Förkyld hela tiden?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
mb skrev:
Hehe, ja kanske det.

Fast dom som jobbar på dagis blir ju nästan aldrig nånsin förkylda (annat än möjligtvis rejält första månaderna). Hur förklarar du det?

Boostar sitt immunsystem med elaka småbarns-baggar under första året, klarar sig sedan bra. Liksom vi som jobbar inom vården faktiskt sällan är sjuka.

H4 skrev:
Har de senaste 9 månaderna varit förkyld hela tiden.

De gör över, men kommer igen. Slembildning, hosta och täppt i näsan hela tiden.

Förstår inte varför, aldrig varit så förr. Kan det bero på att jag inte äter så mycket frukt? Får inte in så mycket c vitaminer.. och en del andra som finns i frukterna. Äter dock grönsaker varje dag.

Usch fy fan.
Själv har jagh varit förkyld i 3 dagar nu, riktigt tråkigt då jag inte kan träna under tiden :mad:

Ravetrancer skrev:
nu skrämms du!!!!

Inte alls. Diabetes pratar man inte så mycket om men faktum är att ökningen av typ-1 och typ-2 har varit dramatisk sen snabbmatens och datorspelens intåg. Jag har kollat runt på mina kollegor med min blodsockermätare och det är ett par lite kraftigare killar som ligger våldsamt mycket högre än mig i blodsocker efter lunchen. Jag är sjuk, det är inte de - tycker de iaf.

Vet man vad blodsocker gör med nerver, blodkärl och immunförsvaret (det är definitivt inga vackra saker, bilder finns på min hemsida) börjar man definitivt bry sig och får en anledning att kolla upp sig.

andersbrink skrev:
Inte alls. Diabetes pratar man inte så mycket om men faktum är att ökningen av typ-1 och typ-2 har varit dramatisk sen snabbmatens och datorspelens intåg. Jag har kollat runt på mina kollegor med min blodsockermätare och det är ett par lite kraftigare killar som ligger våldsamt mycket högre än mig i blodsocker efter lunchen. Jag är sjuk, det är inte de - tycker de iaf.

Vet man vad blodsocker gör med nerver, blodkärl och immunförsvaret (det är definitivt inga vackra saker, bilder finns på min hemsida) börjar man definitivt bry sig och får en anledning att kolla upp sig.
varför blir jag slö av socker?

Ravetrancer skrev:
varför blir jag slö av socker?

Därför att det utsöndras massor av insulin. Det blir man seg som f-n av,
När man utvecklar typ 2-diabetes får kroppen en nedsatt känslighet för insulin. För att kompensera för den nedsatta insulinkänsligheten ökar bukspottkörteln sin produktion av insulin. Detta fungerar under några års tid, men så småningom börjar insulinproduktionen att avta och blodsockernivån stiger.
Typ 2-diabetes utvecklas under lång tid och troligen har många personer haft sjukdomen i flera år när de får diagnosen. Det är inte klarlagt vad som orsakar insulinresistens i kroppens celler. Det är troligt att det är flera faktorer som samverkar. Typ 2-diabetes är till stor del en ärftlig sjukdom, som ofta visar sig när kroppen utsätts för en extra påfrestning. Det kan till exempel röra sig om en kraftig infektion, fetma eller någon annan kroppslig sjukdom. Även psykiska påfrestningar kan i vissa fall utlösa typ 2-diabetes. Typ 2-diabetes drabbar ofta personer som är överviktiga och stillasittande och det är vanligt att personer med typ 2-diabetes även har högt blodtryck och höga blodfetter. Motion och regelbunden fysisk aktivitet är därför ett effektivt sätt att förebygga den här typen av diabetes. Det är också bra att hålla sin vikt under kontroll. I takt med att andelen överviktiga personer ökar i alla åldrar drabbas allt fler och yngre personer av typ 2-diabetes.

Trango_B skrev:

Var har du snappat upp allt det där?

Och fråga då, eftersom vi har alla samlade; Ett ruskigt sockersug efter maten, är det bra eller dåligt? Skall man ge efter för det? Kanske inte sätta i sig en tårta eller nåt, men typ en kexchoklad?

t-rex skrev:
Var har du snappat upp allt det där?

Och fråga då, eftersom vi har alla samlade; Ett ruskigt sockersug efter maten, är det bra eller dåligt? Skall man ge efter för det? Kanske inte sätta i sig en tårta eller nåt, men typ en kexchoklad?

Sockersug efter maten beror mest på att det åtgår energi att smälta maten så om du hade en socker-dipp (var våldsamt hungrig innan) tar det ca en halvtimme innan du har hämtat dig från hungern. Ät en skiva vitt bröd till salladen om du är riktigt hungrig, ät sen en normal måltid utan att stressa. Då får du både snabba och långsamma kalorier. Slänger du i dig maten får du ett större sockersug efteråt än om du äter maten långsamt.

Ska tilläggas, jag som har typ-2 är numera helt inom det godkända intervallet bara genom att motionera. HbA1C på 5.3 (normalt = 4.5 till 6.0). Äter som vem som helst, hur mycket som helst... men aldrig efter 21 på kvällen - utom då jag tränat. Slutade dricka Cola -92 efter tandläkares inrådan (som tur var).

/anders - med kalla fingrar redan 2 timmar efter dagens lunch - dags för mellanmålet

*/ ?>
Back