Förlorad hastighet vid drevning?

Jaaa? Delvis beror det på omdrevningen och sen även att hastighetsmätaren har en felvisning uppåt orginal med.
Men jag förstår inte hur du kan uppleva att topphastigheten känns "dålig". Jag känner iallafall ingen skillnad på 245 och 260 blås på landsväg.

Sen påverkar ju bakdäckets slitage en del. Kör du med ett platt däck så är det en handfull procent mindre omkrets än ett flång nytt. Däckens omkrets skiljer sig en del mellan märken/modell oxå.

jag menar inte att jag tycker att topphastigheten är dålig, jag har inte varit uppe i den ännu. Det jag menade var att jag hade svårt att tro att man kunde komma upp i dom farterna när man på 8000 varv ligger i endast 130 km/h. Men det kanske man gör, bara jag som inte dragit på upp till 15000 varv ännu. Däcken är splirrans nya.

är ju hur solklart som helst. gör den 130 på 8000 varv så gör den 260 på 16000 varv. Enkel matte!

Enkel matte för dig ja... men hur räknar du då för ett icke matte snille :confused:
 
Last edited:
Min visar också 150 på mätaren vid 8 tusen men enligt min gps så är det bara ca 130 km/h...

som jag skrev tidigare....fabriken ställer medvetet oftast den 5% fel per km/h..
lika dant på bilar..... kör du i 110 så ar den oftast den faktiska hastigheten 5% mindre....

så dom pojkarna som köper nya r1or o säger min gör 300!!! så gör den igentligen BAR 285:tungan
 
Enkel matte för dig ja... men hur räknar du då för ett icke matte snille :confused:


jag vet inte om du driver med mig..... men jag svarar ändå.

Om motorn snurrar med ett givet varv snurrar bakhjulet med samma varv /utväxlingen.

Dubblerar du motorvarvet på samma växel dubblerar du naturligtvis även hastigheten på bakjulet.

8000varv = 130km/h

(8000*2)16000varv = (130*2)=260km/h
 
Last edited:
jag vet inte om du driver med mig..... men jag svarar ändå.

Om motorn snurrar med ett givet varv snurrar bakhjulet med samma varv /utväxlingen.

Dubblerar du motorvarvet på samma växel dubblerar du naturligtvis även hastigheten på bakjulet.

aha det hade jag ingen koll på, men det blir ju lite självklart nu när du säger det. Tack för svar!
 
jag vet inte om du driver med mig..... men jag svarar ändå.

Om motorn snurrar med ett givet varv snurrar bakhjulet med samma varv /utväxlingen.

Dubblerar du motorvarvet på samma växel dubblerar du naturligtvis även hastigheten på bakjulet.

8000varv = 130km/h

(8000*2)16000varv = (130*2)=260km/h

jag fattar inte:7peta
 
Enkel matte för dig ja... men hur räknar du då för ett icke matte snille :confused:

8000 x 2 = 16000
130 x 2 = 260


Mätare för bilar och MC får, vad jag vet, visa upp till 10% för mycket.
Lastbilar har inte den marginalen och kan därför vara ett bra sätt att kolla sin hastighetsmätare om man inte har tillgång till GPS, som är ännu bättre.

De flesta lastbilar, utan släp, ligger i 90 km/h på motorvägar (och på 90 sträckor (fartbegränsaren går in där)). Skriver de flesta för det finns ju de som plockat bort spärren samt de som inte håller stumt, men kollar man med 10 st bör man vara ganska säker.
Ligg efter på konstant avstånd och kolla vad din mätare säger.

Kan meddela att det är många bilar som ligger i 85 på 90-väg, för att inte tala om dessa husvagnsekipage som håller 65 då de fortfarande tror att det är 70 som gäller med släp. :mad:

/R
 
8000 x 2 = 16000
130 x 2 = 260


Mätare för bilar och MC får, vad jag vet, visa upp till 10% för mycket.
Lastbilar har inte den marginalen och kan därför vara ett bra sätt att kolla sin hastighetsmätare om man inte har tillgång till GPS, som är ännu bättre.

/R


Rätt självklart att lastbilars hastighetsmätare är rätt exakta eftersom dom har färdskrivare som måste stämma.
 
Min 03 cbr600 visade 282 MÄTARFART med original drevning.

Min 07 cbr600 (vet jag ej mätarfart, eftersom den ej fungerat) men med 2kuggar upp bak så varvar hojen ut på Anderstorp raka. Och det "tror" jag inte är högre än 240-250km/h...
 
Min 03 cbr600 visade 282 MÄTARFART med original drevning.

Min 07 cbr600 (vet jag ej mätarfart, eftersom den ej fungerat) men med 2kuggar upp bak så varvar hojen ut på Anderstorp raka. Och det "tror" jag inte är högre än 240-250km/h...

om min vfr750 runt 280 efter 1ner fram o upp 2bak
men med gps 236
 
Rätt självklart att lastbilars hastighetsmätare är rätt exakta eftersom dom har färdskrivare som måste stämma.

Du kan t.o.m få fortkörningsböter efter att farbror blå tittar på bladen, eller kortet i modernare bilar.:brinnerup
Ville bara tydliggöra alla här detta då det är många som verkar tro att "vad hastighetsmätarn på min bil/MC säger är sant".

/R
 
jag vet inte om du driver med mig..... men jag svarar ändå.

Om motorn snurrar med ett givet varv snurrar bakhjulet med samma varv /utväxlingen.

Dubblerar du motorvarvet på samma växel dubblerar du naturligtvis även hastigheten på bakjulet.

8000varv = 130km/h

(8000*2)16000varv = (130*2)=260km/h


hehe... Det där skulle MAI slagit ner på diRekct! :D
130*2=260 är sant.. men 8000*2*16000=130*2.... den gubben går inte :rofl

Om vi försummar att det det inte är 100% rullning (lite glidning då däcket "slirar" mot underlagget) så;

Ja, (km)/(h) = (2*π*r*n)/(1000*h*(tot utvxl)) = (0.12*π*r*n)/(min*(tot utvxl))

n = antal varv på vevaxel.
2πr = omkretsen på däcket i meter.
π = pi (jäkligt fult i den här fonten).
tot utvxl = den totala utväxlingen från vevaxel till bakaxel.
Det varvtal du ser på din mätare är rpm dvs varv/min, därmed får du 0.12*π*r*n/min när du vill ha det i km/h.

dubbla n ger dubbla hastigheten.
 
Du kan t.o.m få fortkörningsböter efter att farbror blå tittar på bladen, eller kortet i modernare bilar.:brinnerup
Ville bara tydliggöra alla här detta då det är många som verkar tro att "vad hastighetsmätarn på min bil/MC säger är sant".

/R

vi kan lika bra banka huvudet i en vägg....:huvet

Troligen....

Högre toppfart är vanligt då man drevar ner då den med original utväxling inte orkar varva ur 6an...
min orkar varav ut endå men som jag skrev ca 280 på mätaren o DET kan jag säga det gör inte min hoj o prövade med gps som då visar 236..
köpte en

http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm efte inkopling visar mätaren samma som gps...

tror jag skrivit detta 3-4 gånger nu:)
 
Last edited:
hehe... Det där skulle MAI slagit ner på diRekct! :D
130*2=260 är sant.. men 8000*2*16000=130*2.... den gubben går inte :rofl

Om vi försummar att det det inte är 100% rullning (lite glidning då däcket "slirar" mot underlagget) så;

Ja, (km)/(h) = (2*π*r*n)/(1000*h*(tot utvxl)) = (0.12*π*r*n)/(min*(tot utvxl))

n = antal varv på vevaxel.
2πr = omkretsen på däcket i meter.
π = pi (jäkligt fult i den här fonten).
tot utvxl = den totala utväxlingen från vevaxel till bakaxel.
Det varvtal du ser på din mätare är rpm dvs varv/min, därmed får du 0.12*π*r*n/min när du vill ha det i km/h.

dubbla n ger dubbla hastigheten.

slarvigt av mig. Du förklarade det mkt tydligare Pointdexter
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top