Förlänga stötdämpare?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Hej!

Går det att på något enkelt sätt förlänga stötdämparen?
Tänkte höja bågen men vill inte lägga ner en massa pengar.
Har provat att lossa "hundbenen" för att eventuellt skaffa nya
sådana men då tar stötdämparen i svingen.

Mc: Suzuki GS500E

köpa annan som passar någelunda men är längre.

Vad är det för cc på bultinfästningarna?

Kul att det droppat in lite svar :)

Jag har läst att det ska passa rakt av med en katana 600 stötdämpare men de höjer bara 1/2-3/4 tum, jag vill höja ca 1,5 tum - ca 3-4 cm.

SV650 stötdämpare verkar också passa men lite tveksamt. En del verkar få jobba lite för att få dit dem. GSXR 750 ska också passa men då blir det massa mer inställningar och grejer på dem. Vilket jag associerar till mer krångel.

Problemet med att köpa ny stötdämpare är att det snabbt blir dyrt och begagnade verkar svårt att få tag på i sverige. Vill ju helst inte spendera så mycket pengar då jag bara ska köra hojen som mellanklass och sen byta upp mig (om ett och ett halvt år).

Har en känsla av att det inte är så många som är sugna på att betala extra för "bättre väghålling" sen när jag ska sälja den.
Tänkte t.ex. bara lägga i längre spacers i framgaffeln för att styva upp den lite.

Har kollat på följande sidor:
http://www.bikepower.net/gs500e-power/modifications/suspension-related/gsxrshock/gsxrpage1.htm

Rear shock swap information - http://pantablo500.tripod.com/id12.html

http://cgi.stanford.edu/~sanjayd/gs500/Upgrades/RearShock

Verkar lite som att det bara är om man vill ha orginalhöjd som man behöver slipa på länkaget och krångla med stagen till länkaget.

Här hittade jag tipset om fjädringen i fram:
http://www.gstwin.com/making_fork_spacers.htm

Last edited:
Om man läser i Rear shock swap information så verkar det ju som att det bästa är Katana 600 dämparen, den höjer ju förvisso inte så mycket som jag vill, men å andra sidan så verkar jag inte behöva anpassa något annat då.

Problemet är att jag inte lyckas hitta några begagnade stötdämpare förutom på ebay, och frågan är om det är värt att höja den 1-2cm. Eller om jag ska nöja mig tills vidare och spara pengarna till nästa hoj.

Hur mäter man sånt egentligen? :va

Hur man mäter cc (centrum-centrum), eller hur man mäter infästningarna?

Du mäter inte infästningarna i ramen, utan själva dämparen så ser du hur lång den är i yttersta läget. Sen gäller det att hitta en som är lite längre. Kan säkert även gå från ngt annat märke, men man lär nog få svarva ny bussningar/borra om fästet.

Hur man mäter cc (centrum-centrum), eller hur man mäter infästningarna?

Du mäter inte infästningarna i ramen, utan själva dämparen så ser du hur lång den är i yttersta läget. Sen gäller det att hitta en som är lite längre. Kan säkert även gå från ngt annat märke, men man lär nog få svarva ny bussningar/borra om fästet.
Tänkte mer på om det fanns nån bra teknik för att mäta CC på en ram utan dämpare. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle gå till nämligen! :) Nu har han ju visserligen en gammal dämpare att mäta på, men om man skulle stå utan en sån :)

Om du höjer 30-40 mm så är det inte så att du ändrar LITE på vägegenskaperna. Du kommer att få en hypernervös hoj jämfört med vad du har nu. Vad har den för gaffelvinkel nu? 25°? Vilken hjulbas? 1420 eller nåt?
En höjning med 40 mm minskar gaffelvinkeln ca 1.5-2° vilket skickar in dig i det extrema sporthojssegmentet. Klarar hojens övriga komponenter det?

Om du höjer 30-40 mm så är det inte så att du ändrar LITE på vägegenskaperna. Du kommer att få en hypernervös hoj jämfört med vad du har nu. Vad har den för gaffelvinkel nu? 25°? Vilken hjulbas? 1420 eller nåt?
En höjning med 40 mm minskar gaffelvinkeln ca 1.5-2° vilket skickar in dig i det extrema sporthojssegmentet. Klarar hojens övriga komponenter det?

Precis.
Därav min fråga om vad som eftersträvas med höjningen.

Skulle vilja ha den mer lättsvängd, det är ju trots allt en liten 500 kubikare. Den känns dessutom väldigt låg tycker jag.
Jag har inte plockat bort den gamla stötdämparen än då jag inte hittat någon ny till lämpligt pris. Så jag har inte mätt hur lång den är.

Enligt min reparationshandbok har den en gaffelvinkel på 35 grader (steering angle 35) och hjulbas på 1410mm.

Tänkte även att det kunde vara trevligt med lite bättre markfrigång, inte för att jag tror att jag kommer kunna utnyttja den nu på en gång (min första hoj) men jag vill gärna ha lite att ta av, så jag slipper oroa mig.

Jag ville ju helst ha en sporthoj men det här var det sportigaste jag fick tag på med min budget. Som student ville jag komma undan billigt med både försäkring och inköp och de får jag väl säga att jag lyckats med, kommer få betala 1650hel/helår ;)

Vad söker du för effekt av själva höjningen?

Har en 750 dämpare liggandes om du vill testa.

/Patrik

Det skulle ju vara kanon! Vilken årsmodell är det? Står att man ska ha en mellan 89-95.

Det står i en av länkarna jag skrev tidigare att:
"the GSXR shock is 3/4 inch longer than the OEM shock"
Det borde ju inte ge några extrema förändringar av vägegenskaperna.
Särskilt inte med den gaffelvinkel jag har nu.

Last edited:
Skulle vilja ha den mer lättsvängd, det är ju trots allt en liten 500 kubikare. Den känns dessutom väldigt låg tycker jag.
Jag har inte plockat bort den gamla stötdämparen än då jag inte hittat någon ny till lämpligt pris. Så jag har inte mätt hur lång den är.

Enligt min reparationshandbok har den en gaffelvinkel på 35 grader (steering angle 35) och hjulbas på 1410mm.

Tänkte även att det kunde vara trevligt med lite bättre markfrigång, inte för att jag tror att jag kommer kunna utnyttja den nu på en gång (min första hoj) men jag vill gärna ha lite att ta av, så jag slipper oroa mig.

Jag ville ju helst ha en sporthoj men det här var det sportigaste jag fick tag på med min budget. Som student ville jag komma undan billigt med både försäkring och inköp och de får jag väl säga att jag lyckats med, kommer få betala 1650hel/helår ;)

Det skulle ju vara kanon! Vilken årsmodell är det? Står att man ska ha en mellan 89-95.

Det står i en av länkarna jag skrev tidigare att:
"the GSXR shock is 3/4 inch longer than the OEM shock"
Det borde ju inte ge några extrema förändringar av vägegenskaperna.
Särskilt inte med den gaffelvinkel jag har nu.
Jag tycker du är ute på väldigt tunn is! Det är din första hoj, och man får anta att du har begränsad erfarenhet både av att konstruera och köra motorcyklar. Att då så pass drastiskt ändra chassigeometrin, och därmed vägegenskaperna, på en hoj skulle jag inte rekommendera. I synnerhet som din resonemang är lite skevt. Om du med högre markfrigång menar att du vill kunna svänga mer utan att tex fotpinnarna skrapar i så löser man det inte genom att höja hojen, man flyttar ut röven! :fakta Och den dag du skrapar i en fotpinne på GS500 så har du fortfarande massor kvar att ta av, men du får en varning, hit, men inte så mycket längre. Om du tar bort den varningen så kan du svänga för mycket, och gå omkull istället, om du inte känner din hoj.
Så tänk om...

Jo det har jag också funderat på, kanske mer värt att lägga pengarna på nästa hoj. Men jag kan inte låta bli att gå omkring och fundera på vad jag kan förbättre :rolleyes:

Jag har ju dessutom knappt kört hojen, så jag vet ju egentligen inte riktigt hur den uppför sig då man pressar den. Men har man en hel vinter att pula i garaget så blir man ju bra sugen på att göra vad man kan för att få en så bra hoj som möjligt :).

Det är inte vättigt att höja den mer än 2 cm så katana dämpare verkar ju vara ok om du tycker det är värt det. Om du ändå vill höja ett uns till finns det inte en enda chans att ändra hundbenen/länkagen så du får totalt 3cm? Nåväl håller med de övriga om varningarna men samtidigt tycker jag så mkt om att modda själv så jag har full förståelse om du vill ändra och greja.
Ta det försiktigt bara ;)

Ps har själv höjt och sänkt hojar genom att tillverkat egna hundben/länkage men inte känt av allt för stora skillnader. Förvisso har jag aldrig ändrat mer än 3cm så vitt jag minns. Thundercat och äldre gixxer jag lekt med.

alternativt är jag helt enkelt för dum för att känna skillnaden ;)

Om man läser i Rear shock swap information så verkar det ju som att det bästa är Katana 600 dämparen, den höjer ju förvisso inte så mycket som jag vill, men å andra sidan så verkar jag inte behöva anpassa något annat då.

Problemet är att jag inte lyckas hitta några begagnade stötdämpare förutom på ebay, och frågan är om det är värt att höja den 1-2cm. Eller om jag ska nöja mig tills vidare och spara pengarna till nästa hoj.

Jo jag får väl kanske hålla mig till våren och köra lite först för att se om det fungerar med dämparen som sitter på.

Hehe, jodå fast inte särskilt långt, 3-4 mil kanske. Men det var bara häromkring (småvägar), har inte hunnit fixa med försäkring än så jag var tvungen att ta det försiktigt (kallt var det också).

Men till våren kan jag ju köra den ordentligt, var mer så jag mena.

Last edited:
Nej .. du har INTE 35° gaffelvinkel om den inte är ombyggd till en custom ..

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats