Förlänga sving, vem i sverige gör detta?

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Förlänga orginal svingen, vem i sverige vänder man sig till?

Och vad kan man förvänta sig att betala för ett sådant jobb?

/

Fredrik

http://www.morani.se/

Gjorde en ny sving i CR-MO till min Motoplast. Han jobbar i alu med och är noga. Det kan hända att han inte jobbar 100% med hojar nu förtiden. Har inte haft kontakt med han på ett par år.

Last edited:
Kan vara intressant att veta vad folk tar för ett sådant jobb. Jag har förlängt 2 svingar själv på en gsxr 1000 och en gsxr 1100. Det är ju lite jobb med det. Speciellt när man ska få allt spikrakt och vara vinkelrätt mot svingaxeln.

Grundfrågorna som inte berättas om är vad du önskar gjort...

Är det svingändarna du vill ha nya och längre eller ska det i stort sett byggas en ny sving med nya 'rörprofiler' och svingändar (eller återanvända de gamla)

Hur är utförandet på svingändarna nu, ibland kan du ju bara plocka bort det lösa innehållet och svetsa på lite ny design och det är klart.

De svingar jag förlängt var enkla och smidiga när jag väl kom på hur och var exakt man skulle såga bort de gamla delarna.

Grundfrågorna som inte berättas om är vad du önskar gjort...

Är det svingändarna du vill ha nya och längre eller ska det i stort sett byggas en ny sving med nya 'rörprofiler' och svingändar (eller återanvända de gamla)

Hur är utförandet på svingändarna nu, ibland kan du ju bara plocka bort det lösa innehållet och svetsa på lite ny design och det är klart.

De svingar jag förlängt var enkla och smidiga när jag väl kom på hur och var exakt man skulle såga bort de gamla delarna.

Tanken var att kapa där det är svetsat orginal, och tillverka nya slutstycken med justerslot på 15cm

Tanken var att kapa där det är svetsat orginal, och tillverka nya slutstycken med justerslot på 15cm

Bara av att titta på senare bilder känns variant 2 som lite läskig, men har de gjort rätt så visst helt ok.
Min spontanta kommentar = går sönder.

Några tusingar och vilken vettig verkstad som helst borde klara av det. Men skulle avråda från så långa justerspår, i så fall hellre 3st kortare. Det blir ju inte steglöst men blir rackarns mycket bättre hållfasthetsmässigt. Mitt tips :tummenupp

Även ett sådant lock hade varit snyggt o ha

Ser ut som om dom tagit bakdelen av en GSX1100EFE swing och svetsat på. Den har dom där "fina" aluminium täckplattorna orginal. Du borde få en sån sving att kapa från för en femma och en fimp! :tummenupp

Inte min hoj på bilden.

Fast när jag tittar noggrannare så ser den grövre och mera välgjord ut på den polerade swingen än orginal. Om du vill så kan jag mäta på min sving (men du får INTE ta sista biten av den).

Bifogat

• EFE.JPG
    EFE.JPG
    91.3 KB · Visningar: 135
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...