Förlänga swingen

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Är det någon som har koll på hur mycket man kan förlänga swingen, utan att förstöra köregenskaperna för mycket. Det variera kanske mellan olika hojar, men det kanske finns någon regel mellan tummen och pekfingret.

Betänk att en Goldwing är 1670 mm lång, det går att svänga rätt bra med en sån också.

Det du förmodligen är ute efter är att maximera svingen för inspirerad gatåkning, dvs kompromissa mellan bakhjulsåkning och hjulspinn. Nånstans runt 100 till 150 mm är lagom om man ska köra på oklistrad bana. Väger du mycket kan du ha en längre sving.

andersbrink skrev:
Betänk att en Goldwing är 1670 mm lång, det går att svänga rätt bra med en sån också.

Det du förmodligen är ute efter är att maximera svingen för inspirerad gatåkning, dvs kompromissa mellan bakhjulsåkning och hjulspinn. Nånstans runt 100 till 150 mm är lagom om man ska köra på oklistrad bana. Väger du mycket kan du ha en längre sving.

Ja det var väl ungefär så jag tänkte, en bra kompromiss mellan bakhjulsåkning och hjulspinn, men fortfarande kunna komma runt en kurva på ett hyfsat smidigt sätt.

På mina GSXR som jag ska typa in rätt snart (flyttgods från USA) har jag en sving som är justerbar från +0 till +250 mm. Torbjörn Granered (Ume eller Lule, kika via Eniro) gjorde förlängarna åt mig. Får se vad de säger om turbon, men det bör inte vara några konsigheter med en sån installerad.

andersbrink skrev:
På mina GSXR som jag ska typa in rätt snart (flyttgods från USA) har jag en sving som är justerbar från +0 till +250 mm. Torbjörn Granered (Ume eller Lule, kika via Eniro) gjorde förlängarna åt mig. Får se vad de säger om turbon, men det bör inte vara några konsigheter med en sån installerad.

Det låter smidigt med justerbart swing. Har han något företag eller är han hemma pulare? Han verkar bo i Umeå enlig eniro
Hör gärna av dig hur det går på besiktningen.

andersbrink skrev:
vad kostade dem...... och kan han bygga till busan tro :confused: ... hur mycket kraft tål dem....vill juh oxå ha!!

Eftersom förlängaren är solid är det inte den svaga punkten i svingen. Jag har kört med 350 mm förlängt på gsxr'en men trots uppstyvad sving med x-förstärkningar kan kedjan kugga över när jag skaftar full på ettan på klistrat underlag och 7" slicks. Dvs det övriga i svingen flexar så mycket att kedjan blir våldsamt slak just då. Före och efter ett race är den nästan som en fiolsträng (nej, den är inte "kinked", dvs inte slut utan helt fräsch, dvs kedjan).

Mawerick skrev:
vad kostade dem...... och kan han bygga till busan tro :confused: ... hur mycket kraft tål dem....vill juh oxå ha!!

R1 T skrev:
Är det någon som har koll på hur mycket man kan förlänga swingen, utan att förstöra köregenskaperna för mycket. Det variera kanske mellan olika hojar, men det kanske finns någon regel mellan tummen och pekfingret.

Jag har åkt med förlängd sving på gatan (90mm) och det funkade inte. Jag blev totalt utan fäste, tappade fästet så fort jag försökte axa lite. Det var iofs med en 1255cc sugmotor, med turbo kanske det funkar bättre men jag är tveksam.

strekte min turbo R1 90mm, på kalde dekk slo den løs på 1 å 2 giret men på varme dekk va d godt grep fra start..

Back