Förklara skillnad: Ktm 625, 640 och 660

Ett bra tips är att försöka prova båda modellerna.Hadde xtx innan som jag sålde & kör nu ktm 640.Xtx e lätt överlägsen vad gäller komfort o vibrationer.Ktm´n har givetvis lite bättre busfaktor,,men xtx går alldeles förträffligt att slanga med så så jaevla slö e den inte(om man nu inte ska banköra eller rajsa med den).Så mitt tips e som sagt försök pröva prova båda.

1000mila intervall på xtx (efter 100mila vill säga)
:tummenupp för xtx som brukshoj på gatan

Tror de lutar åt en XT eftersom jag vill kunna köra mkt o ibland länge...oljebyterna kommer ja inte o snåla med även om det är långa service intervaller...något jag stör mej på är ju att xt är dyra att trimma...ska man då ha effektsystem me filter o powercommander så hamnar de på runt 15 000 kr för ca 8 hk...

Har själv en 640 och brossan en xtx. fattar inte varför du skall köpa en xt? som razor skrev så har den en torrvikt någonstans runt 170kg och 640 150. brossan har leovince helsystem till sin vilket kanske ger en del extra hk men den är bra mycket tyngre än 640. skulle nästan vilja säga ( nu kommer alla 660-ägare hoppa på mig ) att viktskilnaden upplevs större mellan 640 och xt än mellan 640 och 660. och effekten med!

Har själv en 640 och brossan en xtx. fattar inte varför du skall köpa en xt? som razor skrev så har den en torrvikt någonstans runt 170kg och 640 150. brossan har leovince helsystem till sin vilket kanske ger en del extra hk men den är bra mycket tyngre än 640. skulle nästan vilja säga ( nu kommer alla 660-ägare hoppa på mig ) att viktskilnaden upplevs större mellan 640 och xt än mellan 640 och 660. och effekten med!

Nja, tror faktiskt du har lite rätt i det du säger :)
Men som sagt så är ju inte hk och vikt av största betydelse för alla. Inte för mig heller som har en sk buss :) Busfaktorn är dock lite större på nuvarade maskinen, men den har ju vissa nackdelar med. Men som många andra säger vore väl det bästa om du kunde testa modellerna och sedan avgöra.

Hjälp mej nu grabbar....
Ska köpa motard och det står mellan Yamaha XT660X och KTM LC4.
Vill ha en med humana service intervaller, någorlunga bekväm för all sorts körning, dock inte bana. samt prisvärd.
Så förklara skillnaden mellan KTM 625, 640 och 660.
Varför ogillas 640...
hur många hästar ligger dom på ?

Vad är det du är ute efter med ditt mc körande då? Bara busa? Eller pendla lite och busa?Jag valde 640ín eftersom jag tycker det var en bra kompromiss för mig, pedlar lite med den, kan busa med den om man vill. Så var det min första hoj med. Ville ha en 660, men tänkte att det är kanske bäst att börja med en 640! Lycak till! :)

Alla hojar blir slöa efter ett tag.

Sen så är väll Yamahan betydligt biligare i inköp? Låter som du ska ha Yamaha 660 eller KTM 640.

jag kommer köra 95% asfalt...men vill ha möjligheten o dra ut på grusvägar.
vill ha möjligheten till bus även om det inte kommer ske allt för ofta.
kunna bruka den innom stan lika väl som längre sträckor... ofta kunna köra 10 mils rundor "bekvämt".
har haft en caféracer och en husaberg. racern var helt ok men saknade naturen... husan var rolig på grus...jobbig i stan o på vägen och service intervallerna var inget att hurra för !

jag kommer köra 95% asfalt...men vill ha möjligheten o dra ut på grusvägar.
vill ha möjligheten till bus även om det inte kommer ske allt för ofta.
kunna bruka den innom stan lika väl som längre sträckor... ofta kunna köra 10 mils rundor "bekvämt".
har haft en caféracer och en husaberg. racern var helt ok men saknade naturen... husan var rolig på grus...jobbig i stan o på vägen och service intervallerna var inget att hurra för !

tycker det låter som en 640 för din del. tror du kommer bli mer nöjd med den. inget större fel på xtx ´men känns att den är väldigt tung:huvet

Ni får rätta mig om jag har fel, men är d inte så att 640 och xt600x är reggade för 2 passagerare och de andra för en? Nåt att ta med i bedömningen isf om du har/vill ha :tuttar

De är väl olika pulver o motorerna :fakta hur långt är ett snöre?? (ett standarduttryck på sporthoj) :tuttar

Ni får rätta mig om jag har fel, men är d inte så att 640 och xt600x är reggade för 2 passagerare och de andra för en? Nåt att ta med i bedömningen isf om du har/vill ha :tuttar

Mmm två pass?? :va
Du menar 1 pass eller hur då förare alltid är inräknad! :D

De är väl olika pulver o motorerna :fakta hur långt är ett snöre?? (ett standarduttryck på sporthoj) :tuttar

:confused: olika motorer?

Last edited:
Hejsan, jag har en 640 -01 Motard. Måste bara säga att den är jäkligt allround, kör bana med den. Inte bäst men det går (har kört om husabergare).
Har åkt på sem till norge med den (ont i arslet men det funkar).

Har kört snart 2000 HÅRDA mil med den och har bara servat, inte bytt någonting.
Köpte den ny, körde in den i tio mil sen orkade jag inte mer.

Ha det :tummenupp

Ingen har nämt Yammans Insprut. Större tank, och elektonisk insprutning är skönt! Hade XT förra säsongen, nu 625. Saknar yamman när man åker till jobbet, när man bara cruisar lr ska parkera på glasskiosken. (Tjejjer tycker Xtn e snyggare ;) ) Sadeln år hästlängder skönare än 625/660, även 640.
Det går att slanga med Xt. Den är mkt rolig, MEN KTM maskinerna ger mer på hjulet, är smidigare.

Jag valde nu bort komfort, för högre busfaktor.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul