Förlänga stötdämpare?

Enligt min reparationshandbok har den en gaffelvinkel på 35 grader (steering angle 35)

GS500 är ingen chopper! Max styrutslaget är 35 grader.

Jag hittade 25 grader och 97 mm försprång på nätet. 40 mm höjning ändrar vinkeln 1.6 grader alltså till 23.4 grader.

På bondsvenska betyder det att din hoj lättare kommer börja vobbla.

Sikken tur då. Då var den inte så jävlig iallafall :)
Tyckte att det lät lite chopper med 35 grader.
Tack för den informationen :tummenupp

Det jag har suttit å funderat på är hur den cb750
jag övningskörde en del med kunde kännas
mer lättsvängd än både er-5:an och min GS500 :va

er-5an hade nån jäkla störtbåge på, men vad
kan det nu vara? Den här känns typ likadan,
fast piggare i motorn.

Last edited:
Skulle vilja ha den mer lättsvängd, det är ju trots allt en liten 500 kubikare. Den känns dessutom väldigt låg tycker jag.
Jag har inte plockat bort den gamla stötdämparen än då jag inte hittat någon ny till lämpligt pris. Så jag har inte mätt hur lång den är.

Enligt min reparationshandbok har den en gaffelvinkel på 35 grader (steering angle 35) och hjulbas på 1410mm.

Steering angle 35' :va låter som om den var på en HD eller nån annan chopper. Men det som du hittat är nog med stor säkerhet fulla styrslaget höger/vänster. Du borde leta efter "Caster" istället som torde ligga omkring 26-27' istället. Om du höjer moppe i bak måste du oxå höja den i fram för annars kommer du att få en väldigt nervös :gnissla hoj iom att din "trail" (förspång) blir för kort och brukar ofelbart sluta med att hojjen bara vill slänga sej ner innåt i kurvorna:huvet

Visst fan, caster är det det ska heta ja. Fick för mig att det var något annat. Var väl förmodligen det att det står 64 grader 30' på den som rörde till det i skallen. Men de måste väl mena 90-64 alltså 26 grader. Bara mätt med en annan nollpunkt eller vad man ska kalla det.

Blir väl så att jag får se hur jag tycker att den går i vår, och bestämma hur jag ska göra därefter.

Tack för all hjälp, och för att ni talade mig till rätta :tungan (många tankar som snurrar)

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats