Förhandla med fb, inlösen eller ersättning?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag misstänker att det kommer kosta skjortan att återställa min favorithoj efter min lilla vurpa..
Men jag är inte jätteintresserad av att få den inlöst. Så, ni som råkat ut för liknande; går det att resonera med bolagen (i min trånga världsbild borde det funka men jag har ju inte testat..)

Eftersom verkstan endast använder sig av nya prylar samt har en hyggligt timlön springer det iväg rätt kvickt i rena pengar. När reparationskostnaden överstiger en viss del av värdet (ja, eller om det är hela) så får man istället marknadsmässiga värdet för hojen och bolaget behåller resterna. (Som gärna köps loss av verkstäder och sedermera reparerar dem, men det är en annan diskussion).

Om jag skulle få säg 50-65% av värdet minus självrisk i ersättning för skadorna(typ vad delar kostar) och sedan reparera den på egen hand, så spar fb några slantar samtidigt som jag får behålla hojen.

Är detta gångbart? Har någon bestridit den kostnadskalkyl verkstan gett till fb och begärt en möjlighet att få en annan uppgift av annan verkstad?

1. Jag vill behålla hojen, jag är inte så sugen på att köpa en ny och den jag har (eehm..) den tillverkas inte längre.

2. om jag gör jobbet och visar upp resultatet för fb, borde den fortfarande vara god nog för ersättning om skada skulle ske igen?

Sitta gipsad och leta delar på eBay är ju ett utmärkt tidsfördriv :hihi

Hjälp en skadad stackare, ge mig ljusning i tillvaron :brinnerup

Prata med bolaget först och förhandla med dom och se om ni kan komma fram till en lösning.

Oftast kan man få pengar och utföra reparationen själv osv.

Ja, lite så. Det ligger ju i deras intresse också om det så blir bara några tusenlappar billigare så borde de inte spotta i glaset (återigen, i min trånga världsbild...)

Om försäkringsbolaget gör ett inlösen, ska det inte gå att köpa den som privatperson, då det har varit förmånga fuskreparationer- enligt uppgift.

Jag har förhandlat med ett FB och fick pengar att reparera själv delar+rimlig arbetskostnad men då var det ett samlarfordon. Omöjligt är det nog inte även på en modern moppe.

Om försäkringsbolaget gör ett inlösen, ska det inte gå att köpa den som privatperson, då det har varit förmånga fuskreparationer- enligt uppgift.
Nä, det gäller ju att de inte löser in den, dvs jag har ju faktiskt ägarbeviset och så länge jag inte överlåter hojen till fb, kan de heller inte lösa den. Inte sant?

Jag har förhandlat med ett FB och fick pengar att reparera själv delar+rimlig arbetskostnad men då var det ett samlarfordon. Omöjligt är det nog inte även på en modern moppe.

Gott så, det låter som jag hoppas. Är ju ingen dussinhoj man har direkt, sist jag kolla finns det 4st av denna årsmodell i Sverige.. -får man nyfiket fråga om vilket bolag det var som var mån om sin kunds önskemål?

Ja, lite så. Det ligger ju i deras intresse också om det så blir bara några tusenlappar billigare så borde de inte spotta i glaset (återigen, i min trånga världsbild...)
Tyvärr är det så att FBs vinst är några % av omsättningen.
Dvs för att öka vinsten i en hårt konkurrensutsatt branch som F måste omsättningen öka. FB är med andra ord inte intresserade av billiga lösningar för på sikt ger billiga lösningar minskad omsättning och minskad vinst.
FB vill med andra ord ha många och dyra skador för då blir det högre premier=högre omsättning och mer i vinst.
Problemet är när skadorna är så dyra och så vanliga så "kunden" inte är beredd betala en rimlig premie för att täcka skador i förhållande till vad varan kostar. Har hört att FB vägrar "garantiförsäkra" iPhone. Pga av att iPhone går sönder lika lätt som färska ägg. Annars en vanlig produkt i elektronikhandeln att försöka sälja till en försäkring till köpet av mobil, TV, dator, hemmabio osv.

Jag har gjort det någon gång och en försäkringsgubbe sa uttryckligen åt mig att "vi kan ju inte lösa in din hoj om du inte vill". Sen har förhandlinagarna gått ur två olika perspektiv. Det ena har varit enligt principen först lösen av hojen till ett marknadspris som förhandlas fram, och sedan att jag "köper tillbaka hojen" och då konkurerar jag med de priser som skrotfirmorna betalar. Och det är väl den arbetsgång som försäkringsbolaget har.

Men jag har även erbjudit förslag på en direkt summa för att jag ska reparera lösenhojen själv.

Jag har aldrig haft problem att förhandla med försäkringsbolagen. Även om dom eg inte vill sälja lösenhojar till privatpersoner.

Nä, det gäller ju att de inte löser in den, dvs jag har ju faktiskt ägarbeviset och så länge jag inte överlåter hojen till fb, kan de heller inte lösa den. Inte sant?

Gott så, det låter som jag hoppas. Är ju ingen dussinhoj man har direkt, sist jag kolla finns det 4st av denna årsmodell i Sverige.. -får man nyfiket fråga om vilket bolag det var som var mån om sin kunds önskemål?

Trygg Hansa var det. Gick hur smidigt som helst. Hade en hel del grejer liggande på hyllorna och fick rimligt med pengar för dem som alternativ till att jag skulle beställa nytt. Nog den enda försäkringskadan jag varit nöjd med handläggigen.

Jag vurpade i höstas och verkstan sa stt det skulle kosta 59' att repa jag räknade själv att det skulle kosta sådär 15'-20' om jag gjorde det själv så att det dög för mig.

Inte en chans att förhandla med FB.

Dom sa bara att på grund av allt mygel så hade alla försäkringsbolag kommit överens om att dom antingen lagar till orginalskick eller löser hojen.

Jag envisades men det var kalla handen.

Jag vurpade i höstas och verkstan sa stt det skulle kosta 59' att repa jag räknade själv att det skulle kosta sådär 15'-20' om jag gjorde det själv så att det dög för mig.

Dom sa bara att på grund av allt mygel så hade alla försäkringsbolag kommit överens om att dom antingen lagar till orginalskick eller löser hojen.

Som jag redan skrivit
FB är med andra ord inte intresserade av billiga lösningar för på sikt ger billiga lösningar minskad omsättning och minskad vinst.

Som jag redan skrivit

Jo dom är intresserade av billiga lösningar men dom blir tydligen ofta grymt dyra.

1. MC ägaren vill ha stålar och fixa själv men kör fulfix och hävdar att alla skador uppstått vid nästa krash och FB får betala för samma skador igen och igen och igen

2. MC Verktäder kör ocker offerter för att laga och köper sen ut hojen skitbilligt för att ta reservdelar men lagar upp hojen billigt och säljer den dyrt. När nästa ägare kraschar får FB betala samma skador igen.

Detta var deras förklaring till att dom antingenlagar till orginalskick med orginalgrejer eller löste ut och skrotade.

Vurpade du på bana?

Nej på allmän väg. Jag frågade om inte försäkringsbolaget var intresserade av att ta upp frågan med vägverket som hade stjälpt av ett rejält lass grus i en kurva (mycket bra foton fanns) på en i övrigt grusfri väg. Dom sa bara att det inte var någon ide men att jag ju kunde pröva själv ifall jag orkade. Nollvision ? - Yeah rigth.

När man har en hoj med några år på nacken och vill behålla den så känns det ganska meningslöst att ha den helförsäkrad.
Bättre att spara dom tusenlappar som vagnskadan kostar och reparera själv den dagen det händer något.
Räcker ju att ett par kåpdelar spricker på en äldre hoj för att det blir billigare för bolaget att lösa hojen en att laga.

pic

Nej på allmän väg. Jag frågade om inte försäkringsbolaget var intresserade av att ta upp frågan med vägverket som hade stjälpt av ett rejält lass grus i en kurva (mycket bra foton fanns) på en i övrigt grusfri väg. Dom sa bara att det inte var någon ide men att jag ju kunde pröva själv ifall jag orkade. Nollvision ? - Yeah rigth.

Kan intyga det, bilder finns och video visar att varnings skylt saknades. :huvet

DSC_0090.jpg

/D

Vilket bolag var det? Vill ju vara säker på att man håller sig långt därifrån!

Jag har också hört talas om folk som förhandlat med sitt försäkringsbolag där de tagit på sig mellanskillnaden för att reparera ett samlarefordon som annars skulle blivit inlöst.

Det bästa vore om värdet på fordonet är högt. Ta t ex en RC30 eller en RC45. De kan man reparera för rätt mycket innan det blir dags för inlösen. Har man istället en ZX7RR eller någon annan mer "unik" hoj vars värde inte skjutit i höjden. Då blir det nog en fråga om förhandling och ta mellanskillnaden själv.

Hur som helst är det värt ett försök. Beror olyckan inte på en själv skulle jag vara tuff mot bolaget i fråga och inte nöja mig med vad som helst.

Vilket bolag var det? Vill ju vara säker på att man håller sig långt därifrån!

IF men enligt dom var det en överenskommelse mellan alla bolag för att komma tillrätta med allt mygel.

Som vanligt sabbar några för oss andra.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...