Förmodat förgasarstrul, Hilfe!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har ett jäkligt irriterande problem på min XR600 -93.
Om man låter motorn hamna på tomgång, tex när man ska knixa runt hojen i skogen eller vadsomhelst så brukar den dö, den ligger jättefint på tomgång på lagom varv, något för högt kanske. Plötsligt bara tvärdör motorn och man får kicka igång igen.
Står man vid rödlysen på tomgång brukar det oftast inte vara några problem.
Det är nåt otroligt störande. Den är dessutom väldigt svårstartad som varm, vilket min gamla XR600, också en -93, inte var.
Ytterligare ett "strul" är att om man ligger på jämn fart i inte alltför höga varv (= lite gas) så rycker den till då och då. Som motorn dog för en sekund. Så vill jag minnas att min gamla XR600 också var.
Vad tusan kan det vara för fel? Nyss rengjord org. förgasare, keihin.
Motorn går jättefint annars utan några missljud.

andersbrink skrev:
Hur ser dina tändstift ut, dvs hur är bränsleblandningen vid lätt körning?

Jag har inte hunnit kolla stiftet än, men ska göra det imorgon! Det är originalstorlek på lågfartsmunstycket.

Ozzian skrev:
Kollat flottörnivån?

:va
En liten fråga bara: Vad menar man med flottörnivån? Är den ställbar eller nåt sånt, så att man kan bestämma vid vilken höjd ventilen ska stänga? Har bara meckat med mina gamla Mikuni-fuggar, och där fanns inget sånt.

-PLM- skrev:
Flottörnivån är inte ställbar vad jag vet?

Jo flottörnivån är ställbar, kommer ihåg att vi höll på och pillade på den när vi letade fel på min XR! Flotören ska vara paralell med undersidan av förgasaren när koppen är borta och nålen stänger till.

Lite svårt att förklara men ungefär så, för att justera nivån så fanns det en liten "metalltunga" som gick att böja på.

Felet på min, som var fruktansvärt svårstartad var att lågfartsmunstycket (60) var uppborrat till cirka 80 :kocko

Men nu går den fint!

Stiftet var sotigt som fan! Men tändkabeln var helt lös i "hatten" och "hatten" greppade inte om tändstiftet.
Jag bytte kabel och hatt, men märker ingen skillnad än så länge. Ska kolla stiftet igen efter jag tagit en tur, återkommer.
Bytte stift också... Stiftet var en grad "hårdare" än original, nu är det org. igen (hårdhet 8, var 9).

Bearnikow skrev:
Jo flottörnivån är ställbar, kommer ihåg att vi höll på och pillade på den när vi letade fel på min XR! Flotören ska vara paralell med undersidan av förgasaren när koppen är borta och nålen stänger till.

Lite svårt att förklara men ungefär så, för att justera nivån så fanns det en liten "metalltunga" som gick att böja på.

Felet på min, som var fruktansvärt svårstartad var att lågfartsmunstycket (60) var uppborrat till cirka 80 :kocko

Men nu går den fint!

jo metalltunga finns det ju, inte tänkt på att böja den. Nu minns jag inte precis hur det såg ut, men är det luftkudden som ska vara paralell med anläggningsytan för själva koppen?`Eller metalltungan?
Mitt lågfartsmunstycke har jag för mig att det stod 6.5 på. Högfart är 158.

-PLM- skrev:
jo metalltunga finns det ju, inte tänkt på att böja den. Nu minns jag inte precis hur det såg ut, men är det luftkudden som ska vara paralell med anläggningsytan för själva koppen?`Eller metalltungan?
Mitt lågfartsmunstycke har jag för mig att det stod 6.5 på. Högfart är 158.

Luftkudden är det som ska vara paralell med anäggningsytan!

Det stod nog 65 på lugfartsmunstycket, tror det är lite stort! Test med 62 eller 60, 60 finns nog hemma hos mc-varuhuset!

Min går fint med 60 startar lätt när den är varm :)

PacMan skrev:
:va
En liten fråga bara: Vad menar man med flottörnivån? Är den ställbar eller nåt sånt, så att man kan bestämma vid vilken höjd ventilen ska stänga? Har bara meckat med mina gamla Mikuni-fuggar, och där fanns inget sånt.
mjooo de tror jag nog, har bestämt för mig att mina rd350 fuggar hade de

Bearnikow skrev:

Aha! :)
Givetvis går det att böja på den, har aldrig tänkt på det bara.

HanneZ skrev:
mjooo de tror jag nog, har bestämt för mig att mina rd350 fuggar hade de

Jodå, de flesta förgasare har flottörstyrd bränslenivå, dock inte motorsågar och maskiner man måste kunna vända runt på.

Hur som helst så ska man inte behöva justera flottörnivån men har man problem så bör man ändå kontrollera den, särskillt vid bestyckning av förgasare.

Oftast justerar man, som tidigare sagts, genom att försiktigt böja på tungan som påverkar nålventilen.

fortsättning...
Moppen svartrök som tusan igår, så blev lite förbannad och slet bort förgasaren. Har en annan liggandes här som jag slängde på istället.
Stor skillnad nu, den rycker inget vid jämn fart, och svartryker inget.
Problemet att den dog på tomgång vid "bök" i terrängen berodde på att tändningen slogs av vid max styrutslag åt vänster... Pinsamt :)
Ska felsöka det sen.
Stort tack för er hjälp iallafall, ska ställa ventilerna också när jag ändå är igång.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...