Förminska bilder inför uppladdning?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hur skall man smidigast gå till väga för att förminska de bilder man vill ladda upp på sporthoj.com ?

Har använt paint men det suger. Skulle enkelt vilja kunna minska ned en eller flera 5Mp/Ca 1,2Mb bilder samtidigt, ned till de nödvändiga 128 Kb som jag tror var nödvändigt.

:huvet

finns ett program, kommer inte på vad det heter, men kolla i dator sektionen, överflödiga sektioner, där tror jag det stod nåt om det.

Jag gör bara så här:
Högerklickar på bilden.
Tryck på redigera.
Högst upp så trycker man på bild.
Sen ändra storlek.
Då kan man välja storlek i % av originalet, både i sidled och höjdled.
Enkelt:tummenupp

peter R1 skrev:
2657697 photoshop, ta imagesize o ändra sedan pixlarna, klart.

Kan man fixa flera bilder samtidigt då?

Vill kunna öppna mappen med de aktuella bilderna, markera de bilder som skall laddas upp, och sedan trycka på nåt förinställt så det blir den nödvändiga storleken.

MangeH skrev:
2657721 Jag gör bara så här:
Högerklickar på bilden.
Tryck på redigera.
Högst upp så trycker man på bild.
Sen ändra storlek.
Då kan man välja storlek i % av originalet, både i sidled och höjdled.
Enkelt:tummenupp

I paint då antar jag.

Prova även Faststone Photo Resizer, den är gratis och hyfsat lättanvänd. Den kan förminska flera bilder på en gång.

Nu kanske jag är petig, men olika program använder olika algoritmer för att förminska bilden. Information tas ju bort, det är ju så den blir mindre. Går den ner från 100*100 till 50*50 så har ju 75% av bilden försvunnit! Då kan det vara kul att ha ett program som gör bästa möjliga av det och inte bara tar bort varannan pixel :rolleyes:
Sen beror det på hur hårt man jpeg-komprimerar bilden också! Man kan ha gigantiska bilder med extrem kompression som trots det blir små men har dålig kvalitet, och tvärs om!

Man kan skapa macron i CS2 som man kan köra för att t.ex minska storleken på en bild. Man får iofs ta en bild i taget men det går mycket snabbare.

Huuuu nu börjar det vara grekiska, skall prova Faststone ikväll, det verkar vara det jag söker.

Det jag vill kunna göra är att kopiera orginalbilder till en egen mapp för förminskade bilder och sedan markera/förminska allihopa på en gång och vad jag förstår så är det vad Faststone gör. För att senare kunna använda dem vid uppladdning här på forumet.

Bilderna som skall laddas upp på detta forum får väl inte vara större än 128Kb om jag förstått saken rätt?

Senetrec skrev:
2657962 Man kan skapa macron i CS2 som man kan köra för att t.ex minska storleken på en bild. Man får iofs ta en bild i taget men det går mycket snabbare.

En bild i taget?? :va Prova använda på automate. Sen kan man tugga igenom hela disken på en gång med samma macron.

Peterlan skrev:
2657854 Prova även Faststone Photo Resizer, den är gratis och hyfsat lättanvänd. Den kan förminska flera bilder på en gång.

:tummenupp Fan va bra detta program var, precis det jag ville ha, enkelt snabbt och gratis.

Tackar som f..n för tipset!

Varför funkar inte min visnings bild?

måste den vara 300*300 eller kan den vara 300*224?

OBS! Max storlek på din profilbild får vara 133 x 133 pixlar eller 34.2 KB (vilken som nu är minst). :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg