Förhöj kåpglas, snyggt eller fult?

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
undrar vad folk tycker om jag ska skaffa ett sånt där förhöjt kåpglas?
heter väl bubbel .... någonting va.

funderar på om det e snyggt å ha, har ett original kåpglas på nu på min ombyggda gixxer -98, med -01 front.

snyggare eller ej på -01 modell?

nån som har ett billigt rentav å sälja/byta?

bygger om min båge så den ska se snygg ut, det e därför jag undrar om det e snyggt på en gixxer -01.

Jag köpte ett GP 500 dubbelbubbel av Greven, ser helt okey ut !
Visst det är en R1´a, men spana in rutan så får du se.

bygger om min båge så den ska se snygg ut, det e därför jag undrar om det e snyggt på en gixxer -01.

Som sagt. Det är ytterst individuellt. Jag har aldrig hört talas om någon som sätter på ett förhöjt glas för att det är snyggt utan för att det är praktiskt.

Sen är det väl så att man brukar bygga om en hoj så man själv tycker det är snyggt, inte vad andra tycker.

Det bästa är ändå när folk sätter dit ett rejsigt bubbelglas som är nästintill kolsvart.
Tar liksom bort funktionen med ett bubbelglas.

Nej, det är inte särskilt snyggt. Används endast för att minska fartvinden i höga farter. Tycker att du ska skita i att köpa, eller köpa ett vanligt lågt, svart.

I stället för att få turbulensen från kåpglaset i bröstet så träffar den om man har otur hjälmen med ett otroligt stenkrossarljud som man inte får bort ens med öronproppar. Glas som styr över luften som i reklamen funkar kanske på touringkåpor från 80-talet eller om man är en ovanligt liten Japan.

Generellt sett så nej, förhöjt kåpglas är nog inte snyggare än original lågt. Däremot är det i praktiken omöjligt att köra i några högre hastigheter med original kåpglas med sporthojar. Rettans kåpglas är ju löjligt lågt tex. De förhöjda glasen ger ett bättre flöde runt hojen och gör högfartsåka till en mycket trevligare upplevelse. Sen är det skillnad på glas o glas. De sk doublebubble-glasen ser ut på ett lite speciellt sätt medans de fabriksförhöjda-kåpglasen generellt är fulare (tycker jag). Yamahas eget förhöjda ser inte klokt ut (tycker jag).

Själv har jag clearalternatives dubbelbubbel på min hoj och det är faktiskt inte alls speciellt förhöjt, dock gör den extra lilla "bubblan" på glaset att flödet tryckts över mig, eller åtminstone upp på hjälmen och fortsätter över mig (om jag kryper ihop lite).

Om vi säger såhär, med originalglas var det omöjligt att dra mätaren ut på min hoj, med förhöjt glas går det finfint. :)

ok, ne bygger ingen banhoj jag, som sagt bygger om en gixxer -98 till -01 utseende, alltid kul å veta från andra som har erfarenhet eller kör med bubbelglas själva hurdant det påverkar bågen och föraren.

själv vill jag att det ser snyggt ut men sen så e det inget skönt med att få luften i bröstet, har lite bekymmer med bröstet som gör ont det blir något nedkylt.

finns det 2 olika bubbel med andra ord, fabriks något högre, och clear alternatives som det skrev s om något lägre än fabriks?

vart finns dom å köpa, hemsida? clear alternatives dvs?

jag för DBkåpglas för att de är praktiskt jämfört med original. de blir lite softare åkning med de förhöjda glaset :)

ok, ne bygger ingen banhoj jag, som sagt bygger om en gixxer -98 till -01 utseende, alltid kul å veta från andra som har erfarenhet eller kör med bubbelglas själva hurdant det påverkar bågen och föraren.

själv vill jag att det ser snyggt ut men sen så e det inget skönt med att få luften i bröstet, har lite bekymmer med bröstet som gör ont det blir något nedkylt.

finns det 2 olika bubbel med andra ord, fabriks något högre, och clear alternatives som det skrev s om något lägre än fabriks?

vart finns dom å köpa, hemsida? clear alternatives dvs?

jag köpte mitt ermax DB glas hos bikersneed.nu "klarglas"

Last edited:
Rent generellt är det väl ingen som köper ett förhöjt kåpglas för att det är snyggt.
Ett double bubble inverkar dock inte menligt på utseendet oftast. Dom brukar smälta in gansla bra i hojens linjer. Men dom lyfter upp fartvinden lite bättre än ett original.

Vill du få upp fartvinden så är det en bra idé. En hoj ska ju trots allt köras i första hand. Tittandet är en bisak.

jag gillar tyvärr även å titta på mitt åk, speciellt nu när jag byggt om den lite, jag är en sån som gillar att det ska se snyggt ut samtidigt som man vill glida å gasa på ibland för att känna den härliga farten på hojen.

kollade på bikersneed och den ser grym och fin ut på min modell.
"targa double bubble"

fick precis e mail från bikersneed att "Dessa utgick ur produktion i april. Hela sortimentet av dem kommer tas bort efterhand".

typiskt när man ska ha att dom försvinner och det närmsta jag kommer är den S-Racing har som heter "Airflow", ser nästan likadana ut tycker jag iaf enligt bilderna, det är den högra av bilderna som är airflow.

ingen därute som har ett liggandes osv, ett targa double bubble, eller ett airflow dvs, den låga profilen som på bilden till en gixxer -01??

Bifogat

• targa double bubble glas.JPG
    targa double bubble glas.JPG
    22.4 KB · Visningar: 56
  • airflow.jpg
    airflow.jpg
    19 KB · Visningar: 60
Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard