Förlänga moment nyckel(räknar jag rätt?)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tjo...

Vet att det inte är så bra att förlänga momentnyckel m.m.. Men tyvärr så går det inte göra på något annat viss i detta fall(finns momentnycklar att köpa som är u-ring men de får ej plats!)

Muttrarna ska dras med 58nm

Momentnyckeln är 40cm lång
Förläggningen 6cm lång(förlängt med en ringnyckel"kråkfötter fick inte plats")

Stämmer denna uträckning ?

Moment som ska ställas in efterförläggning = (58Nm/(40+6)*40) = 50Nm

häng på en vikt på rätt ställe på (förlängda)ringnyckeln istället? =) 58 Nm är ju ung 5,8kg på 1m, förläng nyckeln til ldet o häng på en blybit =)

Beroende på hur din momentnyckeln fungerar. SÅ borde det inte spela någon roll hur mycket du förlänger handtaget.
Den mäter ju inte hur mycket du trycker med handen. Bara hur mycket kraft muttern dras med innan den knäpper.

Eller har jag missuppfattat din fråga kanske :va

häng på en vikt på rätt ställe på (förlängda)ringnyckeln istället? =) 58 Nm är ju ung 5,8kg på 1m, förläng nyckeln til ldet o häng på en blybit =)

Blir nog svårt det eftersom då måste jag hålla motorn(65kg) under armen och samtidigt vrida :)

Vill veta om jag har räknat rätt innan jag råkar dra sönder något :)

nu lägger vi till två länkar till så kanske det blir lättare att fatta vad jag menar :)

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/131917-letar-en-speciell-momentnyckel.html

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30887

Kom på att jag nog missförstod frågan, så jag tog bort svaret.

Så ingen fler missförstår så kommer det lite bilder.

IMG_1939.jpg

IMG_1940.jpg

Är ni 100% säker på det?

Du skriver så att man inte förstår riktigt.

Dina 2 länkar gjorde inte det hela lättare. Du länkade till en bild med krokfötter, som du först skriver att du inte kan använda.

Momentnycklar finns i olika utseende. beskriv mera hur du tänkt att göra. i stället för att beskriva vad du inte ska använda eller göra.

En vanlig momentnyckel som den här ....

524.jpg

kan du förlänga hur mycket du vill. För den mäter kraften nere vid hylsan och inte vid handtaget.

Det stämmer att du ska ställa in nyckeln på 50Nm. Jobbar som flygtekniker och använder ofta momentnyckel med förlängare och man måste då räkna om momentet som du gjort.

Ja, det där lär behövas räknas om för att inte bli fel.
Men jag tror du måste känna till längden på hylsfästets hävarmslängd, och den kan du nog bara mäta upp om du skruva sönder momentnyckeln.
Längden på själva handtaget på momentnyckeln ska inte spela nån roll som eskilsson säger dock, så att räkna med den längden borde vara fel.

Vad är det du ska dra?

Det stämmer att du ska ställa in nyckeln på 50Nm. Jobbar som flygtekniker och använder ofta momentnyckel med förlängare och man måste då räkna om momentet som du gjort.

Låter som ett vettigt svar... men du har ingen aning om det går se hur lång stången i moment nyckeln är?(på några siffror eller dylikt?) , gissar att man helst inte ska mätta till slutet på skaftet.

du blir ju starkare ju längre hävarmen är = inställt moment skall alltså bli mindre.

alltså:
Vi benämner sträckan mellan centrum på hylsan och axeln (som sitter någon centimeter in på skaftet) för A, och sträckan mellan ringnyckelns centrum och axeln för B.

nyckeln mäter vridmomentet NM vid axeln i skaftet och därför spelar inte skaftets längd någon roll för vridmomentet vid hylsan.

NM är ju längd * kraft:
A*n = 54nm -> n=54/A -> B*n = X -> B(54/A) = X

sätt in A och B så får du momentet du skall använda!

Låter som ett vettigt svar... men du har ingen aning om det går se hur lång stången i moment nyckeln är?(på några siffror eller dylikt?) , gissar att man helst inte ska mätta till slutet på skaftet.

Kan inte veta exakt längd men mät till mitten på greppet där du håller handen, i den punkten kommer kraften att tillföras och hävarmen blir därifrån till mitten på hylsan utan förlängare och till mitten på ringnyckeln med förlängare.

NM är ju längd * kraft:
A*n = 54nm -> n=54/A -> B*n = X -> B(54/A) = X

sätt in A och B så får du momentet du skall använda!

Håller med på din uträkning. Tycker dock detta endast kan appliceras då förlängningen är helt rak. Ser ut för mig som förlängningen går i 10-15gr vinkel mot momentnyckelns arm.

Tänker kanske fel nu, men påverkar inte detta? För att överdriva kan vi tänka oss vinkeln -90gr så förlängningen ligger som ett L. Visst halveras då momontet då halva kraften går åt för att dra mot dig?
Nyklen hade då klickat vid dfe 50Nm som förlängningen ger/2=25Nm.

varför inte dra en bult i skruvstycket utan dina ändringar, sedan ändrar du momentnyckeln till din speciallösning, ställer ner momentet och börjar dra, justera , dra osv, om den bulten är korrekt dragen så är det ju bara att "stämma" instrumentet till samma moment., oavsett vad det står på nyckeln,
ja, jag kan ha fel men så skulle jag ha gjort!

varför inte dra en bult i skruvstycket utan dina ändringar, sedan ändrar du momentnyckeln till din speciallösning, ställer ner momentet och börjar dra, justera , dra osv, om den bulten är korrekt dragen så är det ju bara att "stämma" instrumentet till samma moment., oavsett vad det står på nyckeln,
ja, jag kan ha fel men så skulle jag ha gjort!

Lätt som en smart lösning!

Men nu är de dragna till 50nm... 48nm eller 50nm är nog inte så stor skillnad(~56-58nm utan förläggning)

Helt klart så har jag nyckeln i samma vinkel som momentnyckeln! ej i någon vinkel!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT