Förklara följande

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Vad är en svensk juridisk person som är en ideell förening och bedriver allmännyttig verksamhet?

Var inte dryga och kopiera texten som svar. Bannas direkt :näsblod ;)

Jag funderade på en ide och jag fick det som svar iaf. Att personen som startar det måste vara en juridisk person? Vad menar dom?
Ideell forening? Vad är det? Egentligen... Allmännyttig förstår jag, det är det oxå det jag planerar på att göra. På sätt o vis.

Någon här som är konsult eller nått som kan lagstiftningar och sådant. Får gärna ta det privat om det krävs. Samt min ide, om jag berättar den skall hållas hemlig. Men det gynnar alla! Och mig såklart oxå, men mest av allt alla andra.

En juridisk person behöver inte vara en fysisk person utan kan vara bolaget i sig.
Alltså, ett bolag som har juridisk befogenhet och bedriver allmännyttig verksamhet

Okej, så det betyder att affärsiden jag har kräver att jag registrerar en ideell förening vars syfte är att gynna allmänheten. Det i sig är vad jag vill.

Men vem kan starta en ideell verksamhet? Nån som kan förklara hur man gör? Jag kan säkert söka på nätet själv, men nån här som vet kan ju förklara om de t.ex har lite erfaenhet.

Har du nån idé som du vill tjäna pengar på så starta en enskild firma, det enda du behöver är F-skatt. Sen är det "bara" dra igång... Du behöver inte ens registera bolaget om du inte vill skydda namnet (i ditt län).

En juridisk person är inte en privatperson, utan när du som privatperson tex startar ett aktiebolag så blir bolaget en juridisk person.

Swedie skrev:
Okej, så det betyder att affärsiden jag har kräver att jag registrerar en ideell förening vars syfte är att gynna allmänheten. Det i sig är vad jag vill.
Jag anar att du vill driva någon form av verksamhet som ideell förening för att slippa skatt och andra läskigheter. Det fungerar bara om verksamhetens kommersiella aktiviteter inte är varaktiga, och om ingen specifik person får ekonomisk fördel av verksamheten. Ska rota lite och se om jag hittar brevet jag fick när jag kontaktade Skatteverket i just det här ärendet.

/geek

Juridisk person = Icke fysisk person, tex aktiebolag. Ett AB behandlas som en person och kan äga fastigheter och ha skulder men är inte en mäniska. Förenklat: aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening.

Ideell förening= Genom ideell verksamhet främja sina medlemmars intressen utan ekonomiska intressen. Ev vinst ska användas inom föreningen.

Allmännyttig verksamhet= Verkar enbart och omedelbart för allmän fördel i materiell, andlig, sedlig eller samhällelig bemärkelse och dess verksamhet inte enbart gäller begränsade personkategorier. Får inte heller gynna samfundet ekonomiskt.

Grovt tillyxat; Ett företag kan starta en ideell verksamhet, (en idrottsförening eller politisk lobbygrupp), för att få bygga en motionsslinga. Motionsslingan ska vara öppen för allmänheten och ev vinst ska tillbaka till föreningen för att exempelvis driva anläggningen.

Bra nog?

Swedie skrev:
Att personen som startar det måste vara en juridisk person? Vad menar dom?
Får inte vara privatperson eller enskild firma.

Last edited:
Swedie skrev:

Men vem kan starta en ideell verksamhet? Nån som kan förklara hur man gör? Jag kan säkert söka på nätet själv, men nån här som vet kan ju förklara om de t.ex har lite erfaenhet.

Alla kan starta en förening. Du kontaktar prv där sköter man alla sånna saker www.prv.se En ideel förening ska drivas utan vinstsyfte. svar å juridisk person har du ju redan fått :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg