Förlåt vad sa du? Hörlurar?

Klrz skrev:
hmmmm...lyssna på ljudet av motor, sjung själv eller dyligt. Lurar är mesig vill man lyssna på musik tar man bilen. 165mil med endast tankstopp utan musik i sommras gick aldeles utmärkt....men visst dammande man av en och annan 80tals klassiker inne i huvudet :-)

var rädd om hörslen pojkar och flickor

Själv måste jag ha nån form av hörpropp då jag är oerhört känslig för vindbrus och om det då kommer musik ur dem är det ju inte helt fel men jag åker lika mycket utan musik men med hörproppar och håller med dig att motorljudet är som musik.

morecore skrev:
har ni inte kört en gammal vindbrusande bil i 150, o man vrider upp mer o mer på stereon. Sen när man stannar så låter det högt som fan.
Örat hör ju massa brus o sen så måste man vrida upp som fan för att höra musik.

På saab bilar ökas ju volymen utomatiskt ju fortare man kör...

I think you see my point :tummenupp :hihi

Jo, men full volym är väl full volym, oavsett hur fort man färdas?

Honung skrev:
Kör också med koss the plugg men har moddat mina med apotekets pluggar och det funkar klock rent :tummenupp

Produkt Förp. Pris Antal

Bilsom Musik o Simpropp small, grön 1 par 31,00

Tillverkarinfo

Aktuellt

Dämpar ljud jämnt över frekvensbandet och ger en naturlig ljudåtergivning. Proppen fungerar därför bra då man t. ex spelar musik eller vill lyssna på konsert. Eftersom proppen tätar effektivt lämpar den sig även som simpropp. Ska dock inte användas vid dykning och långvarig vistelse under vatten

Proppen kan användas många gånger. Finns i 2 storlekar. De flesta kvinnor och barn kan välja storlek small.

.

Internetkund
Behöver du hjälp när du handlar hos oss via internet, eller vill du fråga om dina beställningar?

Ring 018-64 84 05. Numret är bemannat vardagar 8-20 och helger 09-18. Övrig tid kan du ringa 0771 - 450 450.

Var det bara jag som inte förstod så mkt utav detta???

Om man har en bra hjälm typ som kostar ca5000 så kan jag rekomendera att ha ett par vanliga lurar med bygel , det är bara att ta av bygelen å operera in lurarna i hjälmen så har man värsta högtalarna sen, behöver inte spela fullt.

XJR_Jönsson skrev:
Om man har en bra hjälm typ som kostar ca5000 så kan jag rekomendera att ha ett par vanliga lurar med bygel , det är bara att ta av bygelen å operera in lurarna i hjälmen så har man värsta högtalarna sen, behöver inte spela fullt.

Får man fråga varför hjälmen måste kosta ca 5000?

SuperMicke skrev:
Men med brus i bakgrunden försvinner mkt av de starka,höga, störande ljuden, som sedan kommer fram när bruset är borta

morecore skrev:
Men med brus i bakgrunden försvinner mkt av de starka,höga, störande ljuden, som sedan kommer fram när bruset är borta
Och när bruset så försvinner, då blir man döv? Är det så du menar?

morecore skrev:
Blir du inte döv när du ligger i 150 med högsta volym o plötsligt stannar vid ett stoppljus, med högsta volym på?

Zuljin skrev:
Ok, inte bara jag som kör the plug då.. Men vad tror ni om lurar med bygel? Nån som har provat

Jag körde med Koss the plug först men hade problem med att de hela tiden ploppade ur när jag drog på mig hjälmen. Ville därför testa en bygel-lur istället och köpte dessa gula från Clas Ohlson De sitter iallafall kvar men ljudet går ju inte att jämföra med the plugg....funtar på att köpa gummi-proppar till pluggarna istället och se hur det blir.

Lurar med byglar är jag skeptiskt till, jag har glasögon och det räcker att dom sitter lite galet vid örat så får man grymma smärtor efter bara 10min :död
Men alla "in ear" lurar är ju väldigt beroende på hur öronavdelningen arbetat när dom designat örat på en.
Jag ska testa göra Bilsompluggar till mina The plugg, jag kör som sagt latexvarianten nu. Dock är jag aningen missnöjd med att man får trycka in dom så man flyttar hjärnan för att dom ska sitta bra. :3freak

Bygga in högtalare i hjälmen funkar bara om hjälmen är hyffsat tyst.
Sedan om hjälmen kostar 5 eller 2000 gör nog mindre skillnad, bara den sitter bra kring nacke och hals.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Lurar med byglar är jag skeptiskt till, jag har glasögon och det räcker att dom sitter lite galet vid örat så får man grymma smärtor efter bara 10min :död
Men alla "in ear" lurar är ju väldigt beroende på hur öronavdelningen arbetat när dom designat örat på en.
Jag ska testa göra Bilsompluggar till mina The plugg, jag kör som sagt latexvarianten nu. Dock är jag aningen missnöjd med att man får trycka in dom så man flyttar hjärnan för att dom ska sitta bra. :3freak

Bygga in högtalare i hjälmen funkar bara om hjälmen är hyffsat tyst.
Sedan om hjälmen kostar 5 eller 2000 gör nog mindre skillnad, bara den sitter bra kring nacke och hals.
//Tobbe

Det är ju bara så att man får vad man betalar för!!!

XJR_Jönsson skrev:
Det är ju bara så att man får vad man betalar för!!!
Visst är det så, men faktumet att en hjälm för 2000 kan sitta bättre och vara tystare än en hjälm för 5000 kommer man inte ifrån.
Själv har jag en hjälm som kostade 3500 för tre år sedan, idag kostar den 1800.
Är den sämre om man köper den idag än den var för tre år sedan?
Hur tyst en hjälm är avgörs ju till största del av hur väl den sluter tätt kring nacke och hals, men även till viss del av hur ventilation och liknande är utformat.
//Tobbe

CorbenDallas skrev:
Var det bara jag som inte förstod så mkt utav detta???

Nja jag kopierade från apotekets sida men bilden kom inte med men gå och titta på sajten där finns bilden på pluggen jag har på mina koss.

SuperMicke skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå? Han menar att det går att ha full volym när man kör fort för då försvinner mycket av ljudet av vindbrus och motorljud. Försöker ni bara jävlas eller vad är felet? Ni kommer ifrån ämnet och det var inte hur högt man kan spela.
Gör om gör rätt!

Verkar som att the plug överlag är populär. Får försöka lösa det där med kuddarna. Men är det verkligen inte fler som har problemet med att ta av sig hjälmen? :confused:

Honung, hur moddade du dina bilsom?

Last edited:
Har probs med att få på o av hjälmen, men det löser sej genom att man trycker in propparna samtidigt som man tar på sej hjälmen, för att få av skiten så drar jag bara i kablarna så vipps ramlar pluggarna ut! :tummenupp

Gör inte ont eller nåt! :)

Sen har jag kommit på att ibland blir ljudet väldigt dovt, då drar man försiktigt i kablarna så att pluggen "backar" lite i örat så vips har man kristallklart ljud igen. :yoparty

Angående volymen alltid full volym, blir så trött av att höra BRAAAAAÖÖÖÖÖÖÖÖÖ i flera timmar i streck!

Här är lösningen på alla era problem !
Hörselskydd som är gjutna efter era egna hörselgångar !
Ska även gå att koppla in och användas som hörlurar :)

http://www.earfoon.com/

Har funderat själv en längre tid, men har inte fått tummen ur, då dom kostar ca 1800-2000 kr :huvet

TT-Henke skrev:

Har funderat själv en längre tid, men har inte fått tummen ur, då dom kostar ca 1800-2000 kr :huvet

"EARfoon MC-utförande för motorcyklister. Dessa hörselskydd är utrustade med specialanpassade dämpningsfilter och saknar delar som sticker ut utanför örat. Sitter bra och säkert under hjälmen."

Niiiiiceee :banana

TT-Henke skrev:

Så otroligt irriterande det skulle vara att tappa bort dem... :3freak

Hur funkar de som hörlurar? Jag hittade ingen info om det, det hade vart kalas om det bara hade vart att plugga in dem men jag vet att de vi fick erbjudande om på jobbet kostade en femhundring mer med hörlursfunktion...

EDIT: Om man då läser ordentligt så hittar man ju vad man söker... :huvet
Så, en följdfråga: är det en extra pryl till som man måste ha för att koppla in till bärbart ljud?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...