Förlorade bromsverkan fram

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
Idag när jag var ute å tränade lite bakhjulsåka så vart jag helt plötsligt helt utan frambroms! Till saken hör ju att jag åkt typ en halv timme fram å tillbaka med kraftiga inbromsningar. Kände helt plötsligt att de började lukta bränt som satan å sen började de bolma upp rök från oken. Efter de så gick bromshandtaget i botten utan tillstymmelse till broms... Efter ca 20 min så började bromsen funka igen... Detta har jag aldrig vart med om förut. Vart dom överhettade lr nåt? Nån som vet?

Skulle kunna vara vatten i bromvätskan och vart det då tillräkligt varmt så vattnet börjar koka kan man få en sådan effekt.

Töm skiten i med ny vätska och lufta ordentligt :-)

Skulle kunna vara vatten i bromvätskan och vart det då tillräkligt varmt så vattnet börjar koka kan man få en sådan effekt.

Töm skiten i med ny vätska och lufta ordentligt :-)

Åfan kan de va så. Ja oljan som är i nu har då vart med i säkert 4 år å snart 2000 mil... Kanske dax å byta.. Tack för tipset =)

Åfan kan de va så. Ja oljan som är i nu har då vart med i säkert 4 år å snart 2000 mil... Kanske dax å byta.. Tack för tipset =)
Har du olja i så är det inte så konstigt att det börjar ryka :tungan

Det är inte alls säkert att din bromsvätska är mättad med vatten heller, även om det är troligt i just det här fallet. Men alla bromsvätskor har en kokpunkt, eller rättare sagt två, en torr och en våt. Torrkokpunkten är när den är spretans färsk, våtkokpunkten är när den är mättad med vatten. Dvs får du tillräckligt mycket värme i bromsarna så kokar den oavsett. Nu låter det ju som att du verkligen har misshandlat grejerna, och dels är ju det dumt, och dels kanske du ska titta på en bromsvätska som har riktigt hög kokpunkt, tex Motul RBF600.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard