Förlänga avgasystemet på en 2-taktare??

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Som rubriken lyder, hur påvärkas en 2-t motor av att förlänga avgassystemet innan effektkammarn? det är presis efter cylindern och efter första böjjen som det ska förlängas en bit. Vad kommer hända om jag gör det? tappar jag effekt på botten eller tappar jag på toppen? går motorn överlag skit eller kommer jag knappt märka något???:)
Motorn är ifrån en KTM 300cc enduro -93
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du tappar effekt på toppen. Expansionskammarens verksamma område flyttas ned i registret.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
kommer det bli en stor märkbar skillnad om jag förlänger det med säg 150mm? så desto mer jag förlänger de kommer det verksamma området flyttas ner i varv? kommer jag vinna effekt i botten då?

Ja precis. Toppeffekten sjunker dock mer än du vinner i botten. Men det är svårt att säga hur mycket.

150 mm är väldigt mycket, det kommer sannolikt att mer eller mindre sätta expanionskammaren ur spel
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
kommer det bli en stor märkbar skillnad om jag förlänger det med säg 150mm? så desto mer jag förlänger de kommer det verksamma området flyttas ner i varv? kommer jag vinna effekt i botten då?

150mm är svettigt, skulle gissa på en höft att du flyttar ner expansionskammarens optimala varvtal med kanske 2000rpm.

Vad är du ute efter? Hur vill du förändra motorns karaktär? Det är ju en enduro så den borde ju redan nu gå hyfsat bra från botten.

Läs gärna kapitel 4 här om expansionskammare.
http://www.kreidler.nl/artikelen/performance-tuning-graham-bell/performance-tuning-graham-bell.pdf
 
Last edited:

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
ok tack för svaren. Får se hur fasen jag ska lösa det här då??:va
Motorn ska sättas i en atv ram, jag får väll försöka att bygga om ramen istället. *suck* det finns aldrig lätta lösningar:gnissla

en motfråga då, om jag kortar avgasystemet istället flyttar jag då upp effekten i registret och får en mer varv villig motor?? -Som du sa Two stroke man en enduro motor har ju oftast vridet på lägre varv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ok tack för svaren. Får se hur fasen jag ska lösa det här då??:va
Motorn ska sättas i en atv ram, jag får väll försöka att bygga om ramen istället. *suck* det finns aldrig lätta lösningar:gnissla

en motfråga då, om jag kortar avgasystemet istället flyttar jag då upp effekten i registret och får en mer varv villig motor?? -Som du sa Two stroke man en enduro motor har ju oftast vridet på lägre varv.

Inte mer varvvillig! Varvvilligheten hänger mera på svängmassan i motorn.

Men du kommer få mer effekt på högre varvtal.

Bygg en helt ny främre del av röret då? Eller ett helt nytt rör?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ska du ge dig på att modda 2t-avgas læs graham bells bok two stroke performance tuning, han førklarar dær hur man brænner kolven om man kortar før mkt mellan expansionskammare och ljuddæmpare
 

njelger

Guest
Men förlänga efter ek är ok?
Bara röret är tjockt nog?

ps highpipes på en rd 350 ds
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Inte mer varvvillig! Varvvilligheten hänger mera på svängmassan i motorn.

Men du kommer få mer effekt på högre varvtal.

Bygg en helt ny främre del av röret då? Eller ett helt nytt rör?

Så jag kan bygga en ny främre del på röret som har samma längd som orginal fast den går en "annan väg"???

Ska du ge dig på att modda 2t-avgas læs graham bells bok two stroke performance tuning, han førklarar dær hur man brænner kolven om man kortar før mkt mellan expansionskammare och ljuddæmpare

jo men det är imellan cylinder och ek ja vill förlänga/ändra
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
de va goda nyheter :) ,så de är samma längd och tjocklek som gäller då får jag försöka få till de på de viset. hur stor tolerans kan man ha +-10mm?

Bättre än +-10 mm på ett böjt rör är nog svårt mäta när om vi pratar om längden. Och tänk på att det är centrumlinjens längd som räknas.

Sen bör du tänka på att koniciteten på röret ökar ju längre från cylindern du kommer så mät diametern ganska tät, kanske varje 50mm och rita upp som ett rakt rör på papper så ser man oftast var vinkeln ändras.

Närmast cylindern är vinkeln på konan 0-2 grader för att sedan öka till uppåt 10 grader ibland innan diametern är som störst.
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Bättre än +-10 mm på ett böjt rör är nog svårt mäta när om vi pratar om längden. Och tänk på att det är centrumlinjens längd som räknas.

Sen bör du tänka på att koniciteten på röret ökar ju längre från cylindern du kommer så mät diametern ganska tät, kanske varje 50mm och rita upp som ett rakt rör på papper så ser man oftast var vinkeln ändras.

Närmast cylindern är vinkeln på konan 0-2 grader för att sedan öka till uppåt 10 grader ibland innan diametern är som störst.

ok låter svårt, men jag kanske kan använda mig av orginal böjjen som jag kapar, lägger till material för att få t.ex en 90 gradare till en rak?? skänns som det kanske är de lättaste sättet?
Borde ju gå att göra så och behålla samma längd. blir en del lappande men ja får väll såtta ny plåt utanpå när jag är klar.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top