Förlänga sving

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
Turbo Gixxer
Tja kan börja med att säga att jag är ny här... HEJ! fick tips att det fanns kunnigt folk på denna sida så... ;)

Nu till frågan, när man kör race/dragracing så brukar man ju åka med förlängd sving, vad gäller? finns det nå utprövat hur lång svingen ska va eller? hojen är en Gsxr 750T 01
mvh CHIPPEN_no1

Enbart sänkt räcker chassit till att köra 9.50 om du har tillräckligt med mos i 750-motorn. Kör du med originalmotor så kan du med en 100 mm förlängd sving komma ned till ca 10 blankt om du tränar duktigt. Mer än 1520 mm hjulbas kan man inte ha på en gathoj i Sverige på vanlig asfalt - om man nu inte är fet som mig och sitter rakt upp i sadeln. Jag kör med 1670 mm på gatan - och rätt hyffsat fort.

andersbrink skrev:
Enbart sänkt räcker chassit till att köra 9.50 om du har tillräckligt med mos i 750-motorn. Kör du med originalmotor så kan du med en 100 mm förlängd sving komma ned till ca 10 blankt om du tränar duktigt. Mer än 1520 mm hjulbas kan man inte ha på en gathoj i Sverige på vanlig asfalt - om man nu inte är fet som mig och sitter rakt upp i sadeln. Jag kör med 1670 mm på gatan - och rätt hyffsat fort.
ok hojen är bänkad till 250hk så är det inte bra då att förlänga svingen om man e sugen på att prova stripp? hur ska man sänka den med vad? ja fet är jag inte landar nog på ca 75 kilo :) :fatta!

CHIPPEN_no1 skrev:
ok hojen är bänkad till 250hk så är det inte bra då att förlänga svingen om man e sugen på att prova stripp? hur ska man sänka den med vad? ja fet är jag inte landar nog på ca 75 kilo :) :fatta!

Jag råkar ju ha en sån swing som är bombad i framkant men som är utmärkt att ta dom bakre bitarna utav och på så sätt skarva på dom på orginalswingen

på så sätt får man endast en skarv ca 7 cm uppskattar ja att man kan förlänga utan problem

hör av dig om du behöver hjälp me projektet

Peter

CHIPPEN_no1 skrev:
ja fet är jag inte landar nog på ca 75 kilo :) :fatta!

Usch så en del "fusktrimmar". :hihi
Det borde vara NORM att en fullvuxen man väger 100 Kg!
Nu fastslår vi att 100 = index.
Jag väger 2 efter jul!!! :lol

Det är direkt DOPING att väga under index, och alla som gör det skulle ha en sandsäck på magen!

Självklart kommer du iväg bättre med en lång sving, speciellt med stressfläkt. Sänkning är ju oxå en förutsättning för att sätta bra tider.

andersson turbo skrev:
Jag råkar ju ha en sån swing som är bombad i framkant men som är utmärkt att ta dom bakre bitarna utav och på så sätt skarva på dom på orginalswingen

på så sätt får man endast en skarv ca 7 cm uppskattar ja att man kan förlänga utan problem

hör av dig om du behöver hjälp me projektet

Peter
låter ju toppen ju! det ska jag göra, har inte fått hem monstret än bara... mvh

Hej om du har tänkt att tävla så fins det regler hur lång hojen får vara tex i PSB med turbo så är det 1500 mm som gäller både i SM SQS och SDC..Sänkningen gör du med justerbara (hundben) melan sving och länkage..
//R

Dr.Bike skrev:
Usch så en del "fusktrimmar". :hihi
Det borde vara NORM att en fullvuxen man väger 100 Kg!
Nu fastslår vi att 100 = index.
Jag väger 2 efter jul!!! :lol

Det är direkt DOPING att väga under index, och alla som gör det skulle ha en sandsäck på magen!

haha! fan har ju försökt äta upp mig men... får montera bly på framgaffeln då så kanske det tom hjälper till att hålla ner framhjulet lite ;) 250hk å 75kg slyngel lär bli kul!

CHIPPEN_no1 skrev:
haha! fan har ju försökt äta upp mig men... får montera bly på framgaffeln då så kanske det tom hjälper till att hålla ner framhjulet lite ;) 250hk å 75kg slyngel lär bli kul!

Sannerligen!!

Må alla hojgudar hålla ned ditt frontrunner!

Sänkning bak kan man göra ruskigt billigt och yxigt (men funktionellt) med två plattjärn som man gör längre än orginalstagen som man borrar två hål i. Sen finns det lite lyxigare varianter som man kan justera steglöst (gängad) som Ronny nämner.

J.J skrev:
Sänkning bak kan man göra ruskigt billigt och yxigt (men funktionellt) med två plattjärn som man gör längre än orginalstagen som man borrar två hål i. Sen finns det lite lyxigare varianter som man kan justera steglöst (gängad) som Ronny nämner.
ok! vart får man tag i en gängad då? fram då?

Finns det någon svensk firma som tillverkar/säljer svingförkängningar, den typ som har en lång justingsskåra som man kan justera julbasen med?

Hightuned skrev:
Finns det någon svensk firma som tillverkar/säljer svingförkängningar, den typ som har en lång justingsskåra som man kan justera julbasen med?

Fyllskrivning? :hihi

Sök på Eniro efter Torbjörn Granered i Umeå så hittar du ett telefonnummer. Han har förmodligen gjort hälften av Sveriges alla svingförlängningar.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...