de sällan kan ens använda fullt ut.
 
Last edited:
Va fan.. e ju min hoj juh =) hehe.. Bra förstahoj, Hoppas bara att ja får körkortet på Onsdag nästa vecka.. yeah! men min hoj går allt bra för att va en gammal -96a =)
 
varför ta en svindyr Koenigsegg då man kommer undan mycket billigare med en ultima gtr?
vikt: ca 990kg
hk: 641
0-100: 2.7s
0-160: 5.5s
0-200: 9.5s
topfart: 371km/h
pris: kring 1.5millar skulle jag tro färdigdbygg o klar

Beror på om man vill ha en bil med högt effekt/vikt förhållande (vilket egentligen är roligare), eller en med hög toppfart. Koenigsegg CCX och Bugatti veyron är väl de enda serietillverkade bilarna som passerar 400km/h. För snabba 0-100 och 0-200 tider finns det ju bättre bilar, ville främst ha en värstning att jämföra med :)

Kul listor:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_cars_by_acceleration
http://www.sportscar-official.com/wfc.shtml

*googlar på ultima gtr* :tungan
 
Last edited:
Beror på om man vill ha en bil med högt effekt/vikt förhållande, eller en med hög toppfart. Koenigsegg CCX och Bugatti veyron är väl de enda serietillverkade bilarna som passerar 400km/h. För snabba 0-100 och 0-200 tider finns det ju bättre bilar, ville främst ha en värstning att jämföra med :)

Kul listor:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_cars_by_acceleration
http://www.sportscar-official.com/wfc.shtml

*googlar på ultima gtr* :tungan


Koenigsegg har inte varit uppe över 390 km/h ens, så tills dess, så är den en 388 km/h bil, för det är vad den presterat. Veyron har 408 km/h som mest.

Veyron är också en bil som gör 0-200 på 7.4 sek, vet inte om så mycket mer bilar som är snabbare på gatan än så, oavsett biltyp.
 
Då är BMW annorlunda än dom flesta andra bilmärken. Vanligen när man byter chipet så sätter man i ett som är optimerat så att man får ur lite mer effekt även om det är högst begränsat för sugmotorer. Man brukar prata om i storleksordningen 5% ökning vilket ger ca 5-10 hk över för dom flesta standardbilar med sugmotor.

I alla fall på äldre BMW:s (e30, e34, e28 osv) så byter man inte ut chippet som alla snackar om. För trimmfirman som gör det är det 100ggr billigare att bara "radera" det befintliga. (enkelt gjort med en "trimmad UV-lampa". Men visst finns företag som också skickar/ger dig ett nytt..

Sen den så kallade otimeringen tycker i alla fall jag e bull. alla motorer är olika. hur sliten din kam är kan ju helt o hållet ändra dina öppningstider på vetilerna, hur kan då chippet vara "optimerat" för din motor? om dom inte kör den i bänk osv, vilket jag tvivlar på, eftersom kostnaden då genast steg. Förprogramerade chip är enligt mig något jag aldrig skulle köpa. Alltid mappa!
 
Var på Mantorp med Danielsson Racing, Alx kör en Ferrari 599 GTB med 560+hk

Kommer ikapp i chikanen före raksträckan då Alx saktat ner, ferrarin har ca 50m försprång. (och 440hk mer än mig som kör Aprilia Factory)

Såg dom gav allt ut på rakan..
Kör om dem med 30-35km snabbare fart före lamporna... Fanns inte en chans för dom att hinna ikapp innan inbromsningen i slutet 8-900m senare.

Upp till 200 hinner inte Ferrari med, men.. sedan:brinnerup
Hade inte mycket att sätta emot så fort det började svänga.
(Att sedan Alx körde..... Hatar talang:Bugar)
//
Benny
 
Last edited:
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top