Förhindra överslag på slangen?

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
Häromdagen var jag ute och wheela litegrann me min TT600. Vid ett tillfälle, när jag körde på 2:an så kom jag så pass lodrätt att jag var tvungen att ta ner benen och var till och med på väg att släppa hojjen. Alltså slog jag över, nästan. Jag vet inte vad jag gör för fel , men alltid när jag ligger i balansläget så känns det väldigt instabilt på något vis, känns som jag ska slå över jämt :3freak vilket jag nu var nära att göra....

Har ni nåt tips till en nybörjare på slangen, som vill slippa vara rädd för att slå över varenda gång man är ute på och åker på bakhjulet?

Bakbroms, bakbroms och bakbroms. Även motorbroms men glöm för fan inte bakbromsen!
Jag missade bakbromsen med foten i vintras på en lång raka på isen, det slutade i ett hårt överslag och ryggont :(

Be nån fota eller filma när du tränar.... upplevde samma sak med ktm:n men när jag såg på bilder från körning var jag precis vid balanspunkten då jag var på väg att hoppa av hojen!

Duger iofs fortfarande inte till att slanga långt och stabilt!

vmax500 skrev:
2126260

Har ni nåt tips till en nybörjare på slangen, som vill slippa vara rädd för att slå över varenda gång man är ute på och åker på bakhjulet?

Som nån annan sa filma eller fota för o se om du verkligen e så högt upp som du tror,jag e inte nån expert men försök o sitt lite längre bak och ha lite rakare armar så behöver man inte köra i 12 o clockläge för att köra en bit på slangen.Har själv fått dom tipsen o dom har hjälpt mej ,,övat sen i början på mars.Se mitt resultat om du vill.Lycka till o ta det lugnt.

LÄNK:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7467612928927916957&q=ktm&pl=true

TRX85r skrev:
2126942 Som nån annan sa filma eller fota för o se om du verkligen e så högt upp som du tror,jag e inte nån expert men försök o sitt lite längre bak och ha lite rakare armar så behöver man inte köra i 12 o clockläge för att köra en bit på slangen.Har själv fått dom tipsen o dom har hjälpt mej ,,övat sen i början på mars.Se mitt resultat om du vill.Lycka till o ta det lugnt.

LÄNK:

Nice :tummenupp

Ser bra ut på ett par månaders träning... ska själv börja träna snart tänkte jag :)

TRX85r skrev:
övat sen i början på mars.

Har du aldrig kört på slangen innan eller menar du att du seriöst började öva i mars? När du tar upp den på ettan från stillastående, koppling eller gas/ryck? *nyfiken* Är själv totalt värdelös på slangen ;) Drevning?

TRX85r skrev:
2126942 Som nån annan sa filma eller fota för o se om du verkligen e så högt upp som du tror,jag e inte nån expert men försök o sitt lite längre bak och ha lite rakare armar så behöver man inte köra i 12 o clockläge för att köra en bit på slangen.Har själv fått dom tipsen o dom har hjälpt mej ,,övat sen i början på mars.Se mitt resultat om du vill.Lycka till o ta det lugnt.

LÄNK:

petar du i växlarna eller kopplar?

Jonasson skrev:
2127759 Har du aldrig kört på slangen innan eller menar du att du seriöst började öva i mars? När du tar upp den på ettan från stillastående, koppling eller gas/ryck? *nyfiken* Är själv totalt värdelös på slangen ;) Drevning?
Klart jag testa wheela på andra hojar men då har det vatt typ nåra meter.Men på denna så seriös övning från mars.Använder aldrig kopplingen vid slangning.Min 640 e orginal förutom ackraburkar och ombestyckad förgasare.

Krille-666 skrev:
2127847 petar du i växlarna eller kopplar?

Släpper gasen lite & petar i dom!!

Krille-666 skrev:
2128124 Är man inte mer pro om man använder kopplingen? :hihi eftersom ingen verkar göra det :tungan

Smaksak men varför slita på något som man inte behöver använda sig av? Jag har aldrig gillat att dra upp på slangen med hjälp av koppling, tycker gasa-släpp-gasa funkar bättre. Eller bara gasa nu när man kör husabergare.

Dee_cati skrev:
2128144 Smaksak men varför slita på något som man inte behöver använda sig av? Jag har aldrig gillat att dra upp på slangen med hjälp av koppling, tycker gasa-släpp-gasa funkar bättre. Eller bara gasa nu när man kör husabergare.

tänkte på när man växlar inte när man drar upp den :tummenupp

När det känns som om du ska slå över --> det är då du har hittat balansläget.
I alla fall när man ör nybörjare. Det som händer är att du inte längre måste accelerera för att wheela vilket blir en annorlunda kännsla mot en accelerations wheelie... Det var i alla fall m in erfarenhet.

Krille-666 skrev:
2128158 tänkte på när man växlar inte när man drar upp den :tummenupp

Jag använder aldrig kopplingen väl uppe på bakhjulet, jag tycker det lätt blir lite läskiga "ryck" då och gör istället ett litet avslag på gas och petar i nästa. Nu är jag inte bra på att köra bakhjulet, balansläget känns fortfarande som "slå-över-och-bryta-allt-i-kroppen-läget" men det blir bättre för varje gång jag försöker. Dock blev man lite spak efter ett överslag men man kommer tillbaka.
Ett tips är att hitta balansläget på de lägre växlarna och i låg fart, det gör ont att slå runt i +80km/h :död

Det känns riktigt äckligt när man ligger på 2an och är i balansläget :va

jag tror de känns bättre om jag kan växla till 3an, men hur fan ska jag göra det? Jag håller stenhårt i styret, inte en chans att jag kommer åt kopplingen, och jag vågar inte crossväxla :4skrika HUr ska jag göra?

vmax500 skrev:
2142421 Det känns riktigt äckligt när man ligger på 2an och är i balansläget :va

jag tror de känns bättre om jag kan växla till 3an, men hur fan ska jag göra det? Jag håller stenhårt i styret, inte en chans att jag kommer åt kopplingen, och jag vågar inte crossväxla :4skrika HUr ska jag göra?

träna

Själv har jag 2 fingrar på kopplingen så jag kan koppla.
Gillar inte att peta i växlarna utan koppling på slangen.

Så prova att bara ha 2 fingrar på kopplingen.
Kan du ju hålla i med resten.

Jag får ta och följa era råd :tungan ska ut å träna varenda kväll nu så snart jag fixat körkortet. Har min första lektion nu på torsdag. :brinnerup

Whoa var ute o övade lite idag :banana , stolt över min första wheelie bild (som jag inte får med i det här msg) :3freak

Haft hojen 2v, men nu går det att få upp den. Har inte tagit steget till balanspunkten ännu, men man känner att det är nära, måste börja med bakbroms snart.

Efter sommaren lär man kunna slanga ordentligt :rofl

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...