Mr. Dante
MaChInE hEaD
ambulans skrev:tagit ur smc tidningen i dag...
Hmm förbjud R1

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ambulans skrev:tagit ur smc tidningen i dag...
benkar skrev:Högst personlig teori som säkert haltar på någon punkt, men skillnaden mellan 1991 och 2002, och inte bara angående personskador, utan olyckor/ökade kostnader som jag ser det:
1991 var det färre som köpte en "värstinghoj" som första hoj, eller ens som andra hoj. Man började lite mer mjäkigt och bytte upp sig allt eftersom åren gick. Till stor del en ekonomisk fråga, åtminstone för mig.
1991 var det färre som showade på bakhjul och stoppies osv
1991 var det nästan svårt att fylla upp platserna till en banåkning, betydligt färre som körde på bana då, och mestadels klubbar som hyrde och hade diciplinerade åkningar.
1991 Var även då relativt dyrt att försäkra en klass 7 -hoj som 25-åring, många som körde med trafik eller halvförsäkring och istället hade kraschkåpor. 1992 var jag 28 år, hade full bonus, zon 1, körde en Kawa GPX750R (klass 6) och fick betala runt 5.000 kr för en årsförsäkring hos Holmia. Upplever att försäkringarna var som billigast i mitten av 90-talet då olyckorna även var få.
1991 var vi relativt få som körde hoj. Efter "boomen" i början på 80-talet (Då det var supermånga som körde ihjäl sig) så var det lite ute med hojåka, och majoriteten hade minst några års körning bakom sig.
1991, hojarna hade sämre väghållning, var långsammare, så jag gissar att en olycka kanske inte fick riktigt lika grymma konsekvenser som nu, då det faktiskt går fortare i km/h räknat. Är även en mer hektisk trafikmiljö nu än då, mer bilar på vägarna även på småvägar, samt att vägunderhållet släpat efter, kan kanske vara en förklaring kring personolyckorna?
Men... även 1991 kraschades det, och det skenförsäkrades, dock inte i närheten av samma omfattning som nu. Så det är väl en kombination av många små förändringar som gjort att försäkringarna rusat iväg så hysteriskt sista 3 åren...![]()
/B
oFFkeFF skrev:Jo, det är väl det som hänt
Frågan är vad man gör för att vända det..
Har skrivit det innan, tycker inte att man ska få skaffa en värstinghoj som första cykel, oavsett hur gammal man är.
Att man som i england får åka runt på en "moppe" med ett stort L på, till man visat att man kan köra en sådan cykel godtagbart.
MrGooFy skrev:Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
Det enda sättet att komma tilrätta med försäkringarna är att stoppa skenförsäkringarna, och det enda sättet att stoppa skenförsäkringarna är att man helt enkelt inte får låna ut hojen.
Alltså, kör någon annan person din hoj och vurpar så gäller bara trafikförsäkringen och den ska ha en ruskigt hög självrisk i så fall.
Chris Ash skrev:Att skjuta över målet...
Hur irriterande det än är med skenförsäkringarna så tror jag att de är en piss i Mississippi. Hur man än vrider och vänder på det så är personskadorna alltid oerhört mycket mer bidragande till höga kostnader än något annat.
McB skrev:Jo, men höga kostnader kan finansieras genom att folk betalar den premie de ska göra.
Chris Ash skrev:Jo men du har fortfarande lika höga kostnader...
Jag försvarar inte skenförsäkrare men jag tror inte de har så stor del i det hela faktiskt.
Chris Ash skrev:Att skjuta över målet...
Hur irriterande det än är med skenförsäkringarna så tror jag att de är en piss i Mississippi. Hur man än vrider och vänder på det så är personskadorna alltid oerhört mycket mer bidragande till höga kostnader än något annat.
MrGooFy skrev:Jo det är nog sant iofs. Hmm jag vet inte hur man ska kunna fixa det, ett sätt vore ju att fölrbjuda klass 7 hojar för yngre förare. Men det är ju lite att bita sig själv i svansen, jag är ju trors allt bara 23 själv.
MrGooFy skrev:Jo det är nog sant iofs. Hmm jag vet inte hur man ska kunna fixa det, ett sätt vore ju att fölrbjuda klass 7 hojar för yngre förare. Men det är ju lite att bita sig själv i svansen, jag är ju trors allt bara 23 själv.
Garpe skrev:Visst ska man itne skenförsäkra, men jag kommer ju betala dubbelt upp vad du gör som inte skenförsäkrar.... Visst har du 2 år till på hoj men tänker inte betala 10 ggr mer än dej för d...
Skulle ja få en premie som du skulle ja heller inte skenförsäkra...
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |