Förknasarjustering

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tjenare,

Kommer att måsta justera om mina föggar totalt då ingen är i närheten av de andra, eller iaf är det så stor skillnad på hur nålarna ligger att man kan se skillnad med blotta ögat när man ser på skruvarna. (knappast ok?)

Det gäller en gammal '90tals zx9r.

Har även det problemet att den svarar som fasen på gas, men vill gärna inte tappa varv när man släpper. Tomgången har också vart väldigt hög när motorn blitt genomvarm. Min spontana tanke är att den får åt skogen för lite soppa? Har också en annan motor med slipade insugskanaler åt minståne, så orginalinställningar går la ut genom fönstret.

Har dock lite frågor då jag endast grovjusterat sånthär förr, och mest på 125:or och bilar som bara haft en fögg, och ingendera sett ut som dessa gör.

Nu tänker jag att "Pilot jet" är tomgångs munstycke, och "Main jet" är mer när den går på gas, eller är jag ute och cycklar där? :va

Har grovjusterat lite för öra och fått ner tomgång från 5k rpm till runt 13-1400, vilket fortfarande är lite högt, men det kan jag leva med. Med bra svar på gas.
Däremot funtar jag på att beställa en sån här: http://www.carbtune.com/ då jag vill ha föggarna inom gränsvärden, och så måste de ju garanterat synkas efter att man börjat pilla på sånt här. Man får ju knappast allt till 100 med örat.
Någon som har erfarenhet om detta?

:)

Last edited:
Nej synka förgasarna behöver du inte nödvändigtvis göra. Det är finlir och det är inte ditt problem just nu....

Motorcykel?
Årsmodell?
Modifikationer?
Original bestyckning?

Första åtgärden blir alltid att återställa alla inställningar till original så man vet vad man har. Oftast krävs det ganska små justeringar för att få en cykel att gå bra efter modifieringar. Det är sällan indicerat med några större ingrepp i förgasarna.

Nej synka förgasarna behöver du inte nödvändigtvis göra. Det är finlir och det är inte ditt problem just nu....

Motorcykel?
Årsmodell?
Modifikationer?
Original bestyckning?

Första åtgärden blir alltid att återställa alla inställningar till original så man vet vad man har. Oftast krävs det ganska små justeringar för att få en cykel att gå bra efter modifieringar. Det är sällan indicerat med några större ingrepp i förgasarna.

Zx9r '94 med motor från '97, bör vara samma grejjor rakt igenom så vitt jag vet.
Problemet är ju eg. det att jag inte vet exakt vilka modifieringar som gjorts. Motorn är köpt beggad och gått i en banhojj ett gäng år.
Insugskanalerna är tydligt uppförstorade, dels enligt tidigare ägare, men framförallt syns det tydligt när jag jämför mot den andra motorn. Så har jag k&n luftfilter (i orginalbox) & slipon också då.
Torde vara orginal bestyckning ja, men igen, gammal väldigt påskruvad hoj, svårt att säga. Orginal skall vara 180 main enligt bok iaf, men är inte hundra på pilot nu, har handboken i garaget...

Med orginal (grovt räknat) på pilot skruven landar tomgångsvarv på runt 4.5k rpm, med ungefär hälften mindre utskruvat kommer jag ner var jag ligger nu, runt 1300.

Edit: Anledningen att jag funtar på en carbtune är att jag inte litar på mitt räknande av varv på skruven vidare bra i det trånga utrymmet.

Last edited:
Zx9r '94 med motor från '97, bör vara samma grejjor rakt igenom så vitt jag vet.
Problemet är ju eg. det att jag inte vet exakt vilka modifieringar som gjorts. Motorn är köpt beggad och gått i en banhojj ett gäng år.
Insugskanalerna är tydligt uppförstorade, dels enligt tidigare ägare, men framförallt syns det tydligt när jag jämför mot den andra motorn. Så har jag k&n luftfilter (i orginalbox) & slipon också då.
Torde vara orginal bestyckning ja, men igen, gammal väldigt påskruvad hoj, svårt att säga. Orginal skall vara 180 main enligt bok iaf, men är inte hundra på pilot nu, har handboken i garaget...

Med orginal (grovt räknat) på pilot skruven landar tomgångsvarv på runt 4.5k rpm, med ungefär hälften mindre utskruvat kommer jag ner var jag ligger nu, runt 1300.

Edit: Anledningen att jag funtar på en carbtune är att jag inte litar på mitt räknande av varv på skruven vidare bra i det trånga utrymmet.

Men carb tune mojängen hjälper inte för taskig jystering på skruvarna.

Men carb tune mojängen hjälper inte för taskig jystering på skruvarna.

Ajsi, det är alltså endast spjällen man får en fingervisning av med sådana mojjänger?

Med andra ord är det att montera isär så man får utrymme att justera skruvarna mer precist så man får alla lika och prova sig fram till vettig tomgång, och sedan "plug chop" som gäller?

Orginal verkar ju som sagt inte vara att vettigt alternativ. (4.5k rpm tomgång skall det la inte va?)

Kanske skall tillägga att tomgångsskruven är i botten också.

Begreppsoreda?
Pilot jet = lågfartsmunstycke
Main jet = huvudmunstycke
"Nålarna"? = jet needle
Pilot screw = blandskruv
Throttle stop screw = tomgångsskruv

Du hade en verkstadshandbok, inte sant? Kolla spec på pilot screw, ställ in som handboken säger. Typ 1, 1,5, 2 varv ut, lika på alla. Sen startar du och låter den gå varm. Sen börjar du ratta på tomgångsskruven tills den lägger sig på en bra tomgång, typ 11-12krpm. Vill den inte lira då kan man börja grunna på om det är nåt problem nånstans. Återrapportera.

Insugskanalerna är tydligt uppförstorade, dels enligt tidigare ägare, men framförallt syns det tydligt när jag jämför mot den andra motorn. ..
Stämmer detta så är det någon okunnig som har varit där och filat, de ska förminskas för att få en effektökning..

Begreppsoreda?
Pilot jet = lågfartsmunstycke
Main jet = huvudmunstycke
"Nålarna"? = jet needle
Pilot screw = blandskruv
Throttle stop screw = tomgångsskruv

Du hade en verkstadshandbok, inte sant? Kolla spec på pilot screw, ställ in som handboken säger. Typ 1, 1,5, 2 varv ut, lika på alla. Sen startar du och låter den gå varm. Sen börjar du ratta på tomgångsskruven tills den lägger sig på en bra tomgång, typ 11-12krpm. Vill den inte lira då kan man börja grunna på om det är nåt problem nånstans. Återrapportera.

Jes, är Det jag är inne på just nu.
Tomgångsskruven rör ej spjället vid 5000rpm tomgång med orginal inställt. Så det kommer måsta pillas på.
Har gjort lite nogrannare och känn som jag är nått på spåren iaf.
Dock åker jag på att byta vattenpump innan jag kan fortsätta med föggarna nu. Fint med dubletter ibland.

Hmm, har pulat lite till, men inte uppnått mycket.

Pratade med en lokal verkstad och enligt dem så skall rimligtvis tomgången gå ned då blandskruven skruvas ur då den bör få mer soppa genom lågfartsmunstycke.
Däremot beter sig min mer eller mindre tvärt om, vid orginal har den jävligt hög tomgång och vill inte tappa varv efter gaspådrag, skruvar man ur mer rusar det satan å tappar inte varv alls efter man släppt (gasar man upp till 10k rpm stannar den där) skruvar man i längre än orginal börjar man få ner lite.
Då undrar jag om det beror på att munstycke är allt för jävla litet, och man helt enkelt svälter den till så lite soppa att den inte tänder och kan gå högre när man skruvar ner?
:va

Hmm, har pulat lite till, men inte uppnått mycket.

Pratade med en lokal verkstad och enligt dem så skall rimligtvis tomgången gå ned då blandskruven skruvas ur då den bör få mer soppa genom lågfartsmunstycke.
Däremot beter sig min mer eller mindre tvärt om, vid orginal har den jävligt hög tomgång och vill inte tappa varv efter gaspådrag, skruvar man ur mer rusar det satan å tappar inte varv alls efter man släppt (gasar man upp till 10k rpm stannar den där) skruvar man i längre än orginal börjar man få ner lite.
Då undrar jag om det beror på att munstycke är allt för jävla litet, och man helt enkelt svälter den till så lite soppa att den inte tänder och kan gå högre när man skruvar ner?
:va

Rusar motorn efter gaspådrag är det något annat fel än munstyckena.

En isärplockning och tvätt av förgasarna, och sen gick det bra att justera in den på skruvarna! :yoparty

Det var ju tur det för det du skrev var så virrigt att det hade varit begripligare om du inte skrivit alls :D så som du skrev kände jag mig idag när jag justerade mina förgasare kan jag tillägga. Fast dom e för nya för att tvätta.. gött att det löste sig!

Det var ju tur det för det du skrev var så virrigt att det hade varit begripligare om du inte skrivit alls :D så som du skrev kände jag mig idag när jag justerade mina förgasare kan jag tillägga. Fast dom e för nya för att tvätta.. gött att det löste sig!

Hahah, jag får ju skylla på att jag är finne. :crash

(Iofs är svenska mitt modersmål och jag kan inte ett ord finska, men det kan vi gott sticka under stol med, bara för att jag skall ha något att försvara mig med....)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort