förklaring av trygg hansa

Benkar

Jo, det är väl det som hänt :(
Frågan är vad man gör för att vända det..
Har skrivit det innan, tycker inte att man ska få skaffa en värstinghoj som första cykel, oavsett hur gammal man är.
Att man som i england får åka runt på en "moppe" med ett stort L på, till man visat att man kan köra en sådan cykel godtagbart.

benkar skrev:
Högst personlig teori som säkert haltar på någon punkt, men skillnaden mellan 1991 och 2002, och inte bara angående personskador, utan olyckor/ökade kostnader som jag ser det:

1991 var det färre som köpte en "värstinghoj" som första hoj, eller ens som andra hoj. Man började lite mer mjäkigt och bytte upp sig allt eftersom åren gick. Till stor del en ekonomisk fråga, åtminstone för mig.

1991 var det färre som showade på bakhjul och stoppies osv

1991 var det nästan svårt att fylla upp platserna till en banåkning, betydligt färre som körde på bana då, och mestadels klubbar som hyrde och hade diciplinerade åkningar.

1991 Var även då relativt dyrt att försäkra en klass 7 -hoj som 25-åring, många som körde med trafik eller halvförsäkring och istället hade kraschkåpor. 1992 var jag 28 år, hade full bonus, zon 1, körde en Kawa GPX750R (klass 6) och fick betala runt 5.000 kr för en årsförsäkring hos Holmia. Upplever att försäkringarna var som billigast i mitten av 90-talet då olyckorna även var få.

1991 var vi relativt få som körde hoj. Efter "boomen" i början på 80-talet (Då det var supermånga som körde ihjäl sig) så var det lite ute med hojåka, och majoriteten hade minst några års körning bakom sig.

1991, hojarna hade sämre väghållning, var långsammare, så jag gissar att en olycka kanske inte fick riktigt lika grymma konsekvenser som nu, då det faktiskt går fortare i km/h räknat. Är även en mer hektisk trafikmiljö nu än då, mer bilar på vägarna även på småvägar, samt att vägunderhållet släpat efter, kan kanske vara en förklaring kring personolyckorna?

Men... även 1991 kraschades det, och det skenförsäkrades, dock inte i närheten av samma omfattning som nu. Så det är väl en kombination av många små förändringar som gjort att försäkringarna rusat iväg så hysteriskt sista 3 åren... :(

/B

Med en GSXR1100 eller FZR1000 fick man inte tankslappers för att man körde på några gruskorn. De nyare hojarna är jävligt hysteriska i chassit och det glömmer många bort då de endast snackar motoreffekt.

Re: Benkar

oFFkeFF skrev:
Jo, det är väl det som hänt :(
Frågan är vad man gör för att vända det..
Har skrivit det innan, tycker inte att man ska få skaffa en värstinghoj som första cykel, oavsett hur gammal man är.
Att man som i england får åka runt på en "moppe" med ett stort L på, till man visat att man kan köra en sådan cykel godtagbart.

Fanns ju innan Forumkraschen en del läsvärda trådar med ideer och förslag, synd att dom är borta, och FÖK Johan tycks lysa med sin frånvaro. Men jag antar att dom flesta är överens om att sporthojåkarna måste bli bättre att hålla sig på hjulen. Fortsätter det kraschas och premierna går upp i samma takt som idag, så blir det snart ekonomiskt sett omöjligt försäkra en klass 7 hoj :(

Sedan är ju frågan var det kraschas, är det vid vanlig landsvägskörning, eller är det på bana och/eller i samband med stunt och lek? Får kanske slänga upp en poll om det...

/B

Jag har sagt det förut och jag säger det igen.

Det enda sättet att komma tilrätta med försäkringarna är att stoppa skenförsäkringarna, och det enda sättet att stoppa skenförsäkringarna är att man helt enkelt inte får låna ut hojen.

Alltså, kör någon annan person din hoj och vurpar så gäller bara trafikförsäkringen och den ska ha en ruskigt hög självrisk i så fall.

MrGooFy skrev:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen.

Det enda sättet att komma tilrätta med försäkringarna är att stoppa skenförsäkringarna, och det enda sättet att stoppa skenförsäkringarna är att man helt enkelt inte får låna ut hojen.

Alltså, kör någon annan person din hoj och vurpar så gäller bara trafikförsäkringen och den ska ha en ruskigt hög självrisk i så fall.

Att skjuta över målet...

Hur irriterande det än är med skenförsäkringarna så tror jag att de är en piss i Mississippi. Hur man än vrider och vänder på det så är personskadorna alltid oerhört mycket mer bidragande till höga kostnader än något annat.

Chris Ash skrev:
Att skjuta över målet...

Hur irriterande det än är med skenförsäkringarna så tror jag att de är en piss i Mississippi. Hur man än vrider och vänder på det så är personskadorna alltid oerhört mycket mer bidragande till höga kostnader än något annat.

Jo, men höga kostnader kan finansieras genom att folk betalar den premie de ska göra.

Tror att skenförsäkringar till viss del är bidragande. Men den största biten är att det smälls alldeles för mycket.
Även om alla klass7 hojar slantar in 30kkr om året täcker det ju inte klassens vurpor..

McB skrev:
Jo, men höga kostnader kan finansieras genom att folk betalar den premie de ska göra.

Jo men du har fortfarande lika höga kostnader...

Jag försvarar inte skenförsäkrare men jag tror inte de har så stor del i det hela faktiskt.

Chris Ash skrev:
Jo men du har fortfarande lika höga kostnader...

Jag försvarar inte skenförsäkrare men jag tror inte de har så stor del i det hela faktiskt.

Om de som idag har en väldigt låg premie och självrisk skulle få betala den rätta premien, som alltså skulle bli betydligt högre, så kanske de skulle tänka efter före de vurpar.

En tanke bara:
Det borde väl inte vara så svårt (iaf för bolagen) att skaffa sig en bild över exempelvis hur många 50-åriga damer i Pajala som äger ("kör") monsterhojar? Det borde inte vara så svårt att lukta sig fram till skenförsäkringar och på så sätt se hur pass utbrett det är, eller?

Chris Ash skrev:
Att skjuta över målet...

Jo det är nog sant iofs. Hmm jag vet inte hur man ska kunna fixa det, ett sätt vore ju att fölrbjuda klass 7 hojar för yngre förare. Men det är ju lite att bita sig själv i svansen, jag är ju trors allt bara 23 själv.

MrGooFy skrev:
Jo det är nog sant iofs. Hmm jag vet inte hur man ska kunna fixa det, ett sätt vore ju att fölrbjuda klass 7 hojar för yngre förare. Men det är ju lite att bita sig själv i svansen, jag är ju trors allt bara 23 själv.

Jag är yngre än dig men jag håller med. Att jag köpte en Kawa 900 till förra säsongen var nog inte det smartaste jag gjort.

Min försäkring höjdes med över 100% (Trygg Hansa)

Höj självriskerna så att man inte lämnar in motorcykeln om det inte är absolut nödvändigt*

*defenitionsfråga: Är det absolut nödvändigt att ta ut på försäkringen totalt uppskrapade kåpor även om mc:n är fullt funktionsduglig? Tycker inte jag i alla fall...

Ursäkta att jag är lite frånvarande, men nu när våren har kommit har antalet försäkringstrådar formligen exploderat (precis som förra året) jag hinnar alltså inte med...

Dessutom har jag snickrat en del på huset, samtidigt som jag har köpt en surroundanläggningen och den vill man ju pilla lite på...
;-)

Skönt att höra att man är saknad...

Visst har jag min lista kvar och visst debatterar jag med f-bolagen. Var bara lugna. Försäkringskommittén i SMC har blivit av med 1 kille så nu behöver vi förstärkning. Är det någon som har lust att jobba lite ideellt för oss sporthojsåkare?

/ Johan

VIll bara tacka JohanFök för sitt engagerande.

allt ä ju ganska logist, vi behöver inte stunta o köra på bakhjulen o göra stoppies i varenda korsning.sen om man ska köra fort som fasen vilket är jäkligt roligt så kan man väl göra det på bandagar.

Alltså jag tycker man ser så många som precis har införskaffat sig ett nytt A kort, det första en del gör är att försöka få upp hojen på bakhjulet. Blir lite trött på det.

Visst jag kan inte neka till att det är sköj som fasen, men jag tänker efter mer än två gånger sen jag blev påkörd o small i backen rejält. Vet hur ont det gör att syna asfalten.

Hoppas olycksstatistiken hålls nere i år.

Tolf

Varför börja med att bekämpa skenförsäkringarna när det absolut största problemet är att det krashas alldeles för mycket?
Jag har ingen aning om hur man skall få folk att hålla sig på hjulen men något måste göras...

Skenförsäkringar är bara en av de saker som f-bolagen kämpar med. Skenförsäkringar är ett stort problem för de som inte skenförsäkrar eftersom deras premier blir högre. Detta skapar en väldigt sur stämning hos de som är ärliga vilket gör att de också funderar på att skenförsäkra vilket skulle vara förödande för f-klass 7. Dessutom är det så att många nekas ersättning vid ev skada eftersom hojen är skenförsäkrad och eftersom det ibland framstår som om det är OK att skenförsäkra har vissa hojåkare både blivit skitsura och förvånade när de nekats ersättning.

Det är därför viktigt att gå ut med så mycket information man kan om detta så att det inte drabbar ovetande.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

MrGooFy skrev:

Visst ska man itne skenförsäkra, men jag kommer ju betala dubbelt upp vad du gör som inte skenförsäkrar.... Visst har du 2 år till på hoj men tänker inte betala 10 ggr mer än dej för d...
Skulle ja få en premie som du skulle ja heller inte skenförsäkra...

Garpe skrev:
Visst ska man itne skenförsäkra, men jag kommer ju betala dubbelt upp vad du gör som inte skenförsäkrar.... Visst har du 2 år till på hoj men tänker inte betala 10 ggr mer än dej för d...
Skulle ja få en premie som du skulle ja heller inte skenförsäkra...

Sant, det är iofs ganska så lätt att prata om skenförsäkringar när jag får en bra premie själv. Men om jag hadde bott i gbg eller något liknande så är jag ganska säker på att jag inte hadde haft en R1:a

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT