förlänga insugningsrör insprutning.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
hejsan. håller på med ett hojbygge. jag har en motor från en suzuki tl1000. för att få plats med tanken skulle jag behöva göra en 90 graders böj på insugen. det är ju insprutning på den. vet inte om man kan göra det utan att den går konstigt. kanske ska bägge insugen vara lika långa? eller det kanske inte går alls. är det nån som har en ide. mvh peter
 
Jag tänker inte hjälpa dig, men däremot vill jag se bilder på bygget :)
 
den ska se ut som den svarta fast med 330 bakdäck och vanlig sving . han har 280 däck. sen har jag en tl1000 motor. kylaren ska sitta under sadeln. framför bakdäcket.
 

Bifogat

  • ram.JPG
    ram.JPG
    28.5 KB · Visningar: 117
  • mini-IMG_6451.jpg
    mini-IMG_6451.jpg
    37.1 KB · Visningar: 130
...kanske ska bägge insugen vara lika långa? eller det kanske inte går alls. är det nån som har en ide.

Det ska snarare vara en viss och rätt längd. Om längden är lika för båda spelar mindre roll. Orginal är det ju en avstämd motordetalj. Det har inte med luft- bränsleförhållande att göra utan det har att göra med hur mycket gas man lyckas fylla cyllarna med(VE) och när(RPM). Man kan alltså inte kompensera det med t ex en Power Commander -- även om du troligen kommer behöva en sådan endå, men av andra skäl.

Sedan hur mycket problem man får i praktiken har jag inte en blekaste om, men det är ju i allmänhet smart att inte ändra på längder om man kan undvika.
 
Last edited:
Instrumentproblem TL1000R

den ska se ut som den svarta fast med 330 bakdäck och vanlig sving . han har 280 däck. sen har jag en tl1000 motor. kylaren ska sitta under sadeln. framför bakdäcket.

Hej.
Vill först bara säga att det är ett jävligt coolt bygge du har.
Håller själv på med ett bygge med TL1000R motor i. Problemet jag har är att jag inte har plats för instrumentet, ser ut som att du har samma problem som mej. Har du någon ide på om det går att bygla bort på något sett?
 
Självfallet kan du ändra/vinkla insugen.
Självfallet får det konsekvenser.
Troligen har dessa konsekvenser ingen som helst reell betydelse på ett sånt bygge fu har (mitt antagande bygger på att det inte ser ut som om du ska knäskrapa på Nürburgring i toppfart osv ;))
M.a.o: Räkna med ett visst effekt tapp men räkna oxå med att det helt saknar betydelse i DIN applikation.
 
Självfallet kan du ändra/vinkla insugen.
Självfallet får det konsekvenser.
Troligen har dessa konsekvenser ingen som helst reell betydelse på ett sånt bygge fu har (mitt antagande bygger på att det inte ser ut som om du ska knäskrapa på Nürburgring i toppfart osv ;))
M.a.o: Räkna med ett visst effekt tapp men räkna oxå med att det helt saknar betydelse i DIN applikation.

Jag håller absolut med DR, där finns en lämplig längd på insugningsrör och bäst är att låta den vara men då du knappast tänker vinna VM går det utmärkt att kapa och ändra efter eget huvud.
Det du riskerar mest är att få en del konstiga flatspots i bestyckningen vilket man oftast lider av vid små trottelöppningar. SKulle du drabbas av detta är en PCIII och lite mappning melodin.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top