förlora svensk kk utomlands?

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
förlora svenskt kk utomlands?

Jag har haft en fundering ett tag nu, kan man förlora ett svenska körkort utomlands? Jag har för mig att man inte kan det.

Jag körde först 69km/h på 60 väg och fick en trevlig konstapel efter mig. Han hade mätt mig med radar och jag hade toppat 75 men eftersom jag sänkte hastigheten till 69 så fick jag den billigare boten.
Inget att erkänna eller neka, han satte bara boten i näven och förklarade hur jag skulle betala. Och även om jag åkte hem till Sverige så kunde jag betala på internet. :tungan
Fick 2000 att betala.

Nästa dag var det dags igen och fick en civilare igen efter mig som plockade mig på motorvägen i 135 på 100 väg. Den här gången var konstapeln inte alls lika trevlig utan skrek och var allmänt otrevlig. Frågade om jag var full och höll på. I alla fall, 30km/h är gränsen för att mista körkortet men iom att jag har svenskt körkort så kunde han inte ta det ifrån mig, endast ge mig bot och diskvalificera mig från att köra i delstaten Victoria.
Fick 4000 att betala.


Är det annorlunda mellan EU länder? Eller kanske tom Skandinavien?


edit: stavfel och försökte ändra stavningen i rubriken som vanligt.
 
Last edited:

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Djursholm
Hoj
KTM 660 RALLY
elvin2008 skrev:
Jag har haft en fundering ett tag nu, kan man förlora ett svenska körkort utomlands? Jag har för mig att man inte kan det.
.


Är det annorlunda mellan EU länder? Eller kanske tom Skandinavien.

Inte i australien iaf. inte sist jag va där. vi drog igenom nothern territory på våra hojar o åkte fast i en fartkontroll. Polisen skrattade o sa att de inte skickar ärendet till sverige.. kul! :)
/E
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
Jag drog 60 miles (ungefär 100km/h) på en 30 milesväg (50 km/h)....var inget snack om körkort fick mina böter på 60 Euro ( runt 570 sek) och fick köra vidare :yoparty
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Åtminstone de nordiska polismyndigheterna samarbetar väl, så man kan nog bli av medkortet om man kör för fort i danmark, norge och finland.

eller?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top