Förlängning sving. SFRO!

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Håller på att förlänga svingen på min Fz1 turbo inför kommande sfro besiktning.
Bör jag kontakta sfro innan jag börjar svetsa mm eller gör jag klart allt före jag visar upp den?
Går det att se vilka sfro besiktare det finns i norra Sverige eller finns det någon man bör söka sig till som ni vet är vettig.

När jag besiktade så fick inte svingen vara målad och de ville ha information om hur svetsningen hade gått till. Jag skrev ner vilken Alu legering som användes i förlängarna samt vilket tillsatsmaterial som användes.

Förlängningen har jag gjort av 6082 alu.
Tillsatsmaterialet antar jag ska vara mjukt så inte svetsarna spricker. Samma som man svetsar fäljar mm med.
Nått annat jag bör tänka på?

Aluminium alloy 6082 has very good weldability but strength is lowered in the weld zone. When welded to itself, alloy 4043 wire is recommended. If welding Aluminium alloy 6082 to 7005, then the wire used should be alloy 5356.

Iomed att svetsen försvagar materialet skulle nog jag värme behandla svingen efter svetsning.

Tillsatsmaterialet jag pratade om tidigare är 4043.
Ska lysa svingen för att se vad som passar bäst.
Nått annat som är bra att tänka på?

Nyfiken på hur själva förlängningen planeras.
Är det kapa, skjuta in en bit mindre profil som sen övergår i samma dimension som originalet där de möts, svetsa?

Normalt vad jag lärt mig så vill man ha så lång fog som möjligt. Det är inte fel att kapa i en Ex45° vinkel så fogen blir längre, belastningen på svetsfogen sjunker o det minskar brott risken.

I 200-300km är det ju inte kul om svingen rycker av i en uile det gör troligen rent förbannat ont om man ens överlever.

Förlängningen har jag gjort av 6082 alu.
Tillsatsmaterialet antar jag ska vara mjukt så inte svetsarna spricker. Samma som man svetsar fäljar mm med.
Nått annat jag bör tänka på?
Tillsatsmaterialet ska vara "artlikt", alltså -kisellegerad alu =kisellegerad tillsats osv

Värt och nämna är att det ger inget att värmebehandla 5356.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT