Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
SMC har lagt en förklaring till sin "kampanj" om Extremt beteende.

Det är högst intressant att notera att extremt beteende handlar om statistiken bakom de som dör på MC. De flesta kör med droger i kroppen, äger inte hojen, eller har inte ens MC-körkort.

Läs hela artikeln här som Maria Nordqvist står bakom:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Det viktigaste att notera i artikeln är statistiken, som är orsaken till att ämnet Extremt beteende tas upp från början. Visar den här direkt i tråden:

Ne12RVTk985L61QBHho9.png

Jag har stängt den tidigare tråden för att få en mer nyanserad diskussion runt ämnet extremt beteende som är mycket viktigt att förmedla ut till alla som kör MC.

Låt diskussionen börja!

Vad är extremt beteende?

Majoriteten av motorcyklisterna är trafiksäkerhetsmedvetna trafikanter. Man tar inte onödiga risker och man njuter av att köra motorcykel. Det finns dock några faktorer som återkommer gång på gång i dödsolyckor bland motorcyklister. SMC har valt att kalla faktorerna extremt beteende. Deras andel av dödsolyckorna ökar, samtidigt som antalet MC-olyckor sjunker. Det handlar om en grupp som är svår att nå och påverka med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder.

Vilka är faktorerna?

Olovlig körning: MC-föraren har inget körkort, har aldrig genomgått körkortsutbildning och har därför inte den kunskap som krävs för att köra motorcykel. Inom den här gruppen är de andra tre extrema beteendena överrepresenterade. De äger sällan motorcykeln de kör ihjäl sig på. Hojen är ofta oregistrerad, avställd och oförsäkrad. En femtedel av förarna i denna grupp hade inte heller hjälm när man körde ihjäl sig. 60% var berusade och/eller påverkade av droger. Gruppens andel är 26 % av alla omkomna MC-förare 2005-2011.

Körning i påverkat tillstånd: MC-föraren är påverkad av alkohol, narkotika och läkemedel som påverkar körningen negativt. Antalet MC-förare som är både berusade av alkohol och droger när man omkommer ökar stadigt. Gruppens andel är 26% av alla omkomna 2005-2010.

Aggressiv körning: MC-föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter. Det handlar till exempel om bakhjulskörning, aggressiv körning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är okänd för SMC av alla omkomna. Men, eftersom SMC varje år får ta del av Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister vet vi att det finns flera fall varje år i denna grupp där en aggressiv körstil varit en bidragande orsak till dödsfallet.

Mycket hög hastighet: MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna.

popcorn_14849950.jpg

Föraren är ägaren: 32%

Så varför skapa en lag som jagar en minoritet av förbrytarna?

Hur tänkte du nu? Om 32% av de som omkommer äger fordonet så blir ju motsatsen att 68% inte är ägare till fordonet. En majoritet i min värld...

Extremt beteende utövas alltså oftast av den som inte äger motorcykeln.

Eller missade jag poängen med din post?

Föraren är ägaren: 32%

Så varför skapa en lag som jagar en minoritet av förbrytarna?

Last edited:
Hur tänkte du nu? Om 32% av de som omkommer äger fordonet så blir ju motsatsen att 68% inte är ägare till fordonet. En majoritet i min värld...

Extremt beteende utövas alltså oftast av den som inte äger motorcykeln.

Lag om beslagtagande av fordon vid extremt beteende kommer knappast påverka de 68% som inte äger fordonet eller hur? Utan bara den minoritet som inte är tjyvar/pundare

Extremt beteende utövas alltså oftas av den som inte äger motorcykeln.

Utan att dyka på ord/siffror så uppfattade jag poängen som att de förändringar som SMC förespråkar för att komma åt en liten klick extrema förare kan komma att påverka en stor klick normala förare...

Ja nu förstår jag hur du menar.

Om det blir så att man beslagtar fordonet även när inte registrerad ägare kör fordonet så finns det en uppenbar risk att det drabbar den oskyldige. Point.

Ett trubbigt instrument, men initiativet är intressant. Hur fasiken ska man få bukt med de som ger oss andra dåligt rykte samt skapar en farlig trafiksituation?

Att beslagta fordonet kanske inte är en så dum idé ändå? Hur många yngre supersportförare skriver fordonet på någon annan av försäkringsskäl men är den egentliga brukaren och den ansvarslöse föraren?

Tjyvar och pundare är en annan sak - då ska ju fordonet lämnas tillbaka efter en stöld.

Lag om beslagtagande av fordon vid extremt beteende kommer knappast påverka de 68% som inte äger fordonet eller hur? Utan bara den minoritet som inte är tjyvar/pundare

Tycker det inte behövs införas en sådan lag. Idioter finns det alltid och de kommer köra ihjäl sig dIReCt! som vi kan se i statistiken. Däremot tror jag att en sån här lag, istället för att hindra folk på fyllan köra utan hjälm inför sina polare på en fest kommer drabba vanliga medlemmar här på Sporthoj. Människor som tar hand om sin maskin, har den helförsäkrad men ändå gillar att gasa, avnjuta bandagar, göra lite burnouts och köra lite bakhjul.

Det är min åsikt, bara för att det finns en lag i boken kommer knappast personer skita i att köra MC. Antalet dödsfall går inte ner för att man ändrar lagen och skulle det vara så att tjyvar och pundare snor hojen blir den ju automatiskt beslagtagen ändå.

Förstår ni min logik? :va

Är bara att sluta köra snart och satsa på en 330. :)
Förstår det dom vill uppnå! Men tycker fortfarande att det är väldigt tandlöst med risk för att tredje part ska bli drabbade. :crash

Jag tycker det saknas en kolumn i listan dödslyckor MED mc-kort.
Då skulle det vara mycket lättare att se mönstren.

En sak går i alla fall redan att utläsa,
skall man köra supersport skall man göra det
utan kort, 1 procentenhet lägre risk att dö! :fakta

:hej

/e

Jag har länge hoppats på ett sådant aktivt ställningstagande mot alla former av extrem körning (sånt som möjligen hör hemma inom ramen för tävlings- eller uppvisningsverksamhet) men bättre sent än aldrig!
Den tydliga kopplingen till allvarliga olyckor borde ta udden ur dem som tjafsat och ansett SMC på något sätt förråda motorcyklisterna - jag tycker till 100% att de gör rätt nu även om t.ex. gränser för beslag gott kan diskuteras.
Och som Tina säger: Ofta kommer man nog åt den verklige ägaren om man plockar fordonet från den som kör.

Enligt definitionen har jag JÄVLIGT Extremt beteende nästan varje gång jag använder hojen .
Då ska man veta att jag är en 47-årig 4-barnsfar som jobbpendlar nästan dagligen och själv tycket att jag kör med riktigt goda marginaler .

M

Jag tycker det saknas en kolumn i listan dödslyckor MED mc-kort.
Då skulle det vara mycket lättare att se mönstren.

Subtrahera antalet döda utan mc-körkort (kolumnen till vänster) från totala antalet dödsolyckor (kolumnen till höger) så får du väl fram den siffran?

Ska samma definition appliceras på bilar?
Men jag tror inte det här gör något bättre. Om den generelle motorcyklisten misstänker att hans hoj kommer bli stulen av staten kommer han aldrig att stanna för blåljus.

Last edited:
Subtrahera antalet döda utan mc-körkort (kolumnen till vänster) från totala antalet dödsolyckor (kolumnen till höger) så får du väl fram den siffran?

Första raden med antal funkar så.
Possenten är lite mer komplicerad eftersom de är procent på procent av toppraden.

Borde som sagt varit 3 kolumner, delsumma 1, 2 samt totalen längst till höger.
Plus kanske ett mer pedagogiskt upplägg på resten. Jag ser inte alla samband
klart trots att jag är mattenörd och har grümmetjocka glasögon.
flaskbotten.jpg

:hej

/e

Är bara att konstatera att jag är tydligen en extremåkare då med tanke på hastighetsöverträdelse. Är bara att fläska på mer så de ej hinner ifatt.
539494_397892513615133_1131461157_n.jpg

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...