Förlorat körkortet?

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
När man sett hur poliskåren funkar i andra länder. Tycker jag svenska polisen faktiskt är bra o snäll. Sen har dom" ta i trä" vart schyssta nog. Att jag inte behöver skriva nåt inlägg här,om hur jag förlorade kortet :)

Jag håller med dig, 9 av 10 poliser är jättebra bara man möter med respekt. Jag var själv med om en nära tappa lappen upplevelse häromdagen, slapp även böter. Men en ögonöppnare hursomhelst. :näsblod
 
Last edited:

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Studerade i Örebro i slutet av 90-talet. Hade jobbat några år innan jag blev student och hade förhållandevis god ekonomi. Flög upp till Skellefteå för att köra ner min hoj (Gsx-r 1100) sista april. Det var en liten festival på campus som jag inte ville missa så jag drog tidigt på morgonen. När jag kom till Umeå började det snöa! Fick pausa och krypköra hela vägen till Gävle/Sandviken. Vek av från E4 och solen och värmen gjorde vägen perfekt. Var hopplöst försenad och trafiken gles, väglaget perfekt. Och jag ville ta igen förlorad tid. På en påfart som jag passerade i drygt 250 kom en civilbil samtidigt upp. Hur jag hann uppfatta att det var en civilbil fattar jag inte än idag... Kollade backspeglarna och såg att den gjorde det bästa för att komma ikapp så jag släppte av och lade mig på laglig hastighet. Svängde av på nästa avfart och blev invinkad. Försökte neka då de omöjligt kan ha hunnit mäta min hastighet. Fick se en video i deras bil. De låg på 210 när de var på väg upp på motorvägen och jag passerade kvickt. Deras Saab var som mest uppe i 239 i innan de kom ikapp. Förlorade körkortet i fyra månader och fick svinmånga dagsböter (som tur var hade jag typ ingen inkomst som student). Hojen fick en kompis i Västerås bli fodervärd åt den sommaren.

Poliserna var som jag minns det trevliga och skrattade gott åt mina berättelser om färden i snöstorm. De skrev ner överträdelsen till typ 150 på 90-väg eftersom de accelererade hela vägen tills de kom ikapp och inte säkert kunde avgöra hur fort det gick när jag passerade dem. Tror också att min förklaring om att vägen var ovanligt rak och fin, hade mitträcke och att det inte fanns annan trafik spelade in, eller om de tyckte synd om mig?

Jobbade på ett smältverk den sommaren och körde där dagligen höll käft om att jag förlorat kortet. Behövde ju lönestålarna till boten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Studerade i Örebro i slutet av 90-talet. Hade jobbat några år innan jag blev student och hade förhållandevis god ekonomi. Flög upp till Skellefteå för att köra ner min hoj (Gsx-r 1100) sista april. Det var en liten festival på campus som jag inte ville missa så jag drog tidigt på morgonen. När jag kom till Umeå började det snöa! Fick pausa och krypköra hela vägen till Gävle/Sandviken. Vek av från E4 och solen och värmen gjorde vägen perfekt. Var hopplöst försenad och trafiken gles, väglaget perfekt. Och jag ville ta igen förlorad tid. På en påfart som jag passerade i drygt 250 kom en civilbil samtidigt upp. Hur jag hann uppfatta att det var en civilbil fattar jag inte än idag... Kollade backspeglarna och såg att den gjorde det bästa för att komma ikapp så jag släppte av och lade mig på laglig hastighet. Svängde av på nästa avfart och blev invinkad. Försökte neka då de omöjligt kan ha hunnit mäta min hastighet. Fick se en video i deras bil. De låg på 210 när de var på väg upp på motorvägen och jag passerade kvickt. Deras Saab var som mest uppe i 239 i innan de kom ikapp. Förlorade körkortet i fyra månader och fick svinmånga dagsböter (som tur var hade jag typ ingen inkomst som student). Hojen fick en kompis i Västerås bli fodervärd åt den sommaren.

Poliserna var som jag minns det trevliga och skrattade gott åt mina berättelser om färden i snöstorm. De skrev ner överträdelsen till typ 150 på 90-väg eftersom de accelererade hela vägen tills de kom ikapp och inte säkert kunde avgöra hur fort det gick när jag passerade dem. Tror också att min förklaring om att vägen var ovanligt rak och fin, hade mitträcke och att det inte fanns annan trafik spelade in, eller om de tyckte synd om mig?

Jobbade på ett smältverk den sommaren och körde där dagligen höll käft om att jag förlorat kortet. Behövde ju lönestålarna till boten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om jag inte har fattat det helt fel så räcker inte det för att dom ska kunna bötfälla dig.
Det som används när man mäter hastighet från bil är så kallad konstantfartsmätning medelst efterföljande. Och då måste dom ligga bakom dig en bit för att kunna fastställa hastigheten.
Anledningen är att dom måste kunna fastställa din hastighet för att egentligen kunna lagföra.

Jag har själv råkat köra ifrån polisen med bilen. Jag var nog uppe i 170 eller något sådant där det gällde 70 eller 80 som hastighetsgräns. Jag hade dock inte noterat att det låg en civil polisbil bakom mig på väg ur rondellen när jag plötsligt stampade ner gasen i botten och dom inte klarade av att hänga med.
Efter en liten bit kom jag ikapp trafik och saktade in och då kom dom ikapp mig med blåljusen tända. Men eftersom dom inte klarat av att hänga på så kunde dom inte mäta och då kunde dom inte lagföra mig. Så jag fick gå med en bestämd uppmaning att ta det lite lugnare i fortsättningen.

Så jag tror att om du nekat så hade dom inte kunnat dra det vidare till tingsrätten eftersom det inte uppfyller kraven för att lagföra.

Om jag har fel så får någon gärna rätta mig. Men det är så jag fattat det efter att ha läst polisens föreskrift för hastighetsmätning för några år sedan.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Om jag inte har fattat det helt fel så räcker inte det för att dom ska kunna bötfälla dig.
Det som används när man mäter hastighet från bil är så kallad konstantfartsmätning medelst efterföljande. Och då måste dom ligga bakom dig en bit för att kunna fastställa hastigheten.
Anledningen är att dom måste kunna fastställa din hastighet för att egentligen kunna lagföra.

Jag har själv råkat köra ifrån polisen med bilen. Jag var nog uppe i 170 eller något sådant där det gällde 70 eller 80 som hastighetsgräns. Jag hade dock inte noterat att det låg en civil polisbil bakom mig på väg ur rondellen när jag plötsligt stampade ner gasen i botten och dom inte klarade av att hänga med.
Efter en liten bit kom jag ikapp trafik och saktade in och då kom dom ikapp mig med blåljusen tända. Men eftersom dom inte klarat av att hänga på så kunde dom inte mäta och då kunde dom inte lagföra mig. Så jag fick gå med en bestämd uppmaning att ta det lite lugnare i fortsättningen.

Så jag tror att om du nekat så hade dom inte kunnat dra det vidare till tingsrätten eftersom det inte uppfyller kraven för att lagföra.

Om jag har fel så får någon gärna rätta mig. Men det är så jag fattat det efter att ha läst polisens föreskrift för hastighetsmätning för några år sedan.

Säkert sant. Jag överklagade dock brevledes med just den argumentationen. Fick böterna sänkta något.
Å andra sidan körde jag som en idiot (det här var innan hjärnan vuxit klart) och tyckte nog egentligen att påföljden var helt rimlig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varit utan körkort? Jovars, på 90-talet löste körkortsindragningarna av varandra och väntan på att spärrtiderna skulle ta slut tycktes oändlig.
Körde jag mindre hoj för det? Nej tyvärr, mitt samvete rymde rätt många mil utan att bli överbelastat, så ett indraget körkort såg jag inte som någon anledning att sitta hemma en fin dag.

I början var hastighetsöverträdelserna titt som tätt kryddade med åtalspunkten ”ljuddämpare saknas/ej effektiv” med efterföljande ombesiktning, men det övergick efter några säsonger till att bli mer renodlat hastighetsorienterat.
Skulle tro att poliserna till slut inte orkade argumentera med alla Vance & Hines-knuttar man haffade, för hur en korrekt ljudnivåmätning skulle utföras och därför lade ned mätningarna.

Sammanräknat tror jag den skyltade hastigheten varit för låg åtta eller nio gånger när jag fastnat i kontrollerna. Inte alla har lett till indragning, dock den större delen.

Har förresten råkat ut för:
* Radarkontroll
* Polis-pilot, mc-polis
* Radarpistol
* Filmad med målad bil
Helikopter har jag klarat mig ifrån, men annars vet jag inte hur många andra sätt att mäta det finns.

I dag kan jag naturligtvis tycka att jag var en idiot som körde utan körkort, så fruktansvärt dumt och omoget beteende. Spärrtiderna finns där för att man ska lära sig nåt av dem, att inte göra samma sak igen.
Om jag råkat ut för en olycka, skulle försäkringen gällt då? Knappast, inte i samma omfattning iallafall.
Så, jag är väldigt glad att jag hade ett gällande körkort när jag råkade ut för min olycka och bröt nacken, vem vet vilken hjälp jag hade fått av FB och samhället annars?

Nej, snabba hojar och körkort gick inte hand i hand på 90-talet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Säkert sant. Jag överklagade dock brevledes med just den argumentationen. Fick böterna sänkta något.
Å andra sidan körde jag som en idiot (det här var innan hjärnan vuxit klart) och tyckte nog egentligen att påföljden var helt rimlig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja. Kruxet där är ju att om du erkänt vid vägkanten så är det hopplöst att senare överklaga. Då anses förseelsen bevisad. Nekar man vid vägkanten så år bevisbördan deras.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
...när jag blev påkörd i arslet av en skåpbil i Skultuna vid ett övergångsställe.

Det är sådana där situationer som fått mig att börja fundera över att köra mott rött!

Jag förskräcks över att jag ens vågat tänka tanken att köra mot rött! Men betänk följande situation. Du kör på en 70-skyltad led (där ingen kör 70 utan snarare 90 till 100 km/h som regel).

Vägen svänger och en liten bit senare sitter det ett jävla trafikljus! Och naturligtvis så finns det en stopplinje ca 20 meter innan trafikljuset (och en angränsande avfart).

Det här är en mycket dålig trafikmiljö. Och med dagens dåliga trafikmoral (påverkade förare och förare som fibblar med mobiltelefon) är risken icke försumbar att du blir påkörd bakifrån.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är sådana där situationer som fått mig att börja fundera över att köra mott rött!

Jag förskräcks över att jag ens vågat tänka tanken att köra mot rött! Men betänk följande situation. Du kör på en 70-skyltad led (där ingen kör 70 utan snarare 90 till 100 km/h som regel).

Vägen svänger och en liten bit senare sitter det ett jävla trafikljus! Och naturligtvis så finns det en stopplinje ca 20 meter innan trafikljuset (och en angränsande avfart).

Det här är en mycket dålig trafikmiljö. Och med dagens dåliga trafikmoral (påverkade förare och förare som fibblar med mobiltelefon) är risken icke försumbar att du blir påkörd bakifrån.

Jag håller helt och hållet med dig där.
Jag har själv haft det tveksamma nöjet att testa just ett sådant scenario vid Tullinge Strand i huddinge utanför Stockholm.
Vi var tre motorcyklar som stannade bakom en bil som väntade på att mötande trafik skulle passera för att sedan svänga vänster.
Medan vi står där och väntar så kommer en lätt lastbil som inte alls observerar att det står still.
Enligt vittnesuppgifter så ägnade han sig åt att äta pizzaslices ur en pizzakarton placerad på passagerarsätet istället för att fokusera på vägen.
Följden blev att han inte bromsade nästan alls utan brakade rätt in i oss bakifrån. Min och kompisens hojar blev skrot och inlösta av försäkringsbolaget. Jag klarade mig undan med en axel som var lite öm i 2-3 dagar då jag landade på den. Jag tror att min topbox räddade mig genom att ta en del av smällen.
Kompisen har fortfarande smärtor efter detta och det här var sensommaren 2013.

Sedan dess håller jag en paranoid uppsikt i backspegeln när jag tvingas stanna någonstans och ser till att hela tiden ha beredskap för att dra fort som ögat om jag skulle märka att någon inte verkar stanna bakom mig.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag tror att min topbox räddade mig genom att ta en del av smällen.
Kompisen har fortfarande smärtor efter detta och det här var sensommaren 2013.

Oj, trist det som hände din kompis!

Jag blev också påkörd bakifrån en gång. Jag provkörde en hoj som tillhörde en MC-firma. Jag räddades av att farten inte var så hög och av vänster skjutsfotpinne! Krockvåldet togs upp av registreringsskylten, bakhjulet och nämnda skjutsfotpinne. Jag var på hjulen hela tiden men bilens kofångare splittrades.

Jag var nojig redan innan detta hände och tittade mycket i backspeglarna när jag var ute och körde. Funderade över varför jag inte noterade bilen bakom. Det var i eller strax efter en kurva och backspeglarna var inte optimalt inställda. Sensmoral: Gör dig bekväm i sadeln på motorcykeln du inte tidigare kört innan du drar iväg!

Innan denna händelse hade jag funderat på att demontera skjutsfotpinnarna. Jag har tänkt om och tillsvidare får de sitta kvar. De kan utgöra ett skydd!
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Tror det var 5 årsedan; min kära CB900 -81 hade precis fått en ordentlig service och varvade äntligen ur ordentligt och gick fantastiskt fint i hela registret (jag hade tills denna punkt kört hojjen ett par säsonger utan att den gått helt friskt) Jag kunde inte sluta le med den sköna sången ur den nya 4-1 pipan och jag skulle möta upp en kompis i göteborg, jag hade just haft servicen i Jönköping.

Vädret blev ganska risigt andra halvan av resan till göteborg och väl där var det nästan ingen trafik ute alls och när jag entrade en (torr!) tunnel och hörde det underbara mullret med kvadruppel effekt kunde jag inte låta bli att trycka ner en växel och dra på! I Tunneln fanns två bilar, en på var sida och jag hade strax passerat båda två när det började blinka oroväckande i backspegeln... Ena bilen jag körde om befann sig i vänster körfält och var förstås en civilare och där rök kortet i två månader samt några tusen i böter för omkörningen och hastighetsöverträdelsen.

Poliserna var dock väldigt trevliga och tyckte det var tråkigt att vi mötts under dessa omständigheter och jag fick iaf 48h på mig att köra hem hojjen till Helsingborg...

Inte många möten med poliser sedan dess!
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nyckelord markerade.

Ämnet?
Aldrig, och det förvånade mig länge.

Morsan däremot - aldrig tagen för något någonsin och laglydig nog för att kompensera för mig med, henne snöt dom kortet av när hon blivit påkörd(!) av en dansk som just kommit av Lion Ferry i Varberg.

Dansken bad om ursäkt 1000-gånger och var solklar över att det var hans fel.
Morsan gillade dock inte att bilen var utlandsreggad, så hon ringde ut polisen "för att det skulle gå rätt till".

Trots att Dansken fortsatt hävdade att det varit hans fel, att han varit otydlig och tog på sig hela skulden både i polisrapporten och försäkringspappret så blev det på något vis ändå "vårdslöshet i trafik" och indraget körkort, trots att försäkringsbolagen enades om Dansken som ensamt vållande.

Morsan sur något...? :D
Hon fortsatta köra vvaarrjjee dag under det att körkortet var indraget - även de dagar hon egentligen inte behövde.
Aldrig sett henne så förbannad. Förbannad - och skräckslagen på samma gång.
Ilskan vann. Hon avskydde hur hon blivit behandlad, och fick så klart tillbaka kortet några månader senare. Hennes inställning till rättsväsendet blev aldrig som innan efter det.


Lion Ferry = tidigt 90-tal.

Låter nästan som min morsa bortsett från att hon inte blev av med lappen. Morsan skulle ut från coop här i bygden, kör fram till utfarten, stannar, plötsligt som fan kommer en gubbe från hennes höger som skall in till coop och genar/skär kurvan utan att se morsan, han smackar hela högersidan på morsans bil, gubben tar på sig allt men bolagen ansåg ändå att det var morsans fel trots att hon står helt stilla på rätt sida av utfarten och plus att gubben genade/skar kurvan, 6000:- i självrisk samt tack och adjö folksam som mina föräldrar varit trogen sen urminnes tider.:arsele Morsans bil kostade drygt 50000:- att reparera!
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Låter nästan som min morsa bortsett från att hon inte blev av med lappen. Morsan skulle ut från coop här i bygden, kör fram till utfarten, stannar, plötsligt som fan kommer en gubbe från hennes höger som skall in till coop och genar/skär kurvan utan att se morsan, han smackar hela högersidan på morsans bil, gubben tar på sig allt men bolagen ansåg ändå att det var morsans fel trots att hon står helt stilla på rätt sida av utfarten och plus att gubben genade/skar kurvan, 6000:- i självrisk samt tack och adjö folksam som mina föräldrar varit trogen sen urminnes tider.:arsele Morsans bil kostade drygt 50000:- att reparera!
MEN!!! Hur fan är det möjligt? Enligt vad du säger så gjorde hon ju inget fel.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
MEN!!! Hur fan är det möjligt? Enligt vad du säger så gjorde hon ju inget fel.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Det undrade jag också och ringde upp han som hade ärendet på sitt bord fly förbannad men utan större framgång, det var morsans fel. Det visade sig att gubben också hade folksam men förmodligen med en lägre självrisk än morsan så då såg dom väl sin chans att spara en tusing eller två vad vet jag. Fick henne att säga upp allt med folksam och jag som hade huset, bilen och hemförsäkringen hos dem vid den tidpunkten sa även jag upp allt och gick över till DINA istället och det är jag glad över!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top