Förklara begreppen med kedjor/drev? 530, 520 osv

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Skulle stoppa dit ett framdrev med en kugg mindre (vänster på bilden). Drevet jag fick verkar ha smalare tänder? Gummit på sidorna på orginal drevet ska göra det tystare för den som undrar.

16_sprocket.jpg


Tar jag mitt originaldrev passar det prefekt i kedjan och glappar inget i sidled. Det nya drevet som jag misstänker är för en smalare kedja glappar i sidled i kedjan.

Jag tror att det är en 530 kedja på min hoj och det billiga piratdrevet jag köpte är för nått klenare. Kan man mäta kedjan eller hur vet man vilken typ det är?

Förklara begreppen med kedjor/drev? 530, 520 osv
 
Last edited:
WestW skrev:
Skulle stoppa dit ett framdrev med en kugg mindre. Drevet jag fick verkar ha smalare tänder?

Tar jag mitt originaldrev passar det prefekt i kedjan och glappar inget i sidled. Det nya drevet som jag misstänker är för en smalare kedja glappar i sidled i kedjan.

Jag tror att det är en 530 kedja på min hoj och det billiga piratdrevet jag köpte är för nått klenare. Kan man mäta kedjan eller hur vet man vilken typ det är?

Förklara begreppen med kedjor/drev? 530, 520 osv

520 5/8" delning och 1/4" bredd
525 5/8" delning och 5/16" bredd
530 5/8" delning och 3/8" bredd
532 5/8" delning och 3/8" bredd men med ca 1mm grövre rullar
 
UrbanTiger skrev:
Satan vad logiskt :gnissla
1a siffran längd i 1/8 tum, nästa 2 siffror minsta bredd i 1/80 tum; logiskt.
Men 532 och 524, inte speciellt logiskt.

'US/GB is going metric, inch by inch'

Fast kW är ovant.
/u
 
Last edited:
Tack för infon :tummenupp
och vad blir allt det där i millimeter/cm så man kan mäta?

Vad är slutsatsen ang mitt drev då?
Att jag fått ett drev som är gjort för en smalare kedja?
 
logiskt??

Instämmer med Hr. Valfett, LOGIK!

Kanske är lite OT men borde det inte vara bättre med ett större drev bak istället?

Tar man bort ett kugg fram blir det inte många små kuggar som det ska slitas på. Lägger man in ett par extra bak borde det ge upphov till mindre slitage och kanske ökad livslängd på hela paketet?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Dr. B.
 
Dr BODOL skrev:
Instämmer med Hr. Valfett, LOGIK!

Kanske är lite OT men borde det inte vara bättre med ett större drev bak istället?

Tar man bort ett kugg fram blir det inte många små kuggar som det ska slitas på. Lägger man in ett par extra bak borde det ge upphov till mindre slitage och kanske ökad livslängd på hela paketet?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Dr. B.

Du har cykeln hemma i garaget. :tungan

Fördelen med att byta fram för mig är att det är billigt. Ett bakdrev kostar ett par gånger mer än ett framdrev. När det är dags för ett nytt drivpaket köper jag större bakdrev men inte nu.
 
1 tum = 25.4 mm
1/8 = 3.18
1/16 = 1.59

Innerbredden är ett minimimått; kedjan kan vara något bredare än beteckningen visar.
/u
 
Vågar inte gissa från en bild så där. Ta ett skjutmått och mät alla drev (bak oxå) och kedjan. Åtminstone mina mått har tumskala oxå.
/u
 
Dr BODOL skrev:
Kanske är lite OT men borde det inte vara bättre med ett större drev bak istället?

Kedjan måste räcka också. Jag fick precis kedjan att räcka till RG:n med axeln längst fram i svingen. Wheeliehappy fick en ny innebörd...

/J
 
Hmm, jag har orginal drev till gsxr 1100-86 spritt nya(alltså 532 drev) min fråga är: går det att inhandla en 530 kedja och anväda dom dreven?
Varför jag frågar är att 532 är rätt mycket dyrare.
 
Dirtfighter skrev:
Hmm, jag har orginal drev till gsxr 1100-86 spritt nya(alltså 532 drev) min fråga är: går det att inhandla en 530 kedja och anväda dom dreven?
Varför jag frågar är att 532 är rätt mycket dyrare.

Nej det går inte
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top