Förknasarsynk...

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Är det någon i klubben som har tillgång till förgasarklockor som kan tänka sig att låna ut dem eller vara med o greja lite?

Jag måste synka mina förknasare o har ingen lust att lämna in den för det, hojen går som en dieselmoppe under 3500 varv...
 
Du har en diesel moppe... :)
 
Funatic skrev:
Är det någon i klubben som har tillgång till förgasarklockor som kan tänka sig att låna ut dem eller vara med o greja lite?

Jag måste synka mina förknasare o har ingen lust att lämna in den för det, hojen går som en dieselmoppe under 3500 varv...

Jag snackade med kompisen idag men han hade tyvärr inga klockor liggandes... :rolleyes:
 
Kom på en kaffe... :tummenupp
 
Om hojen går riktigt dåligt tror jag inte det är förgasarsynkroniseringen. Snarare flottörnivån eller blandningsskruvarna som står fel eller något annat skit i förgasaren. Det droppar inte bensin om den när du står på tomgång en stund?
/M
 
Din hoj har skit i de små rör (som sitter i förgasarkroppen) med hål i (fast bestämd storlek på munstycket, som inte går att byta) som går ned i flottörhuset. Luftskruven bestämmer hur mycket bensin som ska dras upp av insugsvakumet.

Att rensa de små hålen är inte helt lätt. Du får INTE använda någon form av stålverktyg eftersom det repar mässingen i röret/munstycket. Använd en eller två kopparkardeler (kardel=enskild tråd i en elkabel) från en tunn och flexibel elkabel. Det kan röra sig om storlek om ca 0.20 mm.
 
Nu har jag synkat förgasarna som var skapligt ur synk, men nu RINNER det soppa från gummislangen som går från förgasarna på höger sida (Skvallerrör, typ?). Jag tror jag blir tokig. Den har ju gått bra tidigare. Hur grejar jag flottörnivån? Måste hela förgasarbryggan tas bort då?
:confused:
Anders: Kan detta bero på det du säger med de små rören? Vad behöver jag plocka bort för att komma åt att göra rent dem? Kopparkardeler har jag gott om i gamla kablar av olika grovlek och hårdhet.

Det roliga är att hojen gick skitbra en liten stund efter att jag synkat förgasarna, nu går den nästan som på 3 burkar på låga varv samt att det flödar soppa....

Tack på förhand!
 
Last edited:
Hej på dej igen,
Jag har haft precis samma problem som du. 1:ans förgasare flödade över pga skit på/i flottörnålen eller dess säte. Identifiera vilken förgasare som flödar. Ta isär och gör rent. Sätet är i plast och nålen har en gummitopp som är konisk som tätar mot sätet. Tekniskt okomplicerat men träligt jobb. I värsta fall får du köpa ny flottörnål.

/Magnus
 
Testa kör på Bensin istället för Diesel, Fjunis..... :slicka :D så kanske det går bättre.... :fakta
 
Vet inte,,, har inte dragit igång skördetröskan än.... :skrämd
Appropå ingenting?? Lunch i morron? runt 12 slasket? :tummenupp
 
Hur går det med hojen ? Är det färdigmeckat å tipp topp eller plev de pra som satan eller plev du syyr soom fann ? :crash
 
FÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRDIG!

Äntligen funkar det!

Jag plockade isär botten på den läckande förgasaren och gjorde rent med koppar-kardel och tryckluft, JÄTTEskillnad på bottenvrid!!



TACK ALLA FÖR HJÄLPEN,DEN HAR VARIT OVÄRDELIG!!!!

R-Sickan: Jag tar med Synk-klockorna till jobbet i morgon! Tack så jättemycket för lånet!!
 
VIVA VÄSTERÅS

There`s a new kid in town...jag menar Funatic.. nu ännu snabbare.. mer snygg.. lite fullare..men fortfarande på en...(CENSUR)= mina sponsorer från suzuki censurerade mig att säga vad han kör....men jag är övertygad att det kommer ett inlägg från honom själv där det står Grålle eller dylikt
 
Back
Top